O WHAT WILL THAM'S BE? EVALUATE / INTERVENE METALINGUISTIC AWARENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6013

Keywords:

Metalinguistic awareness, Assessment, Intervention

Abstract

We intend to operationalize the construct metalinguistic awareness and present three tests (THAMs, tests of metalinguistic abilities), tests or resources that allow to analyze this competence. Given that we consider this capacity important and usable from childhood. The proposal offers tools for three different age groups: for children, THAM-1, for adolescents, THAM-2 and for adults, THAM-3. These resources are adaptations to the European Portuguese of MAT's, original in Italian version, by internationally recognized authors, with versions in several languages, worldwide disseminated, even by way of a project European, MATEL. At the national level, they are already in circulation, through the publication of a book, and there are several ongoing investigations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paula Mendes Correia Couceiro Figueira, Universidade de Coimbra - Portugal

Doutora, Mestre e Licenciatura em Psicologia, pela Universidade de Coimbra (UC), área de especialização Psicologia da Educação e o Curso de educadores de Infância, pela Escola Normal de Educadores de Infância de Coimbra. Professora Auxiliar da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Atua na área de Psicologia, Psicologia da Educação. É membro do IPCDVS, da Universidade de Coimbra. PhD, professora auxiliar da faculdade de psicologia e de ciência da educação, da Universidade de Coimbra, Portugal.

Maria Antonieta Pinto, Universidade La Sapienza - Itália

PhD, professora catedrática da Universidade La Sapienza, Roma, Itália.

References

BIALYSTOK, Ellen. Factors in the growth of linguistic awareness. Child Development,v. 57,n. 2, 498-510, 1986

CULIOLI, Antoine. Pour une linguistique de l'énonciation: opérations et représentations. Paris: Ophrys. 1990.

FIGUEIRA, Ana Paula ; PINTO, Maria Antonieta. Consciência metalinguística: teoria, desenvolvimento e instrumentos de avaliação. Lisboa: Psiclínica, 2018.

MATEL, https://www.pintomatel.com/ e https://www.facebook.com/MATEL-LLP-European-project-1593940834180210/?pnref=story

PINTO, Maria Antonieta. La consapevolezza metalinguistica: teoria, sviluppo, strumenti di misurazione. Pisa, Roma: Instituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, 1999.

PINTO, Maria Antonieta (sd). http://www.editricesapienza.it/node/7561

Published

2020-01-01

How to Cite

FIGUEIRA, A. P. M. C. C.; PINTO, M. A. O WHAT WILL THAM’S BE? EVALUATE / INTERVENE METALINGUISTIC AWARENESS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 352-364, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6013. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6013. Acesso em: 24 aug. 2024.