WHATSAPP® AS AN EXTENSION OF FORMATIVE SPACE: NARRATIVES OF ENGLISH TEACHERS FROM MUNICIPAL PUBLIC SCHOOLS IN FEIRA DE SANTANA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.6829

Keywords:

Digital technologies, Teacher formative space, WhatsApp®

Abstract

In the context of digital technologies and the popularization of applications, the objective of the paper is to investigate whether a group on WhatsApp®, composed of English teachers, from the elementary school (last degrees), from municipal public schools, in Feira de Santana, is configured as a space for the extension of continuing education that took place in 2018. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical, inspired by netnography, based on the export and analysis of narrative records produced by the group of teachers. With this study we could conclude that there is a growing engagement of teachers with the sharing of content and that they use the information contained in this online group for their professional development and, consequently, for changes in their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andreia Machado Castiglioni de Araújo, Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Mestre em Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), Universidade Estadual de Feira
de Santana (UEFS); Professora da Rede Municipal de Educação de Feira de Santana - Brasil;
Participa do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais
(EDUTEC).

Edvaldo Souza Couto, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutor em Educação, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA); Atua na Graduação e Pós- Graduação em Educação da UFBA; É líder do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (EDUTEC) e um dos coordenadores do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC); Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Verónica Sofia Ficoseco, Universidad Nacional de La Patagonia Austral - Argentina / Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Comunicação pela Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Professora na
Universidad Nacional de La Patagonia Austral, Argentina e professora visitante na
Universidade Federal da Bahia (UFBA); Atua na Pós-Graduação em Educação da UFBA; É
líder do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (EDUTEC) e participante do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC).

References

BANKOLE, Omolola; VENTER, Isabella. Insights into the use and affordances of social
and collaborative applications for student Project. South African Computer Journal, 2017.
Disponível em: http://sacj.cs.uct.ac.za/index.php/sacj/article/view/470
FONDEVILA-GÁSCON, Joan-Francesc.; et al. Use of Social Networking Sites and Instant
Messaging Applications for University-Related Work and Studying. Observatorio
Journal: 2017. Disponível em: <http://www.scielo.mec.pt/pdf/obs/v11n3/v11n3a02.pdf>

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em
Ciências Sociais. 8ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP:
Papirus 2003.v9.157p.

KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online (tradução:
Daniel Bueno) Porto Alegre : Penso, 2014.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LUCENA, Simone; PEREIRA, Socorro Aparecida Cabral; OLIVEIRA, Arlene Araújo
Domingues. Redes e Fluxos na Iniciação à Docência: o WhatsApp® Messenger como
espaçotempo de formação no Programa Institucional de Iniciação à Docência. p. 109-
126. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Org.). App-learning:
experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016.

OLIVEIRA NETO, Antonio Alves de; VERSUTI, Andrea; VAZ, Wesley F. Perspectivas
para o uso do WhatsApp® Messenger no estímulo à aprendizagem dos sujeitos. p. 227-
244. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa(Org.). App-learning:
experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016.

PORTELA, Girlene Lima. Abordagens teórico-metodológicas. Projeto de Pesquisa no
ensino de Letras para o Curso de Formação de Professores da UEFS, 2004. Disponível
em: <http://www.girleneportela.com> Acesso em 12 mai. 2020.
PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio; CHAGAS, Alexandre (Org.) Whatsapp e educação:
entre mensagens, imagens e sons. Salvador: EDUFBA, 2017.

RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e
redes sociais no Facebook. Revista Verso e Reverso. Vol. XXVIII, n. 68, Maio-Agosto,
2014, p. 114-124.

SANTOS, Edméa. Mídias sociais e Mobilidade em Tempos de Cibercultura: Educando
na Escola, nas Cidades e no Ciberespaço. p.49-61. In: RAMAL, Andréa; SANTOS, Edméa
(Org.). Mídias e tecnologias na educação presencial e a distância. 1ª ed. Rio de Janeiro: LTC,
2016.

SILVA, Ana Elisa Drummond Celestino; COUTO, Edvaldo. Cultura da mobilidade:
relações de professores com o smartphone. p. 121-138 .In: PORTO, Cristiane (org) et al.
Pesquisa e Mobilidade na cibercultura: itinerâncias docentes. Salvador: Edufba, 2015.

WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org). Metodologia da pesquisa qualitativa em
educação – Teoria e prática.2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

WHATSAPP. WhatsApp® Inc. 2018. Disponível em: <http://www.whatsapp.com>. Acesso
em: 25 nov. 2018.

Published

2021-02-01

How to Cite

ARAÚJO, A. M. C. de; COUTO, E. S.; FICOSECO, V. S. WHATSAPP® AS AN EXTENSION OF FORMATIVE SPACE: NARRATIVES OF ENGLISH TEACHERS FROM MUNICIPAL PUBLIC SCHOOLS IN FEIRA DE SANTANA. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 362-380, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.6829. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6829. Acesso em: 21 nov. 2024.