EDUCATIONAL PRACTICES AND IDENTITY TRAINING FROM FACEBOOK INFLUENCE: A STUDY WITH ADOLESCENTS FROM A PUBLIC SCHOOL INSIDE CEARÁ, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i35.5687

Keywords:

Modernity, Facebook, Social networks

Abstract

This article seeks to demonstrate that the convenience of small network power consumption is driven by the Facebook social network. This article is it there is an interaction sensitivity to a constructing identity, in the current content of postings of the personal limits. The research included the sampling of teenagers from the 3rd year of high school from a public coalition of Quixadá, Ceará State. Topics related to Facebook were approached through the conversation wheel methodology, as a technique of greater interactivity among the participants. The results indicate that the use of Facebook enables a range of interactions, providing changes and transformations when browsing the world is infinite cyberspace. It turns out that Facebook presents itself as a communicative and informative medium strongly influential in the identity of the young people and in their vision of the world and the other.

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Author Biographies

Karla Renata de Aguiar Muniz, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Pós-graduanda em Gestão Cultural pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA) e Pós-graduanda em Psicologia Forense e Jurídica pela Faculdade UNYLEYA; Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário Católica (UNICATÓLICA) de Quixadá-CE. É integrante do Grupo de Pesquisa Gestão de Políticas Sociais (GPS), da UNILAB/CNPq.

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira -Brasil

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Mestre em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Especialista em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA); Graduação (Licenciatura Plena) em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Graduação (Licenciatura Plena) em Pedagogia pela Faculdade Kurius (FAK). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e Professor do Curso de Graduação em Administração Pública presencial, ambos da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB); Professor Pesquisador vinculado ao Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Ceará (UFC). É Líder do Grupo de Pesquisa GPS (Gestão de Políticas Sociais) da UNILAB/ICSA/CNPq e Pesquisador integrante do Núcleo de História e Memória da Educação - NHIME da UFC/CNPq.

José Rogério Santana, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Pós-doutor pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e Graduado em pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É Professor Associado da Universidade Federal do Ceará na Faculdade de Educação (FACED/UFC). É professor de graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Ceará e Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC).

Published

2019-10-01

How to Cite

MUNIZ, K. R. de A.; XAVIER, A. R.; SANTANA, J. R. EDUCATIONAL PRACTICES AND IDENTITY TRAINING FROM FACEBOOK INFLUENCE: A STUDY WITH ADOLESCENTS FROM A PUBLIC SCHOOL INSIDE CEARÁ, BRAZIL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 35, p. 372-388, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i35.5687. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5687. Acesso em: 22 dec. 2024.