THE "BOOM" OF THE TEACHERS STRUGGLE IN PORTUGAL FACING THE INTENSIFICATION OF THE PRECARIOUSNESS OF WORK IMPOSED BY "NEW PUBLIC MANAGEMENT"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6537

Keywords:

State reform, Educational Managerialism, FENPROF

Abstract

The article is the result of research on the struggle of early childhood educators and teachers of primary and secondary education in Portugal in the face of the intensification of the precariousness of teaching work, imposed by "New Public Management". The objective is to analyze the main agendas of struggle instigated by the reform of the Portuguese State and, consequently, by the restructuring of the education system. In this context, it is considered that the current management of educational systems excels in performativity, competitiveness, result, efficiency, evaluation, excellence and merit. It is based on the theoretical-methodological framework of dialectical historical materialism and takes as empirical reference the National Federation of Teachers (FENPROF). This is a bibliographical research, qualitative with literature review via analysis of primary and secondary sources and also documentary analysis. As a result, it should be noted that, although educational policies derive from political agreements between the Portuguese government and international bodies, mediated by the European Union (EU), this has not been sufficient to create consensus among teachers and, not even, prevent the correlation of forces. It is therefore concluded that FENPROF has been combative in the process of intensifying the precariousness of teaching work and, therefore, has achieved positive results, albeit limited, results in terms of its claims in times of capital crisis

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Author Biographies

Jussara Marques de Macedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro - Brasil

Doutora em Educaçãopela Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), com Pós-doutorado em Administração e Política Educacional pela Universidade de Lisboa (ULisboa). Atua como Professora Adjunta IV do Departamento de Administração Educacional (EDA) da Faculdade de Educação (FE) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)e compõe o quadro docente do Programa de Pós-Graduação Strictu SensoPolíticas Públicas em Direitos Humanos (PPDH). É membro da Rede Universitas/BR, da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX/UFRJ) e do Grupo de Pesquisa Sobre Trabalho, Política e Sociedade (GTPS/UFRRJ).

Belmiro Cabrito, Universidade de Lisboa – Portugal

Doutor em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (ULisboa), com Pós-doutorado no Center for National Finance and Managementpela Universidade de Tóquio. Atua como Professor Associado aposentado do Instituto de Educação da ULisboa. Desenvolve investigação na área da Economia da Educação, principalmente ao nível do ensino superior.

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Published

2020-10-01

How to Cite

DE MACEDO, J. M.; CABRITO, B. THE "BOOM" OF THE TEACHERS STRUGGLE IN PORTUGAL FACING THE INTENSIFICATION OF THE PRECARIOUSNESS OF WORK IMPOSED BY "NEW PUBLIC MANAGEMENT". Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 484-507, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6537. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6537. Acesso em: 22 jul. 2024.