THE PLACE AND THE STATUS OF THE CHILD THROUGH THE JOURNAL "CADERNOS DE EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.5999

Keywords:

Child, Pedagogical press, Pedagogy in childhood

Abstract

In this article we propose to discuss the place of the child and his / her status within the framework of current childhood pedagogy, through a methodological approach of sociohistorical inspiration using techniques of content analysis of pedagogical discourses of a set of personalities interviewed in the journal Cadernos de Educação de Infância, which we include in the Portuguese pedagogical press and which, in this case, is the responsibility of the only Association of Professionals of Childhood Education in Portugal (APEI). The journal has been published quarterly since 1983 and is currently the only Portuguese publication specifically on childhood education and its professionals, assuming itself as a space for reflection, sharing, analysis and research on quality education. From the vast collection of published interviews, we selected for analysis eight interviews of Portuguese and Brazilian personalities that we found when revisiting the publication numbers in 1996, the year preceding the publication of the first Curricular Guidelines for Pre-school Education (OCEPE) in Portugal, 1997, year in which, in addition to this publication, the first Framework Law for Pre-school Education in Portugal and the year 1998, the year following these reference publications, is also published. Through the interviewees' voices we tried: (i) to identify and understand what discourses were produced about the place and status of the child in childhood pedagogy; (ii) and reflect on the child in the pedagogical ideas in Portugal in the identified time period.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Helder Henriques, Instituto Politécnico de Portalegre - Portugal

Professor adjunto da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre e é Investigador integrado do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX da Universidade de Coimbra (Ceis20) no Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais (GRUPOEDE). É pós-doutorado em Educação pela Universidade de Salamanca e pela Universidade de Coimbra. É doutor pela Universidade de Coimbra.

Amélia Marchão, Instituto Politécnico de Portalegre - Portugal

Professora adjunta da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre (IPP) e é investigadora do VALORIZA-IPP (Centro de Investigação para a Valorização de Recursos Endógenos). É pós-doutorada em Educação pela Universidade de Salamanca, Espanha, e doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro, Portugal.

References

ADÃO, Áurea. A Educação nos artigos de jornal durante o Estado Novo (1945-1969): um repertório cronológico, temático e onomástico. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012.

CARDONA, Maria. João. Educação de Infância. Formação e desenvolvimento profissional. Chamusca: Edições Cosmos, 2006.

FERREIRA, António Gomes; MOTA, Luís. Educação de infância e política educativa em Portugal no último cartel do século XX. Educação e Democracia. Estudos do século XX, n.º 14, p. 33-50, 2014.

FORMOSINHO, João; MONGE, Graciete; OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Transição entre ciclos educativos: uma investigação praxeológica. Porto: Porto Editora, 2016.

HENRIQUES, Henriques; MARCHÃO, Amélia. Educação para a igualdade de género: leituras a partir da realidade de cinco jardins de infância do distrito de Portalegre, Portugal. Foro de Educación, 14(20). doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.017, pp. 339-360, 2016.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José María. Prensa Pedagógica y Património Historico Educativo. Salamanca: Ed. Universidad de Salamanca, 2013.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José María. Prensa Pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, 2018.

HERNÁNDEZ DÍAZ, José María. La Prensa Pedagógica de los Profesores. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, 2018a.

MARCHÃO, Amélia; HENRIQUES, Helder; HERNÁNDEZ DÍAS, José María. Educação Pré-escolar em Portugal: um olhar através do peródico "Escola Democrática" (1975-1989). In: HERNÁNDEZ DÍAS, José María (Ed.). Prensa Pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, p. 603-612, 2018.

MARCHÃO, Amélia. No jardim de infância e na escola do 1.º ciclo do ensino básico. Gerir o currículo e criar oportunidades para construir o pensamento crítico. Lisboa: Edições Colibri, 2012.

NÓVOA, António (Dir.). A Imprensa de Educação e Ensino. Repertório Analítico (séculos XIX e XX). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1993.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma praxis de participação. Em Oliveira-Formosinho; J. T. Kishimoto; M. Pinazza, Pedagogia(s) da Infância. Dialogando com o passado. Construindo o futuro. São Paulo: Artmed, p. 13-36, 2007.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-Participação: a perspetiva educativa da Associação Criança. Porto: Porto Editora, 2013.

ROCHA, Juliana; FELGUEIRAS, Margarida. O movimento associativo normalista do Porto na Repúblic. In: HERNÁNDEZ DÍAS, José María (Ed.). Prensa Pedagógica, mujeres, niños, sectores populares y otros fines educativos. Salamanca: Ediciones Universidad Salamanca, p. 249-271, 2018.

SILVA, Carlos Manique. Publicações Periódicas do Ministério da Educação. Repertório Analítico (1861-2009). Porto: Universidade do Porto. Faculdade de Letras. Biblioteca Digital, 2010. Disponível em http://repositorio.ul.pt/handle/10451/6479. Acesso em: 10 dez.

SILVA, Isabel (Coord.); MARQUES, Liliana; MATA, Lurdes; ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a Educação Pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE), 2016.

Imprensa pedagógica – espólio em análise

CEI. Entrevista. Uma entrevista com Rui Canário, conduzida por Teresa Ferrão e Helena Mota. Cadernos de Educação de Infância, n.º 38, p. 4-11, 1996.

CEI. Entrevista. Teresa Vasconcelos, entrevista conduzida por Assunção Folque, Conceição Maya, Helena Mota e Teresa Ferrão. Cadernos de Educação de Infância, n.º 39, p. 24-32, 1996.

CEI. Entrevista. Jorge Listopad. Entrevista conduzida por Helena Martinho e Helena Mota. Cadernos de Educação de Infância, n.º 40, p. 4-8, 1996.

CEI. Entrevista. “Nós somos seres da briga” – Entrevista com o pedagogo brasileiro Paulo Freire. José Pedro Serafim. Cadernos de Educação de Infância, n.º 42, p. 4-8, 1997.

CEI. Entrevista Maria da Conceição Moita. Entrevista conduzida por Joana Campos. Cadernos de Educação de Infância, n.º 43, p. 4-9, 1997.

CEI. Entrevista. João Brites. Entrevista conduzida por Clara Amaro e Joana Campos. Cadernos de Educação de Infância, n.º 45, p. 4-6, 1998.

CEI. Entrevista. João Barrosos. Entrevista conduzida por Maria Filomena Santos e Teresa Ferrão. Cadernos de Educação de Infância, n.º 46, p. 4-11, 1998.

CEI. Entrevista. Ministro da Educação Marçal Grilo. Entrevista conduzida por Filomena Santos, Henrique Santos, Teresa Ferrão. Cadernos de Educação de Infância, n.º 47, p. 4-10, 1998.

CEI. Entrevista. Maria Joaquina Madeira, Directora Geral da Acção Social do Ministério do Trabalho e Solidariedade. Cadernos de Educação de Infância, n.º 48, p. 4-10, 1998.

Published

2020-01-01

How to Cite

HENRIQUES, H.; Marchão A. THE PLACE AND THE STATUS OF THE CHILD THROUGH THE JOURNAL "CADERNOS DE EDUCAÇÃO DE INFÂNCIA". Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 243-264, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.5999. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5999. Acesso em: 23 nov. 2024.