DISCURSIVE INTERACTIONS ON MATHEMATICAL CONTEXT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.6636

Keywords:

Discourse, Mathematical contextualization, Numeracy practices

Abstract

The objective of the article was to problematize the discourse of mathematical contextualization and its relation with discursive practices mobilized by the subjects of Youth and Adult Education. For that, we used secondary information produced through interviews with students and teachers who teach mathematics in this teaching modality. In dialogue with authors from the field of Mathematics Education, we operate with theoretical-analytical tools such as discourse and powerknowledge in the post-critical perspective of curricular studies, especially those inspired by the contributions of Michel Foucault and collaborators, to assume numeracy practices as discursive, therefore, producing truths about the Teaching of Mathematics. The analysis suggests that numeracy practices that take place in Youth and Adult Education are crossed by relations of power-knowledge, which establish, understand and produce discourses such as that of mathematical contextualization, engendered in the mechanism of applicability, to institute regimes of truth that naturalize the hegemony of formal mathematics (academic and school) and the discourse of contextualization, and of how the subjects of Youth and Adult Education are captured by this discourse.

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Author Biographies

Neomar Lacerda da Silva, Universidade Federal da Bahia – Brasil

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA) – Brasil; Professor da Rede Pública Estadual da Bahia – Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) – UFBA.

Andréia Maria Pereira de Oliveira, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) – Brasil; Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA; Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA) – UFBA.

Marlécio Maknamara, Universidade Federal de Alagoas – Brasil

Pós-doutorado na School of Education da La Trobe University – Austrália, com Bolsa Estágio de Professor Visitante no Exterior (CAPES/PVEx); Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Brasil; Professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) – Brasil e dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) – Brasil; Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação/CNPq (ESCRE(VI)VER).

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Published

2020-10-01

How to Cite

DA SILVA, N. L.; DE OLIVEIRA, A. M. P.; MAKNAMARA, M. DISCURSIVE INTERACTIONS ON MATHEMATICAL CONTEXT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 535-559, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.6636. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6636. Acesso em: 21 dec. 2024.