A look at the supervised internship based on teachers' narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.15541

Keywords:

supervised internship, teacher training, initial teacher training

Abstract

This research dealt with the Supervised Internship, which is a theoretical-practical field of knowledge that is part of the initial training of teachers, also included in the curriculum matrix of the country's degree courses. The general aim of the study was to understand the Supervised Internship based on teachers' narratives. It was a qualitative investigation, whose method was narrative research, in which four teachers from the Philosophy and Music degree courses at a public university in the south of Ceará were interviewed. Textual Discourse Analysis was also used to analyze the data produced. Based on the narratives, it was possible to recognize the essentiality of an education based on dialogue, an attitude of listening and an invitation to know, aspects which are related to critical rationality. In this way, dialogic training was present throughout the undergraduate course, especially in the internship, right up to the participants' current conception and teaching activities.

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Author Biographies

Cícera Maria Mamede Santos, Universidade Federal do Cariri - Brasil

Doutoranda em Educação (PPGE/Universidade Estadual do Ceará-UECE). Mestra em Educação (MPEDU/URCA). Técnica-Pedagoga da Universidade Federal do Cariri (UFCA). Membro do Grupo de Pesquisa Didática no Ensino Superior e na Educação Básica. Bolsista de Doutorado do CNPq.

Contribuição de autoria: concepção, aquisição de dados, análise e interpretação dos dados, redação do artigo e aprovação final da versão a ser publicada.

Maria Julieta Fai Serpa e Sales, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutoranda e Mestra em Educação (PPGE/Universidade Estadual do Ceará-UECE). Professora vinculada ao Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará (CED/UECE). Membro do Grupo de Pesquisa Didática no Ensino Superior e na Educação Básica. Bolsista de Doutorado do CNPq.

Contribuição de autoria: revisão crítica de conteúdo intelectual e aprovação final da versão a ser publicada.

Maria Marina Dias Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Didática no Ensino Superior e na Educação Básica.

Contribuição de autoria: revisão crítica de conteúdo intelectual e aprovação final da versão a ser publicada.

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Published

2024-11-18

How to Cite

SANTOS, C. M. M.; SALES, M. J. F. S. e; CAVALCANTE, M. M. D. A look at the supervised internship based on teachers’ narratives. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e15541, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.15541. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/15541. Acesso em: 22 dec. 2024.

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