Municipal assessments and the relationship with IDEB, according to SAEB contextual questionnaire 2019
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13559Keywords:
SAEB, municipal education secretaries, external assessment, IDEBAbstract
This paper results from the research Effective Municipalities in Learning Management, funded by FGV, and uses questions related to the theme of evaluation of the contextual questionnaire of the Saeb 2019, applied to municipal education secretaries. It is a quantitative study, using microdata made available by Inep, processed in Microsoft® Office® Excel spreadsheets, and treated by means of descriptive statistics. The analysis shows the strong role that large-scale assessments acquire in municipal governments, especially after the creation of Ideb. The proliferation of external assessment mechanisms in the municipalities shows their concern and capacity to conform to a policy conceived in the top-down model, which demands systemic adjustments in schools. Its uses are multiple and diverse, among them: repercussion in the planning and management of education, monitoring of the learning results of schools and students, evaluation of teachers, changes in school curricula, and production of teaching materials.
materials.
Downloads
Metrics
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. (4a ed.), Cortez. 2009.
ALMEIDA, Luana Costa. Quando o foco passa a ser o resultado na avaliação externa em larga escala: evidências de uma rede. Educação em Revista, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/XGfdRbfzYmKNKKSbFSN9dRR/?lang=pt&format=html. Acesso em 29 jun. 2023.
ARRETCHE, Martha. Democracia, federalismo e centralização no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV/Editora Fiocruz, 2012.
BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, 725-751. 2005. Disponível em: https://scholar.google.com.br/ scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=O+Estado%2C+a+educa%C3%A7%C3%A3o+e+a +regula%C3%A7%C3%A3o+das+pol%C3%ADticas+p%C3%BAblicas.+&btnG=. Acesso em: 23 mar. 2023.
BAUER, Adriana; SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian; HORTA NETO, João Luiz; VALLE, Raquel da Cunha; PIMENTA, Claudia Oliveira. O. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-19, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/MbQnvhcMr d9fhnFGyrDZpqK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2023.
BERTAGNA, Regiane Helena. Mapeamento dos sistemas estaduais de avaliação da educação (2005 - 2015). In: GARCIA, T.; ADRIÃO, T. (org.). Currículo, gestão e oferta da educação básica brasileira: incidências de atores privados nos sistemas estaduais (2005 - 2015). Curitiba: CRV, 2018.
BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373 - 388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rtQkYDSjky 4mXG9TCrgRSqJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 abr. 2023.
BRASIL. Lei no 9394 de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/ L9394compilado.htm. Acesso em: 23 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: DF, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CORREA, Bianca Cristina. Educação infantil e ensino fundamental: desafios e desencontros na implantação de uma nova política. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 105-120, apr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000 100007. Acesso em: 12 mai. 2023.
DA SILVA, Antônia Bruna; FERNANDES, Maria Beatriz. Avaliações municipais: uma revisão bibliográfica (1990-2016). Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v.8, n.17, p. 1-22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36817. Acesso em: 23 abr. 2022.
GARCIA, Paulo Sérgio; PREARO, Leandro Campi; ROMERO, Maria do Carmo; SECCO, Anderson; BASSI, Marcos Sidnei. Desempenho escolar: uma análise do Ideb dos municípios da região do ABC. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos – São Paulo, v. 10, n. 2, p. 95-114, 2016. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/ view/1365. Acesso em: 1 jun. 2023.
GARDINAL-PIZATO, Elaine Cristina; MARTURANO, Edna Maria; FONTAINE, Anne Marie Germaine Victorine. Acesso à educação infantil e trajetórias de desempenho escolar no ensino fundamental. Paidéia, Ribeirão Preto, SP, v. 22, n. 52, p. 187-196, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/9ywK33chmw 3q8g6s7FTRCVR/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2021.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
INEP. Dicionário de Variáveis Questionário Eletrônico do Secretário Municipal Saeb 2019. Brasília: DF. 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/aneb_anresc/quest_contextuais/2019/question%C3%A1rio_eletronico_secretario_municipal_saeb_2019.pdf Acesso em: 25 fev. 2023.
INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2020. Brasília: DF, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em 24 jun. 2023.
LEÃO, Bruno Layson Ferreira; SOUZA, Allan Solano. Sistemas municipais de avaliação da educação (2014-2019): o que as pesquisas revelam? Linhas Críticas, Brasília: DF, v. 26, 2020. DOI: 10.26512/lc.v26.2020.33369
LIMA, Laudirege Fernandes; LUCE, Maria Beatriz. Sistema de Avaliação Educacional de Alagoas – Saveal: para ou contra a democratização da/na Educação Básica? Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18 n. 49, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10490.
MACHADO, Cristiane. Políticas estaduais de avaliação externa: tendências e implicações. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 205-223, jan./abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p205-223.
MENDES, Juliana Camila Barbosa; MARQUES, Luciana Rosa. Responsabilização e modernização: “signos tidos como milagre”. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 296-315, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.7012
OCDE. Organização de Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Frequentar a educação pré-escolar traduz-se em melhores resultados na escola? PISA em Foco no 1, [Paris], 2011. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://download.in ep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/pisa_em_foco/2011/pisa_em_foco_n1.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.
OLIVEIRA, Ana Gardennya Linard Sirio; COSTA, Anderson Gonçalves; VIDAL, Eloisa Maia. Avaliações municipais no Ceará: Características e usos dos resultados. Revista Meta: Avaliação, v. 13, n. 39, p. 274-299, 2021. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/ index.php/metaavaliacao/article/view/3333/pdf. Acesso em: 2 jul. 2023.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; CLEMENTINO, Ana Maria. As políticas de avaliação e responsabilização no Brasil: uma análise da Educação Básica nos estados da região Nordeste. Revista Iberoamericana de Educación, v. 83, n. 1, p. 143-162, 2020. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/3877. Acesso em 27 jun. 2023.
SOARES, Erineuda do Amaral. Reordenamento da Rede Municipal de Fortaleza: impactos nas práticas de gestão escolar em tempos de avaliação em larga escala. 2021. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.