CHILD DEVELOPMENT PROCESS: CRISES, RUPTURE AND TRANSITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6293

Keywords:

Human development, Historical and Cultural Theory, Pedagogical intervention

Abstract

Although human development process is normally thought to be progressive and harmonious, authors based on the Historical and Culture Theory, such as Vygotsky, Leontiev and Elkonin, show that child development is a dialectical process in which transitions occur in a revolutionary manner (age with crises and stable ages). Development is thus evidenced in moments of transition, with the occurrence of qualitative leaps, ruptures, crises, which frequently are understood ambiguously as negative symptoms. Education, whose aim is the promotion of development, should know how the process works. Current paper is the result of a bibliographical research to understand transition moments so that one may act pedagogically during crises so that the latter may be favorable and not restricting to development. Results shows that the rational conduction of the transition process within the school needs an organized and assisted pedagogical intervention by the adults involved (teachers, pedagogues and parents).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marta Sueli de Faria Sforni, Universidade Estadual de Maringá – Brasil

Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Campinas (Unicamp); Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (USP); Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá-UEM-PR; Participante do Grupo de Pesquisa sobre Atividade Pedagógica na Faculdade de Educação da USP (GEPAPe-USP) e Lider do Grupo de Pesquisa sobre Atividade de Ensino na Universidade Estadual de Maringá (GEPAEUEM).

Ágatha Marine Pontes Marega, Universidade de São Paulo – Brasil

Doutorado em Educação (em andamento) na Universidade do Estado de São Paulo (USP); Professora pela Secretaria de Educação do Estado do Paraná-Brasil; Participante Grupo de Pesquisa: Educação, Sociedade e Políticas Públicas: concepções da teoria histórico-cultural.

References

ASBAHR, F. S. F. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, v. 29, 108-118, 2005. Disponível em: Disponível: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a09.pdf> Acesso em: 21 mai. 2019.

BERNARDES, M. E. M. Mediações simbólicas na atividade pedagógica: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para o Ensino e a Aprendizagem. Curitiba: CRV, 2012.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ELKONIN, D. B. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In. V. DAVIDOV; M. SHUARE (Orgs.), La psicologia evolutiva y pedagógica en la URSS URSS: Editorial Progreso, 1987. p. 104-124.

ELKONIN, D. B. Característica general del desarrollo psíquico de los niños. In: A. A. SMIRNOV, A. N. LEONTIEV, S. L. RUBINSHTEIN; B. M. TIEPLOV (Orgs.), Psicología. México: Grijalbo, p. 1969. p. 493-503.

MAREGA, A. M. P.; SFORNI, M. S. de F. A criança de seis anos na escola: é hora de brincar ou de estudar? Revista Contrapontos. v. 11, n. 2, p. 143-151, 2011. Disponível em: <https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2751/1914>. Acesso em: 28 jul. 2015.

MAREGA, A. M. P. A criança de seis anos na escola: transição da atividade lúdica para a atividade de estudo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2010.

MARTINS, L. M.; ABRANTES, A. A.; FACCI, M. G. D. (Orgs.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

MARTINS, L. M.. Desenvolvimento do pensamento e educação escolar: etapas de formação de conceitos à luz de Leontiev e Vigotski. Fórum linguistic, Florianópolis, v. 13, n. 4, p. 1572-1586, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1572>. Acesso em: 15 dez. 2019.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

MOURA, M. O. (Org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília, DF: Liber, 2010.

PALANGANA, I. C; GALUCH, M. T. B; SFORNI, M. S. F. Acerca da relação entre ensino, aprendizagem e desenvolvimento. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 1, p. 111-128, 2002. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/25652787.pdf>. Acesso em: 27 nov. 2018.

PASQUALINI, J. C. A perspectiva histórico-dialética da periodização do desenvolvimento infantil. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 14, n. 1, p. 31-40, 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pe/v14n1/a05v14n1.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2019.

SFORNI, M. S. F. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara: JM Editora, 2004.

LEONTIEV, A.. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: LEONTIEV, A. N.; VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1994, p. 59-84.

OBOUKHOVA, L. A teoria de Vigotski: o novo paradigma na investigação do desenvolvimento infantil. I Conferência Internacional: o enfoque histórico cultural em questão. Anais...Santo André: SP, 2006, p. 16-25.

TOLSTIJ, A. El hombre y la edad. Moscou: Editorial Progresso, 1989.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. 1. ed. Madrid: Visor. Tomo 4, 1996.

Published

2020-10-01

How to Cite

SFORNI, M. S. de F.; MAREGA, Ágatha M. P. CHILD DEVELOPMENT PROCESS: CRISES, RUPTURE AND TRANSITIONS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 406-422, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6293. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6293. Acesso em: 21 nov. 2024.