CHILD DEVELOPMENT PROCESS: CRISES, RUPTURE AND TRANSITIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6293Keywords:
Human development, Historical and Cultural Theory, Pedagogical interventionAbstract
Although human development process is normally thought to be progressive and harmonious, authors based on the Historical and Culture Theory, such as Vygotsky, Leontiev and Elkonin, show that child development is a dialectical process in which transitions occur in a revolutionary manner (age with crises and stable ages). Development is thus evidenced in moments of transition, with the occurrence of qualitative leaps, ruptures, crises, which frequently are understood ambiguously as negative symptoms. Education, whose aim is the promotion of development, should know how the process works. Current paper is the result of a bibliographical research to understand transition moments so that one may act pedagogically during crises so that the latter may be favorable and not restricting to development. Results shows that the rational conduction of the transition process within the school needs an organized and assisted pedagogical intervention by the adults involved (teachers, pedagogues and parents).
Downloads
Metrics
References
ASBAHR, F. S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, v. 29, 108-118, 2005. Disponível em: Disponível: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a09.pdf> Acesso em: 21 mai. 2019.
BERNARDES, M. E. M. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para o Ensino e a Aprendizagem. Curitiba: CRV, 2012.
ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In. V. DAVIDOV; M. SHUARE (Orgs.), La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS URSS: Editorial Progreso, 1987. p. 104-124.
ELKONIN, D. B. Característica general del desarrollo psíquico de los niños. In: A. A. SMIRNOV, A. N. LEONTIEV, S. L. RUBINSHTEIN; B. M. TIEPLOV (Orgs.), Psicología. México: Grijalbo, p. 1969. p. 493-503.
MAREGA, A. M. P.; SFORNI, M. S. de F. A criança de seis anos na escola: é hora de brincar ou de estudar? Revista Contrapontos. v. 11, n. 2, p. 143-151, 2011. Disponível em: <https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2751/1914>. Acesso em: 28 jul. 2015.
MAREGA, A. M. P. A criança de seis anos na escola: transição da atividade lúdica para a atividade de estudo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010.
MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
MARTINS, L. M.. Desenvolvimento do pensamento e educação escolar: etapas de formação de conceitos à luz de Leontiev e Vigotski. Fórum linguistic, Florianópolis, v. 13, n. 4, p. 1572-1586, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1572>. Acesso em: 15 dez. 2019.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília, DF: Liber, 2010.
PALANGANA, I. C; GALUCH, M. T. B; SFORNI, M. S. F. Acerca da relação entre ensino, aprendizagem e desenvolvimento. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 1, p. 111-128, 2002. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/25652787.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2018.
PASQUALINI, J. C. A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 31-40, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n1/a05v14n1.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2019.
SFORNI, M. S. F. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara: JM Editora, 2004.
LEONTIEV, A.. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: LEONTIEV, A. N.; VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1994, p. 59-84.
OBOUKHOVA, L. A teoria de Vigotski: o novo paradigma na investigação do desenvolvimento infantil. I Conferência Internacional: o enfoque histórico cultural em questão. Anais...Santo André: SP, 2006, p. 16-25.
TOLSTIJ, A. El hombre y la edad. Moscou: Editorial Progresso, 1989.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. 1. ed. Madrid: Visor. Tomo 4, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.