SCIENTIFIC INITIATION IN HIGH SCHOOL INTEGRATED TO PROFESSIONAL EDUCATION: PERCEPTIONS OF COORDINATORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6342

Keywords:

Professional education, High School Integrated with Professional Education, Scientific research

Abstract

This study analyzes the perceptions of campi research coordinators from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul (IFRS) about Scientific Initiation (CI) in high school integrated with professional education (EMIEP). Consisting of a qualitative approach, such as a case study, it was developed through bibliographic and field research involving the IFRS Campi research coordinators. An online questionnaire was applied to the referred coordinators divided into two sections: the first sought to outline a profile of the coordinators and the second, to understand the motivations that determine their participation as research coordinators, the main limitations found in the development of their activities, the contributions of scientific initiation to the student, as well as perspectives on this practice within the institution. The data obtained were analyzed from the contributions of Arantes and Peres (2015), Bianchetti et al (2012), Cabrero and Costa (2015), Cruz, Santos and Santos (2015), Demo (2011), Freire (1996), Gil (2008, 2010), Oliveira and Bianchetti (2018), Pires (2015), Nascimento, Morosini and Guedes (2015) among others. The results indicate characteristics of the CI scenario in IFRS present mainly in the context of EMIEF. It points out that this is still an incipient activity, but that it is being developed based on actions that intend its expansion and strengthening. It is a reality that needs to be expanded, disseminated and fostered by campuses in order that a greater number of students and teachers can enjoy the contributions of CI to their training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Taiane Lucas Pontel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Brasil

Mestranda no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituição Associada Campus Porto Alegre, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). Especialista em Qualidade de Alimentos pela CBES. Bacharel em Farmácia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Assistente em administração do IFRS - Campus Caxias do Sul.

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestre em Educação, pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Especialista em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (FUNDESTE). Graduado em Pedagogia pela FUNDESTE. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em didática e organização pedagógica do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, educação profissional, educação superior e educação do campo

Maristela Beck Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Brasil

Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), Instituição Associada Campus Porto Alegre, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) – Santo Ângelo. Licenciada em Pedagogia pela URI – Santo Ângelo. Pedagoga do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) – Campus Santa Rosa.

Published

2020-09-07

How to Cite

PONTEL, T. L.; VIEIRA, J. de A.; MARQUES, M. B. SCIENTIFIC INITIATION IN HIGH SCHOOL INTEGRATED TO PROFESSIONAL EDUCATION: PERCEPTIONS OF COORDINATORS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 802-824, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6342. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6342. Acesso em: 21 nov. 2024.