Illness and silence: meanings of not saying in narrative research
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.15563Keywords:
hospitalization, narratives, silence, unsaidAbstract
The text results from research on narratives and school disengagement, focusing on analyzing the perceptions of children and families in hospitalization situations. It centers on the experience during interviews with one of the participants, where silence became a significant element, leading us to deepen discussions on the unsaid in narrative research. The research conducted is qualitative and narrative, as it deals with the realm of meanings, beliefs, values, and attitudes of the subjects, as well as the perceptions of the interviewees, their reflections on their condition, difficulties encountered during hospitalization, reactions, gestures, and how they express their experiences through drawing. What was unexpected was encountering such a significant difficulty with the act of narrating. This process ended up fostering (auto)biographical reflexivity, especially on the part of those who were there to listen. Four people participated in the study, but here we will reflect on the participation of a 14-year-old adolescent, hospitalized for over a month, with a view to understanding how her “unsaid” is imbued with meaning and, like the said, is part of a story and an identity process disrupted by illness.
Downloads
Metrics
References
AMIRALIAN, Maria Lúcia Toledo. Psicologia do excepcional. São Paulo: EPU, 1986.
AURELIANO, Waleska de Araújo. Narrativas de adoecimento e alternativas textuais: o câncer de mama em quadrinhos. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 39, n. 6, e00049323, Mar. 2023. DOI: 10.1590/0102311XPT049323. Disponível em: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/site/artigo/2014/narrativas-de-adoecimento-e-alternativas-textuais-o-cancer-de-mama-em-quadrinhos. acessos em 07 Nov, 2024.
BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990.
BROCKMEIER, Jens; HARRÉ, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 525-535, 2003. Disponível em https://www.scielo.br/j/prc/a/8z4tybyPwGwyfgfsVBQMXgH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 de outubro de 2021.
BRUNER, Jerome. Atos de significação. Tradução de Sandra Costa Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
COSTA, Conceição Leal da; PASSEGGI, Maria da Conceição; ROCHA, Simone Maria da. Por uma escuta sensível de crianças com doenças crônicas. Rev. Educação, Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em 16 de novembro de 2020.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A experiência da doença: um tocar do existir. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 46, maio/ago. 2016, p.25-31. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/2698/1827. Acesso em: 12 de dezembro de 2021.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Contar a vida – possibilidades e contribuições dos relatos de experiências e das histórias de vida para o estudo dos processos de formação de professores. In: SOUZA, Elizeu Clementino (org.). Autobiografias, histórias de vida e formação: pesquisa e ensino. Porto Alegre: EDIPUCRS/EDUNEB, 2006.
HEIDEGGER, Martin. Todos nós... ninguém: um enfoque fenomenológico do social. São Paulo: Moraes, 1981.
KONDRATIUK, Carolina Chagas. “Só” cuidar? Corpo sensível e aprendizagem no cuidado doméstico de crianças. 2021. Tese (Doutorado em educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – École Doctorale Pratiques et Théories du Sens de l’Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis, 2021.
LANI-BAYLE, Martine. L’ Enfant et Son Histoire: Vers Clinique Narrative. Èrés, 1990.
MARANHÃO, Andreia Pagani; MORAES, Betanea Moreira. Estranhamento de si – o adoecimento como sintoma. Temáticas, Campinas, v. 28, n. 55, p. 163-194, fev./jun. 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/14159/9266. Acesso em: 13 de setembro de 2024.
NIEWIADOMSKI, Christophe. Pesquisa biográfica, clínica narrativa e análise da relação com a escrita. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 119-130, jul./dez. 2013. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/download/7443/4806/. Acesso em: 01 de junho de 2022.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo: PUC-SP. N° 10, p. 12. 1993.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: UNICAMP, 2002.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 2005.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317673701_O_Movimento_AutoBiografico_no_Brasil_Esboco_de_suas_Configuracoes_no_Campo_Educacional/link/61def023323a2268f99d7be7/download. Acesso em: 08 de fevereiro de 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição; FURLANETTO, Ecleide Cunico; CONTI, Luciane de; Chaves, Iduina Edite Mont´Alverne; GOMES, Marineide de Oliveira; GABRIEL, Gilvete Lima e ROCHA, Simone Maria da. Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 85-104, jan./abr., 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br. Acessado em 08 de junho de 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição; OLIVEIRA, Roberta Ceres; CUNHA, Luciana Medeiros da. Constituição de fontes para a pesquisa qualitativa em educação: grupo reflexivo de mediação biográfica e quadro de escuta. Investigação Qualitativa em Educação. v. 1, 2018. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2018/article/view/1693/1645. Acesso em 14 de setembro de 2023.
PATERLINI, Ana Carolina Carvalho Rocha; BOEMER, Magali Roseira. A reinserção escolar na área de oncologia infantil – avanços & perspectivas. Rev. Eletr. Enf. v.10, n. 4, p. 1152-8, 2008. Disponível em: http://www.fen.ufg.br/revista/v10/n4/v10n4a28.htm Acesso em: 23 de fevereiro de 2022.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Matthias (org.). O método (Auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, São Paulo: Paulus, 2010.
REIS, Róbson Ramos dos. A abordagem fenomenológico-existencial da enfermidade: uma revisão. Nat. hum. v.18, n.1, São Paulo, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-24302016000100007. Acesso em: 26 de junho de 2021.
RIBEIRO DO VALLE, Luiza Elena L; MATTOS, Maria José Viana Marinho de. Adolescência: as contradições da idade. Rev. Psicopedagogia, v. 28, n. 87, p. 321-323, 2011.
ROCHA, Simone Maria da. Narrativas Infantis: o que nos contam as crianças de suas experiências no hospital e na classe hospitalar. 2012. 163 p. Dissertação (mestrado em educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Natal, 2012.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.
SCHILDER, Paul. A imagem do corpo; as energias construtivas da psique. São Paulo: Martins Fontes, 1980.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Existir para Resistir: (Auto)Biografia, narrativas e aprendizagens com a doença. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 25, n. 46, p. 59-74, maio/ago. 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v25n46/0104-7043-faeeba-25-46-00059.pdf. Acesso em: 02 de setembro de 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de; DELORY-MOMBERGER, Christine. Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade. Linhas Críticas, v. 24, e 20274. Universidade de Brasília, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/20274. Acesso em: 03 de novembro de 2021.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich. Estudos sobre a história do comportamento: símios, homem primitivo e criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.