HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6466

Keywords:

Educational policies, High school, State of Pará

Abstract

This article makes an interpretation of the high school educational policy developed by the State of Pará. It seeks to understand how global educational policies of national nature are incorporated into local injunctions and, at the same time, as from then on, they were constituted in local policies and developed with all the apparatus of the State, as a developer, executor of Education policies Medium, involved with local dynamics, politics and social that encompass the educational reality. Thus, the connection about the sense of class assumed by the capitalist state in the national political evolution is established, in which the conservative form of development of the economy since colonization incorporating into the government bureaucracy the class estates proper of the colonizing period and, of the oligarchic patrimonial sense of development in the republic, this physiological meaning is present in the form of organization and management of public resources available in Brazilian bourgeois modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Afonso Welliton de Sousa Nascimento, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios e Identidades -PPGCITI/UFPA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Sociedade, Estado e Educação.

Francinei Bentes Tavares, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios e Identidades -PPGCITI/UFPA. É pesquisador do Grupo de Estudos Diversidade Socioagroambiental na Amazônia (GEDAF) e do grupo de pesquisa Desenvolvimento Rural e Inovação Sociotécnica (DRIS).

Yvens Ely Martins Cordeiro, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios e Identidades -PPGCITI/UFPA. É pesquisador do Grupo de Estudos Diversidade Socioagroambiental na Amazônia (GEDAF) e do grupo de pesquisa Desenvolvimento Rural e Inovação Sociotécnica (DRIS).

José Ribamar Furtado de Souza, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutor emSociologia do Desenvolvimento e Ciências Políticas pela London School Of Economics And Political Science Universidade de Londres, UL, Grã-Bretanha. Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA), Brasil. Atua no Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios e Identidades -PPGCITI/UFPA. É pesquisador dos grupos de pesquisa do CNPq: Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola; Desenho e Análise de Sistemas Agrícola e Tecnologias Sustentáveis e Etnodesenvolvimento.

Published

2020-07-07

How to Cite

NASCIMENTO, A. W. de S.; TAVARES, F. B.; CORDEIRO, Y. E. M.; DE SOUZA, J. R. F. HIGH SCHOOL EDUCATIONAL POLICIES: A LOOK AT THE ACTION OF THE STATE OF Pará FROM 2007 TO 2013. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 41, p. 431-454, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i41.6466. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6466. Acesso em: 24 aug. 2024.