Municipal assessments and the relationship with IDEB, according to SAEB contextual questionnaire 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13559

Keywords:

SAEB, municipal education secretaries, external assessment, IDEB

Abstract

This paper results from the research Effective Municipalities in Learning Management, funded by FGV, and uses questions related to the theme of evaluation of the contextual questionnaire of the Saeb 2019, applied to municipal education secretaries. It is a quantitative study, using microdata made available by Inep, processed in Microsoft® Office® Excel spreadsheets, and treated by means of descriptive statistics. The analysis shows the strong role that large-scale assessments acquire in municipal governments, especially after the creation of Ideb. The proliferation of external assessment mechanisms in the municipalities shows their concern and capacity to conform to a policy conceived in the top-down model, which demands systemic adjustments in schools. Its uses are multiple and diverse, among them: repercussion in the planning and management of education, monitoring of the learning results of schools and students, evaluation of teachers, changes in school curricula, and production of teaching materials.

materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação pela UFC; Professora Associada do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará; Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Aprendizagem. Contribuição de autoria: Conceituação e escrita.

João Batista da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará; Docente na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza; Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Analítica, Tecnologia Educacional e Software Livre.

Contribuição de autoria: Curadoria de dados.

Iasmin da Costa Marinho, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação pela UECE; Docente na Universidade Estadual do Ceará; Membro do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Aprendizagem.

Contribuição de autoria: Revisão e edição

Jaana Flávia Fernandes Nogueira, Fundação Getúlio Vargas - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade da Califórnia em Los Angeles; Coordenadora no Centro de Desenvolvimento da Gestão Pública e Políticas Educacionais; Membro do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Aprendizagem.

Contribuição de autoria: Administração do projeto e supervisão do texto.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação. (4a ed.), Cortez. 2009.

ALMEIDA, Luana Costa. Quando o foco passa a ser o resultado na avaliação externa em larga escala: evidências de uma rede. Educação em Revista, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/XGfdRbfzYmKNKKSbFSN9dRR/?lang=pt&format=html. Acesso em 29 jun. 2023.

ARRETCHE, Martha. Democracia, federalismo e centralização no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FGV/Editora Fiocruz, 2012.

BARROSO, João. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, 725-751. 2005. Disponível em: https://scholar.google.com.br/ scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=O+Estado%2C+a+educa%C3%A7%C3%A3o+e+a +regula%C3%A7%C3%A3o+das+pol%C3%ADticas+p%C3%BAblicas.+&btnG=. Acesso em: 23 mar. 2023.

BAUER, Adriana; SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian; HORTA NETO, João Luiz; VALLE, Raquel da Cunha; PIMENTA, Claudia Oliveira. O. Iniciativas de avaliação do ensino fundamental em municípios brasileiros: mapeamento e tendências. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-19, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/MbQnvhcMr d9fhnFGyrDZpqK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 29 jun. 2023.

BERTAGNA, Regiane Helena. Mapeamento dos sistemas estaduais de avaliação da educação (2005 - 2015). In: GARCIA, T.; ADRIÃO, T. (org.). Currículo, gestão e oferta da educação básica brasileira: incidências de atores privados nos sistemas estaduais (2005 - 2015). Curitiba: CRV, 2018.

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373 - 388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/rtQkYDSjky 4mXG9TCrgRSqJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 abr. 2023.

BRASIL. Lei no 9394 de 20 de dezembro de 1996.Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/ L9394compilado.htm. Acesso em: 23 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: DF, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CORREA, Bianca Cristina. Educação infantil e ensino fundamental: desafios e desencontros na implantação de uma nova política. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 105-120, apr. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000 100007. Acesso em: 12 mai. 2023.

DA SILVA, Antônia Bruna; FERNANDES, Maria Beatriz. Avaliações municipais: uma revisão bibliográfica (1990-2016). Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v.8, n.17, p. 1-22, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/36817. Acesso em: 23 abr. 2022.

GARCIA, Paulo Sérgio; PREARO, Leandro Campi; ROMERO, Maria do Carmo; SECCO, Anderson; BASSI, Marcos Sidnei. Desempenho escolar: uma análise do Ideb dos municípios da região do ABC. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos – São Paulo, v. 10, n. 2, p. 95-114, 2016. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/ view/1365. Acesso em: 1 jun. 2023.

GARDINAL-PIZATO, Elaine Cristina; MARTURANO, Edna Maria; FONTAINE, Anne Marie Germaine Victorine. Acesso à educação infantil e trajetórias de desempenho escolar no ensino fundamental. Paidéia, Ribeirão Preto, SP, v. 22, n. 52, p. 187-196, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/9ywK33chmw 3q8g6s7FTRCVR/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2021.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

INEP. Dicionário de Variáveis Questionário Eletrônico do Secretário Municipal Saeb 2019. Brasília: DF. 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/aneb_anresc/quest_contextuais/2019/question%C3%A1rio_eletronico_secretario_municipal_saeb_2019.pdf Acesso em: 25 fev. 2023.

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica 2020. Brasília: DF, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em 24 jun. 2023.

LEÃO, Bruno Layson Ferreira; SOUZA, Allan Solano. Sistemas municipais de avaliação da educação (2014-2019): o que as pesquisas revelam? Linhas Críticas, Brasília: DF, v. 26, 2020. DOI: 10.26512/lc.v26.2020.33369

LIMA, Laudirege Fernandes; LUCE, Maria Beatriz. Sistema de Avaliação Educacional de Alagoas – Saveal: para ou contra a democratização da/na Educação Básica? Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18 n. 49, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.10490.

MACHADO, Cristiane. Políticas estaduais de avaliação externa: tendências e implicações. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 22, n. 1, p. 205-223, jan./abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22483/2177-5796.2020v22n1p205-223.

MENDES, Juliana Camila Barbosa; MARQUES, Luciana Rosa. Responsabilização e modernização: “signos tidos como milagre”. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 296-315, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.7012

OCDE. Organização de Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Frequentar a educação pré-escolar traduz-se em melhores resultados na escola? PISA em Foco no 1, [Paris], 2011. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://download.in ep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/pisa_em_foco/2011/pisa_em_foco_n1.pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.

OLIVEIRA, Ana Gardennya Linard Sirio; COSTA, Anderson Gonçalves; VIDAL, Eloisa Maia. Avaliações municipais no Ceará: Características e usos dos resultados. Revista Meta: Avaliação, v. 13, n. 39, p. 274-299, 2021. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/ index.php/metaavaliacao/article/view/3333/pdf. Acesso em: 2 jul. 2023.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; CLEMENTINO, Ana Maria. As políticas de avaliação e responsabilização no Brasil: uma análise da Educação Básica nos estados da região Nordeste. Revista Iberoamericana de Educación, v. 83, n. 1, p. 143-162, 2020. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/3877. Acesso em 27 jun. 2023.

SOARES, Erineuda do Amaral. Reordenamento da Rede Municipal de Fortaleza: impactos nas práticas de gestão escolar em tempos de avaliação em larga escala. 2021. Tese (Doutorado), Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza. 2021.

Published

2024-10-03

How to Cite

VIDAL, E. M.; SILVA, J. B. da; MARINHO, I. da C.; NOGUEIRA, J. F. F. Municipal assessments and the relationship with IDEB, according to SAEB contextual questionnaire 2019. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13559, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13559. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13559. Acesso em: 21 nov. 2024.