“I thought i couldn’t be able to do it…”. Young people’s school trajectories in a context of social vulnerability
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.15396Keywords:
high school, youth, family, social vulnerabilitiesAbstract
In Brazil, although free public education at the basic level is a constitutional right for children and adolescents up to the age of 17, the construction of a public school student's educational trajectory demands a series of family investments that challenge everything from the time available for transmission of family cultural capital and expenses with services and materials necessary for the student's daily life. This article is the result of research with a qualitative approach, carried out at a public school attended by students living in a suburb of Salvador, Bahia. The study, which focused on the concepts of social vulnerability, cultural/social capital and life projects, aimed to analyze the relationships between the context of social vulnerabilities and the challenges faced in remaining in high school and continuing with studies. Based on narratives from twelve students, boys and girls, who had graduated from an institution, we investigated the family's experience in relation to accessing and maintaining their children at school. The field research was carried out between 2019 and 2023. The analysis mapped and named the various social vulnerabilities: staying at school requires resources, time and energy from students and families. The involvement of students in extracurricular activities contributes to the expansion of social capital, although the benefits of this contribution are mitigated by the distances from their homes to the places where these activities are offered (courses, internships or work). Issues linked to urban infrastructure and violence appear to be impeding factors for the expansion and accumulation of cultural capital.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Camila Marta de; FREIRE, Sofia. A relação entre as emoções do professor e a autoeficácia docente: uma revisão sistemática. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19 n.50, 2023 . DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11511
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. 7. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 2014.
BECKER, Howard. Segredos e truques da pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.
CARNEIRO, César. Trajetórias escolares em contexto de vulnerabilidade social: investimentos familiares. Tese de doutorado. Salvador, Universidade Católica do Salvador. Programa de Pós-graduação Interdisciplinar Família na Sociedade Contemporânea, 185 páginas, 2023.
CASTRO, Vanessa Gomes de. Trajetórias escolares em contexto social desfavorável. 2018. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/6898/1/vanessagomesdecastro.pdf. Acesso em: 20 jun. 2018.
FONSECA, Claudia. Preparando-se para a vida: reflexões sobre escola e adolescência em grupos populares. Em Aberto, Brasília, ano 14, n. 61, p. 144-155, jan./mar. 1994. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2260/1999. Acesso em: 15 jun. 2018.
PEREGRINO, Mônica. Desigualdade numa escola em mudança: Trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres. 2006. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006. Disponível em: http://www.emdialogo.uff.br/sites/default/files/peregrinot2006.pdf. Acesso em: 21 nov. 2021.
SANTOS, Arlete Ramos dos; SANTOS, Igor Tairone Ramos dos. A BNCC e a formação de professores do campo no território de identidade Velho Chico na Bahia. Revista Práxis Educacional , v. 20, n. 51, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.14650
SARTI, Cynthia Andersen. A família como ordem simbólica, Psicologia-USP, São Paulo, v.15, n. 3, p.11-28, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-65642004000200002. Acesso em: 10 jul. 2020.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. Experiências de socialização de disposições híbridas de habitus. In: DAYRELL, Juarez et al. (org.). Família, escola e juventude: olhares cruzados Brasil-Portugal. Belo Horizonte: UFMG, 2012. P. 41.
SEC-BA. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DA BAHIA. Semana pedagógica 2019. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Salvador: SEC-BA, 2019. Disponível: http://semanapedagogica.educacao.ba.gov.br/rendimento-escolar/. Acesso em: 20 jun. 2020.
SILVA Ester Nunes Praça da; COSTA, Lívia Alessandra Fialho. Relações familiares e trajetória de escolarização: algumas ponderações sobre herança cultural e reprodução social. In: GOMES, Cristina (org.). Colos de famílias, abraços do Estado: o lugar central das famílias nas políticas de proteção e desenvolvimento humano. Curitiba, Editora CRV, 2015. p. 79-88.
STOCO, Sergio. Família, educação e vulnerabilidade social: o caso da Região Metropolitana de Campinas. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.