LAS STUDENT CONCEPTIONS ON JUSTIFICATIONS AND PROOFS IN A MATHEMATICS TEACHING DEGREE PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6016

Keywords:

Initial Education for Mathematics Teachers, Conceptions regarding for teaching of proofs, Concept Image

Abstract

The purpose of this article is to discuss the conceptions and the concept image of future teachers regarding justifications and proofs for teaching and learning mathematics. This study is qualitative in nature and involved a group of ten students in the Mathematics Teaching Degree program on a campus at the Federal University of Sergipe. To collect the data presented here, we applied a questionnaire and carried out interviews. The data analysis was based on the studies of Tall and Vinner, who discuss the notion of Concept Image, and that of Ponte, relative to the idea of Conception. The results showed that there does not seem to be a consensus on the inclusion of proofs in the curricula of Basic Education, because, in general, the group of students considers the topic relevant, but, since they assume the meaning of a proof is a formal and rigorous demonstration, they argued that teaching it would be for a restricted group of students. These conceptions were the starting point for the training process developed soon after this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marta Élid Amorim, Universidade Federal de Sergipe – Brasil

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN/SP); Professor da Universidade Federal de Sergipe (UFS) - Brasil; Docente do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT); Vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática (GEPEMAT) e Membro do grupo de Pesquisa FORCHILD – Formação de Professores: Currículo, História, Linguagem e Desenvolvimento Profissional; Bolsista PNPD/CAPES.

Ruy César Pietropaolo, Universidade Anhanguera de São Paulo - Brasil

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP); Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN/SP); Líder do Grupo de Pesquisa FORCHILD – Formação de Professores: Currículo, História, Linguagem e Desenvolvimento Profissional.

Arthur Belford Powell, Rutgers University - Estados Unidos

Doutor em Educação Matemática pela Rutgers University; Professor Associado de Educação Matemática no Departamento de Educação Urbana no campus de Newark da Rutgers University (New Jersey). Coordena o Grupo de Pesquisa sobre Comunicação, Tecnologia e aprendizagem matemática da Rutgers University.

Angélica da Fontoura Garcia Silva, Universidade Anhanguera de São Paulo - Brasil

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP); Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN/SP); Membro do Grupo de Pesquisa FORCHILD – Formação de Professores: Currículo, História, Linguagem e Desenvolvimento Profissional.

References

AGUILAR JUNIOR, Carlos Augusto; NASSER, Lilian. Estudo sobre a Visão do Professor em Relação à Argumentação e Prova Matemática na Escola. Bolema, Rio Claro – SP, vol. 28, n. 50, p. 1012 – 1031, 2014.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base: Ensino Fundamental. Brasília: MEC. 2018.

CAMPOS. Tânia Maria Mendonça; PIETROPAOLO, Ruy César. Um estudo sobre os conhecimentos necessários ao professor para ensinar noções concernentes à probabilidade nos anos iniciais. In: Processos de ensino e aprendizagem em educação matemática. v. 1. Recife: Ed. Universitária da UFPE, p. 55 91, 2013.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Fascínio da Técnica, Declínio da Crítica: um estudo sobre a prova rigorosa na Formação do professor de Matemática. Zetetiké, CEMPEM-UNICAMP-Campinas, v.4, n.5, p.7 - 28, 1996.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. As Demonstrações em Educação Matemática: um ensaio. Bolema, Rio Claro – SP, vol. 15, n. 18, p. 1 – 9, 2002.

HANNA, Gila. Challenges to the importance of proof. In: For the learning of Mathematics, v. 15, n.3, p. 42-49, 1995.

HANNA, Gila. Some pedagogical aspects of proof. In: Interchange, n. 21(1), p. 6 13, 1990.

HEALY, L.; HOYLES, C. A study of proof conceptions in algebra. In: Journal for Research in Mathematics Education, n. 31(4), p. 396-428, 2000.

PIETROPAOLO. Ruy César. (Re)Significar a demonstração nos currículos da educação básica e da formação de professores de matemática. 249f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2005.

PONTE, João Pedro. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. In: BROWN, M. et al. (Org.). Educação Matemática. Portugal: Instituto de Inovação Educacional, 1992. P. 185-247. (Coleção Temas de Investigação).

POWELL, Arthur B.; BORGE, Inger Christin; FLORITI, Gema Inés.; KONDRATIEVA, Margo; KOUBLANOVA, Elena & SUKTHANKAR, Nella. Challenging Tasks and Mathematics Learning. In: BARBEAU, E. J. & TAYLOR, P. J. (Eds.), Challenging mathematics in and beyond the classroom: The 16th ICMI study (pp. 133-170). New York: Springer, 2009.

TALL, David. & VINNER, Shlomo. Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-169, 1981.

ZEICHNER, Kenneth M. Formando professores reflexivos para a educação centrada no aluno: possibilidades e contradições. In: Barbosa, R. L. L. (Org.) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 35-55, 2003.

Published

2020-01-01

How to Cite

AMORIM, M. E.; PIETROPAOLO, R. C.; POWELL, A. B.; SILVA, A. da F. G. LAS STUDENT CONCEPTIONS ON JUSTIFICATIONS AND PROOFS IN A MATHEMATICS TEACHING DEGREE PROGRAM. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 38, p. 386-401, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i38.6016. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6016. Acesso em: 24 aug. 2024.