RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC AND THE PRIVATE IN BRAZILIAN EDUCATION: A REFLECTION ON THE FUTURE-SE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6009

Keywords:

Educational politics, Social organization, Future-se

Abstract

This article analyzes, in the context of contemporary capitalism, some movements within the educational policy of the current federal government dedicated to the recent program Future-se, aimed at higher education. This analysis is based on the historical review of the advance of capitalism, especially in Latin America, focusing on Brazil. The axes of the program are approached, especially the Social Organizations, whose tendency is configured as a mechanism of public subsidy to institutions managed by private organizations as a management alternative for Brazilian public education. In the methodological development, we proceeded to the survey and analysis of primary sources (official, institutional documents and reports) and secondary sources. In the considerations, we present the consequences for education in the current context.

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Author Biographies

Jonas Tarcísio Reis, Centro Universitário Metodista - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Atua no Centro Universitário Metodista (IPA). Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Inclusão no IPA.

Jorge Luiz Ayres Gonzaga, Centro Universitário Metodista - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE). Integra o Grupo de Pesquisa Educação e Inclusão no Centro Universitário Metodista (IPA). 

Maria Raquel Caetano, Instituto Federal do Sul-Rio-Grandense - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente no Mestrado em ProfEPT no Instituto Federal do Sul-Rio-Grandense (IFSul) e docente no Campus Sapucaia do Sul. Integra o Grupo de Pesquisa Relações entre o Público e o Privado na Educação –GPRPPE na UFRGS. Coordena a pesquisa “Gestão Democrática no IFSul”.

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Published

2020-01-01

How to Cite

REIS, J. T.; GONZAGA, J. L. A.; CAETANO, M. R. RELATIONS BETWEEN THE PUBLIC AND THE PRIVATE IN BRAZILIAN EDUCATION: A REFLECTION ON THE FUTURE-SE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 283-305, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6009. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6009. Acesso em: 22 jul. 2024.