The skill for critiquing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13965

Keywords:

criticism, colonialism, positionality, ethics, modernity

Abstract

This essay aims to problematize how social life in classical Greek philosophy and in modern philosophy was the object of philosophical reflection, culminating in affirming the analytics of truth as a superior criterion for criticism. From this question, we problematize the relations between these analytics of truth and colonialism or the centrality of the white cisheteressexual, bourgeois and European man, as a criterion of well living or living correctly. Through a bibliographic discussion based on some works of modern and contemporary philosophy that tried to oppose this abstract and universalist dimension of the analysis of truth, we indicate that certain colonial traces still have repercussions in them. To conclude, the essay systematizes clues or paths for the development of what we call critical competence, collecting contributions from philosophy, psychoanalysis and anthropology to affirm it as critical pan-perspectivism and as the gestation of new worlds.

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Author Biographies

Rodrigo Lages e Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutor em Psicologia UFF. Docente no Departamento de Estudos Básicos da Universidade (DEBAS) Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e no Programa de Pós-graduação em Educação. Coordenador do Grupo de Pesquisa INOMINAAR.

Contribuição de autoria: autor principal

Luis Artur Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Docente no Departamento de Psicologia Social e Institucional e no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social e Institucional (PPGPSI). Doutor pelo Programa de Doutorado Interdisciplinar do PPGIE-UFRGS.

Contribuição de autoria: co-autor

Iacã Machado Macerata, Universidade Federal de Santa Catarina - Brasil

Professor no Departamento de Psicologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina. Doutorado em Psicologia - Estudos da Subjetividade - pela Universidade Federal Fluminense.

Contribuição de autoria: co-autor

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Published

2024-12-10

How to Cite

SILVA, R. L. e; COSTA, L. A.; MACERATA, I. M. The skill for critiquing. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13965, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13965. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13965. Acesso em: 22 dec. 2024.