THE RESEARCH ABOUT FLUMINENSE EDUCATION AND THE DEFENSE OF BRAZILIAN SOCIETY DEMOCRATIZATION (1953-1955)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.5996

Keywords:

School duality, Educational research, State government

Abstract

We herein investigate the report entitled “O Sistema Educacional Fluminense” (The Fluminense Educational System) as a printed educational document. The book resulted from the Campaign for High and Elementary School Surveys and Inquiries (CILEME), which was launched in 1953, during Anísio Teixeira’s administration at the National Institute of Pedagogical Studies (INEP). The main aim of the Campaign was to collect data about the educational system in different Brazilian regions. The research was coordinated by Jayme Abreu in Rio de Janeiro State and gathered statistical, legislative and historical information about the organization of primary and secondary education, over eight months. The aims of the current study are to identify the theoretical and methodological perspectives of the report and to investigate how the produced knowledge helped improving the debate about public education policies and about the rights and duties of the State and private initiatives, based on the printed document and on the historiography of education. The report approaches the duality of the education system in Rio de Janeiro State, besides differences between educational opportunities and school access/permanence conditions, by suggesting “an attempt of interpretation and criticism” and by presenting the ways local, state and federal governments, and the private sector, provide primary and secondary education. Thus, the performance of intellectuals such as Jayme Abreu in state agencies helped institutionalizing the research on education in Brazil and the use of such knowledge as political positioning instrument in debates about the democratization of the Brazilian Society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Amália Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Professora Adjunta de História da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPG/ECC), da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/UERJ – Duque de Caxias, RJ.

Ana Paula da Silva Esteves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Licenciada em Pedagogia. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPG/ECC), da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro/UERJ – Duque de Caxias, RJ. Bolsista CAPES.

References

ABREU, Jayme. O sistema educacional fluminense: uma tentativa de interpretação e crítica. Rio de Janeiro: MEC/Inep/CBPE/Cileme, 1955. (Série V, Publicação n. 6).

FREITAS, Marcos Cezar de. História, antropologia e a pesquisa educacional. Itinerários intelectuais. Cortez Editora, São Paulo, 2001.

GOUVÊA, Fernando César Ferreira. A Trajetória dos Intelectuais Baianos no âmbito do Ministério Da Educação nos Anos 1950 e 1960: Entre Afinidades Eletivas e Afinidades Regionais. Anais - VI Congresso Brasileiro de História da Educação. UFES, Vitória, 2011a. Disponível em: <http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe6/anais_vi_cbhe/conteudo/file/339.pdf>. Acessado em mai.2012.

______. Entre os Dois Brasis: Estudos e Publicações do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais nos anos 1960 e 1960. Anais - VI Congresso Brasileiro de História da Educação. UFES, Vitória, 2011b. Disponível em: <http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe6/anais_vi_cbhe/conteudo/file/339.pdf>. Acessado em mai. 2012.

LANKENAU, Teresinha de Jesus Gomes. Paulo de Almeida Campos. In: BRITO, Jader Medeiros; FAVERO, Maria de Lourdes. Dicionário de educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. 2ª ed. Ampliada. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ; Brasília: Inep, 2002. pp.888-892.

MAIA, MANNA NUNES. The making of empresariado do Ensino Secundário em Niterói – RJ (1889-1944). Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, Niterói, Rio de Janeiro, 2017.

MENDONÇA Ana Waleska; XAVIER, Libânia Nacif. O Inep no contexto das políticas do MEC (1950/1960). In: MENDONÇA Ana Waleska; XAVIER, Libânia Nacif. (Orgs.). Por uma política de formação do magistério nacional: o Inep/MEC dos anos 1950/1960. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2008.

ROCHA, Marlos Bessa Mendes da. A compreensão anisiana do “padrão escolar” brasileiro. In: DALLABRIDA, Norberto. SOUZA, Rosa Fátima de. (Orgs.). Entre o Ginásio de Elite e o Colégio Popular: estudos sobre o ensino secundário no Brasil. (1931- 1961). Uberlândia: EDUFU, 2014.

SANTA ANA, Andréa Márcia. Educação, Estado e poder: o ensino médio em debate na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1962-1972). Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, 2016.

SOUZA, Rosa Fátima de. História da organização do trabalho escolar e do currículo no século XX (ensino primário e secundário no Brasil). São Paulo: Cortez, 2008.

XAVIER, Libânia Nacif. Qualificação de professores em três campanhas do Ministério da Educação no decênio 1950-1960. In: MENDONÇA Ana Waleska; XAVIER, Libânia Nacif. (Orgs.). Por uma política de formação do magistério nacional: o Inep/MEC dos anos 1950/1960. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2008.

XAVIER, Libânia Nacif. Manifestos, cartas, educação e democracia. GONDRA, José G. MAGALDI, Ana Maria. (Org). A Reorganização do Campo Educacional no Brasil. Manifestações, manifestos e manifestantes. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

XAVIER, Libânia Nacif. O Brasil como Laboratório: Educação e Ciências Sociais no Projeto do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (1950-60). 2. ed. Bragança Paulista: Universidade de São Francisco, 1999.

Published

2020-01-01

How to Cite

DIAS, A.; ESTEVES, A. P. da S. THE RESEARCH ABOUT FLUMINENSE EDUCATION AND THE DEFENSE OF BRAZILIAN SOCIETY DEMOCRATIZATION (1953-1955). Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 181-198, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.5996. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5996. Acesso em: 22 jul. 2024.