CHILD DEVELOPMENT PROCESS: CRISES, RUPTURE AND TRANSITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6293

Keywords:

Human development, Historical and Cultural Theory, Pedagogical intervention

Abstract

Although human development process is normally thought to be progressive and harmonious, authors based on the Historical and Culture Theory, such as Vygotsky, Leontiev and Elkonin, show that child development is a dialectical process in which transitions occur in a revolutionary manner (age with crises and stable ages). Development is thus evidenced in moments of transition, with the occurrence of qualitative leaps, ruptures, crises, which frequently are understood ambiguously as negative symptoms. Education, whose aim is the promotion of development, should know how the process works. Current paper is the result of a bibliographical research to understand transition moments so that one may act pedagogically during crises so that the latter may be favorable and not restricting to development. Results shows that the rational conduction of the transition process within the school needs an organized and assisted pedagogical intervention by the adults involved (teachers, pedagogues and parents).

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Author Biographies

Marta Sueli de Faria Sforni, Universidade Estadual de Maringá – Brasil

Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp); Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá-UEM-PR; Participante do Grupo de Pesquisa sobre Atividade Pedagógica na Faculdade de Educação da USP (GEPAPe-USP) e Lider do Grupo de Pesquisa sobre Atividade de Ensino na Universidade Estadual de Maringá (GEPAEUEM).

Ágatha Marine Pontes Marega, Universidade de São Paulo – Brasil

Doutorado em Educação (em andamento) na Universidade do Estado de São Paulo (USP); Professora pela Secretaria de Educação do Estado do Paraná-Brasil; Participante Grupo de Pesquisa: Educação, Sociedade e Políticas Públicas: concepções da teoria histórico-cultural.

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Published

2020-10-01

How to Cite

SFORNI, M. S. de F.; MAREGA, Ágatha M. P. CHILD DEVELOPMENT PROCESS: CRISES, RUPTURE AND TRANSITIONS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 406-422, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6293. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6293. Acesso em: 2 oct. 2024.