The symptom of digital exclusion in the covid-19 pandemic: a diagnosis in field rural education of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.13582

Keywords:

formal education, rural education, emergency remote teaching

Abstract

Throughout history, the rural population suffers exclusion in several areas of the Brazilian social fabric. In the last decade, this exclusion worsened with the dismantling of investments and the policy of closing schools due to school nucleation. With the Covid-19 pandemic, this scenario was even more affected, resulting in the deliverance of poor quality education during the period in which Emergency Remote Teaching (ERT) prevailed. Facing this view, this essay aims to diagnose the impacts of digital exclusion in the context of the Covid-19 pandemic in the state of Sergipe. Parting from a qualitative study, semi-structured interviews were carried out with teachers, students, members of the school management group and mothers, in a total of 26 participants, who were/are part of the school community of educational institutions located in rural areas of four regions of Sergipe (Agreste Central, Alto Sertão, Centro-Sul and Médio Sertão). The outcoming data were analysed based on the Discourse Analysis proposed by Orlandi (2009), and the results indicated, in the context of Sergipe, the accentuation of the invisibility of rural education during the pandemic and the duration of the ERT due to digital exclusion and the lack of public policies, depriving access to quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marilene Santos, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe-UFS, professora do Departamento de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED e do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais – PROFCIAMB. É líder do grupo de pesquisa Educação e Movimentos Sociais - GPEMS. Coordenadora do Programa Escola da Terra em Sergipe.

Contribuição de autoria: todas as etapas.

Mônica Andrade Modesto, Universidade Federal de Sergipe - Brasil

Doutora em Educação, Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Sergipe (Campus Alberto Carvalho) e do Programa de Pós-graduação em Educação da mesma instituição. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Ambiental de Sergipe (GEPEASE/CNPq). Coordenadora do Projeto Sala Verde na UFS.

Contribuição de autoria: todas as etapas.

References

ALMEIDA, Lília Bilati de; PAULA, Luiza Gonçalves de; CARELLI, Flávio Campos; OSÓRIO, Tito Lívio Gomes; GENESTRA, Marcelo. O retrato da exclusão digital na sociedade brasileira. Journal of Information Systems and Technology Management, v. 2, n. 1, p. 55-67, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jistm/a/7BZxyCX73JT9tJbBmsbfZ8w/?lang=pt#. Acesso em: 26 ago. 2023.

ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; HAGE, Salomão Mufarrej. Escola de Direito: ressignificando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação nacional por uma educação básica no campo, 1999. p. 10-38.

BANCO MUNDIAL. Agindo agora para proteger o capital humano de nossas crianças: o custo e a resposta ao impacto da pandemia de COVID19 no setor de educação na América Latina e Caribe. Banco Internacional de Reconstrução e Desenvolvimento - Banco Mundial: Washington-DC, 2021.

BAUMANN, Daniel; ALVES, Leandro Marcos Salgado. Atividades remotas: Um estudo de caso sobre o engajamento e o rendimento discente da EPT em tempos de pandemia. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 744-757, 2021.

BOF, Alvana Maria (org.). A educação no Brasil rural. Brasília: INEP, 2006.

BORGES, Laura; CIA, Fabiana; SILVA, Aline Maíra da. Atividades acadêmicas e relação família e escola durante o isolamento social da pandemia de Covid-19. Olhares & Trilhas, v. 23, n. 2, p. 773-794, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Ministério da Educação: Brasília, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 26 ago. 2023.

BRASIL. Agência Nacional de Telecomunicações. Painel de Conectividade nas Escolas. 2023. Disponível em: https://informacoes.anatel.gov.br/paineis/infraestrutura/conectividade-nas-escolas. Acesso em: 26 ago. 2023.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Bolsonaro veta ajuda financeira para internet de alunos e professores das escolas públicas. Câmara dos deputados, 19/03/2021. Disponível em: https://www.camara.leg.br/noticias/737836-bolsonaro-veta-ajuda-financeira-para-internet-de-alunos-e-professores-das-escolas-publicas/. Acesso em: 29 ago. 2023.

CARIUS, Ana Carolina; OLIVEIRA, Mariana Anastácia de. Relação Família-Escola em Tempos de Covid-19: discutindo questões cotidianas. Revista Humanidades e Inovação, v. 9, n. 6, p. 164-180, 2022.

CARVALHO, Tereza Simone Santos de. A Política de Fechamento de Escolas como Corolário da Questão Agrária Brasileira. 2021. Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2021.

COLARES, Maria Lilia Imbiriba Sousa; VERHINE, Robert; CASTIONI, Remi; JEFFREY, Débora Cristina; LEITE, Maria Cecília Lorea. Pandemia e seus impactos na Educação Brasileira: vozes dos Vice-Presidentes Regionais da Sociedade Brasileira de Educação Comparada (SBEC). RBEC: Revista Brasileira de Educação Comparada, Campinas, v. 3, n. 00, p. e021013, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/15642. Acesso em: 27 ago. 2023.

CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Livia Andrade; FERREIRA, Lúcia Gracia. Docência em tempos de pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação, v. 13, n. 31, p. 992-1016, 2021.

