THE TEACHING TRAINING IN LEOPOLDINA / MG: INTERLOCUTIONS WITH THE REFORMS OF EDUCATION (1906-1918)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.5986

Keywords:

Teacher training, Ginásio Leopoldinense, Professional identity

Abstract

This article presents an investigation about the teacher training of the Ginásio Leopoldinense, which was located in Leopoldina / MG, during the period from 1906 to 1918. In 1906, this institution was founded and educational stood out from the other schools for offering various levels of teaching: kindergarten, agricultural education, high school, military and higher education in Dentistry and Pharmacy. Most of these courses lasted until 1926, when this private institution became municipal. The courses were selective in the social, pedagogical and professional sense. The students came from rich families, usually farmers' children or the children of liberal professionals. They did the studies from elementary school to college. From there, we sought information in the press about the educational programs and the people who worked or studied at this institution. In the analysis, the network of sociability and professional careers helped to think about the relationship between the institutional program and public policies. The point of view of authors such as Carvalho (2006), Mendonça et al (2015), Bonato (2002; 2009), Nóvoa (2017) and Dubar (1997, 2012) brought contributions to the analysis of the teacher training course of Ginásio Leopoldinense, to reveal details of legislation and educational reforms, as well as in the formation, professionalization and construction of the teaching identity.

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Author Biographies

Paloma Rezende de Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Ciências Humanas – Educação, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2016); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Professora na Universidade do Estado de Minas Gerais – Unidade Ubá; Realiza estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - PPGEDU/UNIRIO (2018-2019), sob a supervisão da Profa Dra Nailda Marinho da Costa; participa da Pesquisa: Mulheres no ensino superior: trajetórias de lutas e conquistas/ FAPERJ, que integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação Brasileira - NEPHEB/HISTEDBR.

Nailda Marinho da Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro – Brasil

Pós-Doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ/PNPD (2014-2015). Doutorado em Educação na área de História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003); Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1996); Professora Associada da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - PPGEDU/UNIRIO. Na UNIRIO é líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Educação Brasileira (NEPHEB/Unirio), coordenando o Laboratório para o Ensino de Filosofia e História da Educação (LEFHE). Pesquisadora da FAPERJ do Programa Jovem Cientista do Nosso Estado (2012-2015). É sócia fundadora da Sociedade Brasileira de História da Educação.

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Published

2020-01-01

How to Cite

DE OLIVEIRA, P. R.; DA COSTA, N. M. THE TEACHING TRAINING IN LEOPOLDINA / MG: INTERLOCUTIONS WITH THE REFORMS OF EDUCATION (1906-1918). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 20-41, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.5986. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5986. Acesso em: 22 nov. 2024.