The symptom of digital exclusion in the covid-19 pandemic: a diagnosis in field rural education of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13582

Keywords:

formal education, rural education, emergency remote teaching

Abstract

Throughout history, the rural population suffers exclusion in several areas of the Brazilian social fabric. In the last decade, this exclusion worsened with the dismantling of investments and the policy of closing schools due to school nucleation. With the Covid-19 pandemic, this scenario was even more affected, resulting in the deliverance of poor quality education during the period in which Emergency Remote Teaching (ERT) prevailed. Facing this view, this essay aims to diagnose the impacts of digital exclusion in the context of the Covid-19 pandemic in the state of Sergipe. Parting from a qualitative study, semi-structured interviews were carried out with teachers, students, members of the school management group and mothers, in a total of 26 participants, who were/are part of the school community of educational institutions located in rural areas of four regions of Sergipe (Agreste Central, Alto Sertão, Centro-Sul and Médio Sertão). The outcoming data were analysed based on the Discourse Analysis proposed by Orlandi (2009), and the results indicated, in the context of Sergipe, the accentuation of the invisibility of rural education during the pandemic and the duration of the ERT due to digital exclusion and the lack of public policies, depriving access to quality education.

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Author Biographies

Marilene Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe-UFS, professora do Departamento de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED e do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais – PROFCIAMB. É líder do grupo de pesquisa Educação e Movimentos Sociais - GPEMS. Coordenadora do Programa Escola da Terra em Sergipe.

Contribuição de autoria: todas as etapas.

Mônica Andrade Modesto, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutora em Educação, Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (Campus Alberto Carvalho) e do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma instituição. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE/CNPq). Coordenadora do Projeto Sala Verde na UFS.

Contribuição de autoria: todas as etapas.

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Published

2023-12-14

How to Cite

SANTOS, M.; MODESTO, M. A. The symptom of digital exclusion in the covid-19 pandemic: a diagnosis in field rural education of Sergipe. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13582, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13582. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13582. Acesso em: 22 jul. 2024.