THE INTERLOCUTION OF THE SUPERVISED INTERNSHIP AND INCLUSIVE EDUCATION: WHAT DO SCIENTIFIC WORKS SAY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6460

Keywords:

Inclusive education, Supervised internship, Initial formation

Abstract

The contemporary school caused changes in teaching. The decade of the 80s, marked by social movements, and by the struggle for the democratization of education, brings a population that has always been on the margins of educational policies to inside of the school. It was imperative to reorganize the school and also the new teachers, even more committed with social transformation and inclusive education. The initial formation of new teachers involves participation in supervised internships, presented here as a fundamental moment in the training process. The complexity of teaching linked to the proposal by an inclusive school led to the present study the investigation of following question: What are the contributions of academic studies (2008-2018), for the production of knowledge in the interrelationship between supervised internship and inclusive education? This study aims to map and discuss the contributions of academic-scientific studies that approach an interrelation between supervised internship and inclusive education. The method used was a bibliographic research searching for articles, theses and dissertations in two academic repositories, to know: National Association of Postgraduate Studies and Research in Education (ANPED), and Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). It shows your relevance when approaching that the initial formation needs to contemplate in the pedagogical designer of the colleges from the pedagogical demands, reflection and reframing of the interns' practices through a formative structure, having as principle a dialogical and transforming praxis. In addition to recommending further research that shows this much needed and urgent interrelationship.

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Author Biographies

Julimar Santiago Rocha, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Mestre em Educação pela UNEB - Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos (2018). Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade social (UFBA). Especialista em Gestão Escolar (UFBA). Participante dos Grupos de Pesquisa: Gestão, Organização, Tecnologia e Políticas Públicas em Educação (GP-GEPE); Gestão de experiências formativas e dos saberes pedagógicos/comunicacionais do(a) professor(a) do Curso de Licenciaturas da UNEB/UESB. Professora bolsista no Curso de Pedagogia UNEAD/UNEB na orientação de TCC. Professora colaboradora em Curso de Especialização em Libras – UNIVASF. Professora bolsista no Curso de Alfabetização e Letramento – UFBA na orientação de TCC. Atuação como gestora escolar na Modalidade EJA, e professora da Educação Básica pela Secretaria Municipal de Educação de Salvador. Tem experiência na área de Educação, atuando nos seguintes temas: gestão escolar, EJA, inclusão e formação de professores.

Patrícia Carla da Hora Correia, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora da Universidade do Estado da Bahia (1994), atuando no curso de Graduação de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação Profissional em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA). É Coordenadora do grupo de Pesquisa Programa de Educação Inclusiva - PROGEI, faz parte do Grupo de Pesquisa Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais GEINE da Universidade Federal da Bahia - UFBA e do grupo Educação, Etnicidade e Desenvolvimento Regional da Universidade do Estado da Bahia - UNEB, coordenando a linha de pesquisa Etnias, Educação e Inclusão Compreensiva, desenvolvendo pesquisa na área de Deficiências físicas e sensoriais nas comunidades Indígenas do Estado da Bahia e Fulni-ó em Águas Belas Pernambuco. Tem experiência na área de Educação, atuando como consultora nas áreas de planejamento, didática, políticas públicas com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, educação indígena, prática pedagógica, currículo e educação inclusiva, políticas públicas nos diversos níveis e modalidades de ensino. Blog acadêmico: http://progeiuneb.blogspot.com.br/ e Site Acadêmico: www.inclusaodahora.com.br.

Débora Regina Oliveira Santos, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Mestra em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade do Estado da Bahia UNEB), especialista em Coordenação Pedagógica (UFBA), Mídias em Educação (UESB) e Metodologia do Ensino Superior (FACE). Licenciada em Pedagogia, habilitação em Formação Pedagógica e Gestão Educacional (FACE). Coordenadora Pedagógica na Rede Municipal de Gandu. Experiência profissional em gestão escolar, professora formadora do Programa de Capacitação de Gestores Escolares, presidente do Conselho Municipal de Educação, professora da educação básica, consultora pedagógica. Integrante do Grupo de Pesquisa: Gestão, organização, tecnologia e políticas públicas em educação (GP-GEPE). Pesquisadora em Educação de Jovens e Adultos, formação docente e Tecnologias de Informação e Comunicação.

Published

2020-09-07

How to Cite

ROCHA, J. S.; CORREIA, P. C. da H.; SANTOS, D. R. O. THE INTERLOCUTION OF THE SUPERVISED INTERNSHIP AND INCLUSIVE EDUCATION: WHAT DO SCIENTIFIC WORKS SAY?. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 236-254, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6460. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6460. Acesso em: 22 jul. 2024.