TEACHER EDUCATION POLICY AND THE DESTRUCTION OF PRODUCTIVE FORCES: BNC-TRAINING IN DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i37.6405

Keywords:

Crisis, Destruction of productive forces, Teacher education

Abstract

Through the theoretical debate that seeks to explain the conjuncture of structural crisis in capital and the destruction of productive forces, the article develops an analysis of the theoreticalphilosophical and pedagogical foundations of the current Common National Base for teacher training, known as BNC-Training. It is argued that such curricular guidelines are linked to the more general educational policy of lowering and emptying curricula and the process of human formation brought about by the directions of brazilian politics in the framework of the development of dependent capitalism, and its subservience to the neoliberal ideology, the restructuring productive sector and the financialization of capital in its imperialist phase. In times of transition, the need for real active resistance is advocated, developed both in terms of the pedagogical and political dimensions, with a view to defending another logic of teacher education whose horizon is the search for the humanization of individuals and the overcoming of mode of production of social life governed by the exploitation of labor by capital.

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Author Biographies

Tiago Nicola Lavoura, Universidade Estadual de Santa Cruz - Brasil

Pós-doutor em Educação e Psicologia pela Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade de Aveiro, Portugal (UA). Pós-doutor em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP-Araraquara). Docente da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional (UESC). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação Humana e Educação Física (GEPEFEF-UESC).

Melina Silva Alves, Universidade Federal da Paraíba - Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPELPB).

Cláudio de Lira Santos Junior, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Pós-doutor em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP-Araraquara). Docente da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA. Coordenador do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL-UFBA).

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Published

2020-03-27

How to Cite

LAVOURA, T. N.; ALVES, M. S.; JUNIOR, C. de L. S. TEACHER EDUCATION POLICY AND THE DESTRUCTION OF PRODUCTIVE FORCES: BNC-TRAINING IN DEBATE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 37, p. 553-577, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i37.6405. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6405. Acesso em: 22 jul. 2024.