RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC AND THE PRIVATE IN BRAZILIAN EDUCATION: A REFLECTION ON THE FUTURE-SE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6009

Keywords:

Educational politics, Social organization, Future-se

Abstract

This article analyzes, in the context of contemporary capitalism, some movements within the educational policy of the current federal government dedicated to the recent program Future-se, aimed at higher education. This analysis is based on the historical review of the advance of capitalism, especially in Latin America, focusing on Brazil. The axes of the program are approached, especially the Social Organizations, whose tendency is configured as a mechanism of public subsidy to institutions managed by private organizations as a management alternative for Brazilian public education. In the methodological development, we proceeded to the survey and analysis of primary sources (official, institutional documents and reports) and secondary sources. In the considerations, we present the consequences for education in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jonas Tarcísio Reis, Centro Universitário Metodista - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atua no Centro Universitário Metodista (IPA). Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Inclusão no IPA.

Jorge Luiz Ayres Gonzaga, Centro Universitário Metodista - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE). Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Inclusão no Centro Universitário Metodista (IPA). 

Maria Raquel Caetano, Instituto Federal do Sul-Rio-Grandense - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Mestrado em ProfEPT no Instituto Federal do Sul-Rio-Grandense (IFSul) e docente no Campus Sapucaia do Sul. Integra o Grupo de Pesquisa Relações entre o Público e o Privado na Educação –GPRPPE na UFRGS. Coordena a pesquisa “Gestão Democrática no IFSul”.

References

ADRIÃO. Theresa. Escolas charters nos EUA: contradições de uma tendência proposta para o Brasil e suas implicações para a oferta da Educação pública. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 28, n. especial, p.263-282, 2014.

AZEVEDO, José Clovis. Reconversão cultural da escola: mercoescola e escola cidadã. Porto Alegre: Editora Universitária Metodista, 2007.

BRASIL. Lei Nº 12.711, DE 29 DE AGOSTO DE 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providencias. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso 2 agosto 2019.


CARVALHO, Laura. Valsa brasileira: do boom ao caos econômico. 1 ed. São Paulo: Todavia, 2018.

CASTELO, Rodrigo. O social-liberalismo: auge e crise da supremacia burguesa na era liberal. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

CHOMSKY, Noam. Quem manda no mundo? 1 ed. São Paulo: Planeta, 2002a.

CHOMSKY, Noam. Réquiem para o sonho americano: os 10 princípios de concentração de riqueza & poder. 1 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002b.

CHOMSKY, Noam. Sistemas de poder: conversas sobre as revoltas democráticas globais e os novos desafios do Império americano. 1 ed. Rio de Janeiro: Apicuri.

FAORO, Raymundo. Os donos do poder. Porto Alegre: Globo, 1958.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. 24 ed. São Paulo: Loyola, 2013.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 15 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1982.

KUENZER, Acácia Zeneida. Dilemas da formação de professores para o Ensino Médio no século XXI. In:. AZEVEDO, José Clovis; REIS, Jonas Tarcísio (Org.). O ensino médio e os desafios da experiência: movimentos da prática. 1 ed. São Paulo: Moderna/Santillana, 2014.

LEHER. Roberto. Análise preliminar do Future-se indica a refuncionalização das universidades e Institutos Federais. Disponível em https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2019/07/sobre-o-future-se-notas-prelim-rleher-24-07pdf.pdf . Acesso em 25 jul de 2019.

MEDEIROS. Rogério de Souza; MACHADO. Nínive Fonseca. O novo marco regulatório das organizações da sociedade civil e uma nova agenda de pesquisa sobre as relações entre órgãos de controle, as organizações da sociedade civil e os gestores públicos. Revista de Ciências Sociais, n. 46, Janeiro/Junho de 2017, p. 23-47.

MÉSZÁROS, István. Educação para além do capital. 2 ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS, István. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.

PRADO Jr., Caio. Formação do Brasil contemporâneo. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

QUIJANO, Aníbal. La crisis del horizonte de sentido colonial/modeno/eurocentrado. Revista Casa de Las Américas. Nos. 259-260. abril/septembre. p. 04-15.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RIBEIRO, Darcy. Teoria geral do Brasil. 2 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975

RIO GRANDE DO SUL. Governador recebe Jonathan Hage, criador das charters schools nos EUA. Disponível em: https://www.estado.rs.gov.br/governador-recebe-jonathan-hage-criador-das-charters-schools-nos-eua Acesso em 21/05/2019.

SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. p. 152-165. v. 12 n. 34 jan/abr. 2007.

SOUZA, Jessé. A classe média no espelho: suas histórias, seus sonhos e ilusões, sua realidade. Rio de Janeiro: estação Brasil, 2018.

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão a Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.

WALLERSTEIN, Immanuel. Após o liberalismo: em busca da reconstrução do mundo. Petrópolis: Vozes, 2002b.

SOUZA, Jessé. O fim do mundo como o concebemos: ciência social para o século XXI. Rio de Janeiro: Revan, 2002a.

Published

2020-01-01

How to Cite

REIS, J. T.; GONZAGA, J. L. A.; CAETANO, M. R. RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC AND THE PRIVATE IN BRAZILIAN EDUCATION: A REFLECTION ON THE FUTURE-SE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 283-305, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6009. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6009. Acesso em: 23 nov. 2024.