STATE OF KNOWLEDGE: THE DIALOGICITY BETWEEN INCLUSIVE EDUCATION AND THE EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6580

Keywords:

State of Knowledge, Inclusive education, Youth and adult education

Abstract

This work aims at verifying and analyzing the quantity of works published in the national virtual library of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) and what such works reveal through the dialogue they attempt to establish with Inclusive Education within Youth and Adult Education (EJA), from 2005 to 2017. The data is based on the assumptions of the qualitative approach, in a descriptive-reflexive terms (BARDIN, 2011). From a technical-methodological point of view, the present research was based on bibliographic analysis (RIZOLA; FANTIN, 2016), in which we used notions of the State of Knowledge research method (MOROSINI, 2015). Thus,  articles that brought the dialogue between Inclusive Education and EJA were used in order to understand what the works revealed about the themes, what connections were made and how such articles could help us to think about the dialogical relationship of the theme investigated. The results of the research indicate that, despite the relevance of the articles analyzed, there are still various gaps in the development of this theme: studies that discuss the training of teachers to operate in an inclusive perspective in EJA; what is the best way to structure the sport in an inclusive perspective; the interrelationship between the participants; as well as the curricular aspects and developments within this perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kerén Talita Silva Miron, Instituto Federal Catarinense – Brasil

Mestranda em Educação no Instituto Federal Catarinense (IFC) Campus Camboriú. Graduada em Pedagogia na Universidade do Estado da Bahia, Campus XII. Grupo de pesquisa: Linguagem, Cognição e Tecnologia.

Chris Royes Schardosim, Instituto Federal Catarinense – Brasil

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora do Instituto Federal Catarinense (IFC), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação do IFC. Grupo de pesquisa: Linguagem, Cognição e Tecnologia.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 2019.

HAAS, Clarissa; BAPTISTA, Claudio Roberto. A Educação de Jovens e Adultos e a Educa-ção Especial: os sujeitos e as políticas públicas em foco. In: 36ª Reunião Nacional da ANPEd, 37. 2013, Goiás, Anais [...]. UFG: Goiás. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt15_trabalhos_pdfs/gt15_3032_texto.pdf. Acesso em: 25 mar. 2020.

JARDILINO, José Rubens de Lima; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio de. Educação de Jovens e Adultos: sujeitos saberes e práticas. São Paulo: Cortez, 2014.

MIRON, Keren Talita Silva; REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira. A inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais na Educação de Jovens e Adultos: algumas discussões. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 13, n. 24, p. 95-116, jan./abr. 2017. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/932. Acesso em: 20 mar. 2020.

MORAES, Salete Campos de. A EJA como espaço de inclusão e empoderamento. In: MO-RAES, Salete Campos de. Educação Especial na EJA: contemplando a diversidade. Porto Alegre, Prefeitura Municipal de Educação, 2007, p. 13-22.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.-dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 18 mar. 2020.

MOROSINI, Marilia Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista Educação. Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15822. Acesso em: 25 jan. 2020.

RANGEL, Fabiana Alvarenga. A totalidade da deficiência e os direitos do homem egoísta em apropriações da inclusão escolar. In: 34ª Reunião Nacional da ANPEd, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Natal. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT15/GT15-341%20int.pdf. Acesso em: 21 mar. 2020.

RIZOLA, Jairo; FANTIN, Nádia. Revisão da Literatura e Revisão Sistemática da Literatura. RELVA, Juara/MT/Brasil, v. 3, n. 2, p. 23-39, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/1738. Acesso em: 25 jan. 2020.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ., abr. 2009, vol.14, n. 40, p. 143-155. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.

VARELLA, Maria da Conceição Bezerra. EJA e Educação Especial: caminhos que se cruzam. In: 34ª Reunião Nacional da ANPEd, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Natal. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT18/GT18-831%20int.pdf. Acesso em: 21 de jul. 2019.

WITCHS, Pedro Henrique; LOPES, Maura Corcini. Forma de vida surda e seus marcadores culturais. Educ. Rev. [online]. 2018, vol. 34, ago. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v34/1982-6621-edur-34-e184713.pdf. Acesso em: 21 jan. 2020.

Published

2020-07-01

How to Cite

MIRON, K. T. S.; SCHARDOSIM, C. R. STATE OF KNOWLEDGE: THE DIALOGICITY BETWEEN INCLUSIVE EDUCATION AND THE EDUCATION OF YOUTH AND ADULTS. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 592-611, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i40.6580. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6580. Acesso em: 22 nov. 2024.