USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF ENGLISH LANGUAGE AND ITS CHALLENGES IN TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i41.6483Keywords:
English Language, Training of Teachers, Information and Communication TechnologiesAbstract
The present work aims to identify the benefits and challenges of teaching English tied to the use of Information and Communication Technologies (ICT's), in addition to analyzing the training of teachers for the critical use of these tools in the classroom. To this do so, a brief literature review was conducted that brings up names such as FRANCO (2018), IFA (2006), MOITA LOPES (2008), RODRIGUES (2016) and other theorists who added in their knowledge on the theme addressed here. As a result, it is demonstrated that the traditional methodology of teaching English supported by the whiteboard and orality generates disinterest, demotivation and consequently hinders the language learning process. The study allows us to conclude that in the current period, technologies are already part of reality inside and outside schools and so teachers are urged to constantly update the domain of new languages, that is, they must also be digitally literate. Instruction on the didactic use of ICT is essential in order to give opportunities for English language classes more aligned with the digital age.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, O. C. P. O uso das ferramentas da web 2.0 no processo ensinoaprendizagem da língua inglesa: Um estudo na escola de idiomas Yázigi na cidade de São
Luís. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Maranhão, Programa de
Pós-Graduação em Cultura e Sociedade, 2015.
ALMEIDA, M. E. B. Letramento digital e hipertexto: Contribuições à educação. In
PELLANDA, N. M. C.; SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K. (Org.).
Inclusão digital: Tecendo redes afetivas/cognitivas. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
ANDRADE, M. Ensino de língua inglesa e as novas tecnologias: Mediações pedagógicas e
interação social. Monografia (Aperfeiçoamento/Especialização em Práticas Pedagógicas
Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba. 2014.
BALADELI, A. P. D.; FERREIRA, A. J. Os letramentos digitais e sua interface com o
ensino de línguas: Empoderamento e cidadania na Web. In: Congresso anual da ABRAPUI,
, 2012, Florianópolis. Anais do III Congresso Internacional da ABRAPUI. Florianópolis,
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília,
MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf> . Acesso em: 12 mar.
BRUMFIT, Christopher. Teaching english as a world language. In: Individual Freedom in
Language teaching: Helping learners to develop a dialect of their own. Oxford, OUP, 2001,
p. 115 – 125.
COSTA, W. A. et al. Recursos informacionais: Importante aliado no processo de elaboração
dos planos de aulas. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da
informação, Florianópolis, v. 12, n. 23, p. 92-112, nov. 2007.
FADINI, K. A. Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI: Os
papéis da língua e da tecnologia. 2016. 350 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Centro
de Ciências Humanas e Naturais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
FERREIRA, J. K. S. A formação do professor de língua inglesa para o uso das
Tecnologias da Informação e Comunicação em sala de aula. In: III CONEDU, 2016,
Natal. Anais III CONEDU. Campina Grande: Editora Realize, 2016. v. 1.
FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. Tecnologia e metodologia no ensino de inglês:
Impactos da globalização e da internacionalização. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 1, n. 66,
p. 239-283, 2014.
FINARDI, K.; PREBIANCA, G.; MOMM, C. Tecnologia na Educação: O caso da internet e
do inglês como linguagens de inclusão. Revista Cadernos do IL, v. 46, p. 193-208, 2013.
Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/view/35931/25846 Acesso em: 17 fev.
FRANCO, Bárbara Alves da R. O uso das TIC’s como instrumento para ensino da língua
inglesa: Perspectivas e desafios. Revista CBTecLE, v. 1, p. 193-202, 2018.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. 10 ed. Rio de
Janeiro: Paz e Terra. 1996.
GIDDENS, Anthony. Sociology. Oxford: Polity Press. 1990.
GONZALEZ, Mariade las Nieves L. O uso de aplicativos educativos de alfabetização para
celulares: Os novos desafios da educação moderna. Revista acadêmica RPGM, São Paulo, v.
, n. 2, p. 283-290, jul./out. 2017. Disponível em:
http://fics.edu.br/index.php/rpgm/article/view/591 Acesso em: 12 mar. 2020.
IFA, Sérgio. A formação pré-serviço de professores de língua inglesa em uma sociedade
em processo de digitalização. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Pontifícia
Universidade Católica, São Paulo, 2006.
LANKSHEAR, C; KNOBEL, M. New Literacies: Changing knowledge and classroom
learning. Buckingham: Open University Press, 2003.
LEFFA, V. J. Nem tudo que balança cai: Objetos de aprendizagem no ensino de línguas.
Polifonia. Cuiabá́, v. 12, n. 2, p. 15-45, 2006.
MAGALHÃES, J. R. S. ; MACHADO, L. ; SILVA, T. A. Formação de professores de
inglês para o uso das TIC’s: Reflexões sobre teoria e prática. In: 8º encontro de formação de
professores, 2015, Aracaju - SE. Anais do 8º ENFOPE, 2015.
MOITA LOPES, L. P. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: Ideologia
linguística para tempos híbridos. DELTA, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 309-340, 2008.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 5. ed. São
Paulo: Papirus, 2012.
PAIVA, V. L. M . O. A formação do professor para uso da tecnologia. In: SILVA, K.. A.;
DANIEL, F. G.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMÃO, A. C. B. (Orgs) A formação de
professores de línguas: Novos Olhares - Volume 2. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. pg.
-230.
RAMOS, J. L.; TEODORO, V.; FERREIRA, F. Recursos educativos digitais: Reflexões
sobre a prática. Cadernos SACAUSEF VII. 2011. Disponível em:
http://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/5051/1/1330429397_Sacausef7_11_35_RED_re
flexoes_pratica.pdf Acesso em: 08 mar. 2020.
ROBREDO, Jaime. Da ciência da informação revisitada aos sistemas humanos de
informação. Brasília, DF: Thesaurus: SSRR Informações, 2003. 245 p.
RODRIGUES, L. C. B. A formação do professor de língua estrangeira no século XXI:
Entre as antigas pressões e os novos desafios. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 2,
n. 19, p. 13-34, dez. 2016.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. A Educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artes
Médicas, 2003.
SANTOS, Denilson M. dos; COSTA, Maria Cecilia F. da; MORAES, Erika Meireles de;
BRITO, Ana de Fátima; SILVA, Alan Ceber C. da. 2018. Uma análise da garantia dos direitos de crianças e adolescentes no município de Belém-PA. Revista Multidisciplinar Pey
Këyo Científico / ISSN 2525-8508, América do Norte/USA, Vol. 4, nº 1, 1-22 p.
SHARMA, Pete; BARRETT, Barney. Blended learning: Using technology in and beyond
the language classroom. Oxford: Macmillan, 2007.
TAJRA, S. F. Informática na educação: Novas ferramentas pedagógicas para o professor na
atualidade. 3.ed. São Paulo: Érica, 2001.
TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: Uma revisão dos seus elementos
básicos. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 10, n. 2, 2000. Disponível em:
http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/326/248 Acesso em: 03 fev. 2020.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Um panorama da fluência digital na sociedade
da informação. In: BEHAR, Patricia Alejandra (Org.) Competências em educação a
distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.