DIAS-TRINDADE, Sara; SANTO, Eniel do Espírito. Competências Digitais de Docentes Universitários em Tempos de Pandemia: Análise da Autoavaliação DIGCOMPEDU. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, 2021, p. 17-45.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua - PNAD Contínua. Brasília, 2021.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Panorama da educação no campo. Brasília: INEP, 2007. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacaodapublicacao/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/490919. Acesso em: 24 ago. 2023.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http://inep.gov.br/ sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 24 ago. 2023.

LUTHER, Alessandra; GERHARDT, Tatiana Engel. Educação obrigatória, êxodo rural e fechamento das escolas do campo no brasil. Revista Saberes da Amazônia, v. 3, n. 7, p. 281-310, 2018. Disponível em: https://www.fcr.edu.br/ojs/index.php/saberesamazonia/article/view/292. Acesso em: 24 ago. 2023.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 262-280, maio 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/SGqJ6b5C4m44vh8R5hPV78m/#. Acesso em: 26 ago. 2023.

MARQUES, Ramiro. A escola e os pais, como colaborar? Lisboa: Texto Editora, 1999.

MINTO, Lalo Watanabe; GALZERANO, Luciana Sardenha. Education and pandemic: essential activity, superfluous purpose? ORG & DEMO, Marília, v. 22, n. 2, p. 39-58, jul./dez. 2021. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/orgdemo/article/view/12533. Acesso em: 26 ago. 2023.

MOREIRA, Antônio Domingos; SOARES, Jamile de Souza. Educação do campo e os efeitos da pandemia no trabalho docente: uma análise crítica necessária. Rev. Emancipação, v. 21, p. 1-18, 2021.

NUNES, Dulce Gomes; VILARINHO, Lúcia Regina Goulart. “Família possível” na relação escola-comunidade. Psicologia Escolar e Educacional, v. 5, n. 2, p. 21-29, 2001.

OLIVEIRA, M. S. L. et al. Diálogos com docentes sobre o ensino remoto e planejamento didático. Recife: EDUFRPE, 2020.

OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista de; MARINHO-ARAÚJO, Claisy Maria. A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia, v. 27, n. 1, p. 99-108, 2022.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Análise do Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

SCHNEIDER, Henrique Nou. Ensino remoto emergencial: da internet na escola à escola na internet. Portal UFS, abr. 2021. Disponível em: https://www.ufs.br/conteudo/67061-ensino-remoto-emergencial-da-internet-na-escola-a-escola-na-internet. Acesso em: 26 ago. 2023.

SENHORAS, Elói Martins. Coronavírus e Educação: Análise dos Impactos Assimétricos. Boletim de Conjuntura, v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao. Acesso em: 2 jul. 2023.

SERGIPE. Resolução Normativa nº 4, de 03 de abril de 2020. Estabelece diretrizes operacionais para as instituições educacionais integrantes do Sistema de Ensino do Estado de Sergipe sobre o desenvolvimento das atividades escolares, excepcionalmente, em face da edição de Decretos Governamentais do Estado de Sergipe relacionados às medidas de prevenção ao novo coronavírus. Conselho Estadual de Educação-CEE, Sergipe, 2020.

SOUSA, Rosiane Costa de. Professoras de Classes Multisseriadas: Condições de trabalho docente no Território de Identidade do Baixo Sul Baiano. 2015. Dissertação (de Mestrado em Educação e Contemporaneidade). Programa de Pós Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador. 2015.

SOUZA, Antonio José de; SOUZA, Heron Ferreira; MOREIRA, Antônio Domingos; SILVA, Ana Maria Anunciação da. A Covid-19 e os desafios da educação do campo no município de Riacho de Santana/BA. Revista Macambira, v. 4, n. 2, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://revista.lapprudes.net/index.php/RM/article/view/506. Acesso em: 3 maio 2021.

SOUZA, Everton de. Escolas do campo e o ensino remoto: vozes docentes nas mídias digitais. Revista Cocar, v. 14, n. 30, p. 1-18, 2020.

SOUZA, Elizeu Clementino de; RAMOS, Michael Daian Pacheco. Trabalho docente em escolas rurais: pesquisa e diálogos em tempos de pandemia. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 806-822, 2021. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1204 Acesso em: 26 ago. 2023.

SOUZA, Maria Antônia de; PEREIRA, Maria de Fátima Rodrigues; FONTANA, Maria Iolanda. Educação em tempos de pandemia: narrativas de professoras(es) de escolas públicas rurais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 16, 29 dez. 2020, p. 1614-1631. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/9172. Acesso em: 3 maio 2021.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Governo brasileiro fracassa na resposta à emergência educacional. Todos pela Educação, jun. 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/governo-brasileiro-fracassa-na-resposta-a-emergencia-educacional/. Acesso em: 26 ago. 2023.

UNESCO. One year into COVID: prioritizing education recovery to avoid a generational catastrophe. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376984. Acesso em: 7 maio 2021.

UNICEF. CENPEC-BRASIL. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: um alerta sobre os impactos da pandemia da Covid-19 na Educação. 2021.

Published

2023-12-14

How to Cite

SANTOS, M.; MODESTO, M. A. The symptom of digital exclusion in the covid-19 pandemic: a diagnosis in field rural education of Sergipe. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e13582, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.13582. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13582. Acesso em: 23 nov. 2024.