The BNCC and the training of field teachers in the Velho Chico identity territory in Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.14650

Keywords:

national common curricular base, field education, rural education, teacher training, teaching practice

Abstract

This article discusses rural teachers' education and the National Common Curricular Base (BNCC), considering two aspects: the context of Rural Education regarding teacher training, focusing on the Velho Chico Identity Territory (TIVC) in Bahia; the contradictions evident in teachers' pedagogical practice arising from the continued education offered by municipal networks. Data was collected through questionnaires and document analysis. The research is qualitative, analyzed under the assumptions of Dialectical Historical Materialism. The results highlight that the national policy for teacher training has aligned with what international agencies advocate. It's worth paying more attention to the contradictions within current regulations in understanding emancipatory Rural Education. There's a fragmentation in the curriculum focused on teaching practices within the spatial scope analyzed, leaning more towards what is termed as Rural Education.

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Author Biographies

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Pós-doutorado em Educação e Movimentos sociais (UNESP), Doutorado em Educação (FAE/UFMG), Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Programa de Pós-graduação em Educação Mestrado Profissional em Educação Básica da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade (GEPEMDECC/CNPq), Coordenadora da Rede Latino Americana de Educação do Campo - Movimentos Sociais (REDE PECC-MS) e Coordenadora do Programa Formacampo. Bolsista Produtividade no CNPQ Nível 2. Contribuição de autoria: conceituação, curadoria de dados, investigação, metodologia, escrita de parte do texto e revisão.

Igor Tairone Ramos dos Santos, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutorando em Educação, com foco em Plataformização Educacional e Currículo Escolar (Tecnologia Digital) pela UFBA; Mestre em Educação, com foco em Tecnologia Educacional e Avaliação, pela UESB; Tradutor/Professor (Inglês e Espanhol); Intérprete de LIBRAS.

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Published

2024-08-12

How to Cite

SANTOS, A. R. dos; SANTOS, I. T. R. dos. The BNCC and the training of field teachers in the Velho Chico identity territory in Bahia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e14650, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14650. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/14650. Acesso em: 25 aug. 2024.

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