WHATSAPP® AS AN EXTENSION OF FORMATIVE SPACE: NARRATIVES OF ENGLISH TEACHERS FROM MUNICIPAL PUBLIC SCHOOLS IN FEIRA DE SANTANA
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.6829Keywords:
Digital technologies, Teacher formative space, WhatsApp®Abstract
In the context of digital technologies and the popularization of applications, the objective of the paper is to investigate whether a group on WhatsApp®, composed of English teachers, from the elementary school (last degrees), from municipal public schools, in Feira de Santana, is configured as a space for the extension of continuing education that took place in 2018. The methodology used was qualitative, descriptive and analytical, inspired by netnography, based on the export and analysis of narrative records produced by the group of teachers. With this study we could conclude that there is a growing engagement of teachers with the sharing of content and that they use the information contained in this online group for their professional development and, consequently, for changes in their pedagogical practices.
Downloads
Metrics
References
and collaborative applications for student Project. South African Computer Journal, 2017.
Disponível em: http://sacj.cs.uct.ac.za/index.php/sacj/article/view/470
FONDEVILA-GÁSCON, Joan-Francesc.; et al. Use of Social Networking Sites and Instant
Messaging Applications for University-Related Work and Studying. Observatorio
Journal: 2017. Disponível em: <http://www.scielo.mec.pt/pdf/obs/v11n3/v11n3a02.pdf>
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São
Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em
Ciências Sociais. 8ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP:
Papirus 2003.v9.157p.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online (tradução:
Daniel Bueno) Porto Alegre : Penso, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.
LUCENA, Simone; PEREIRA, Socorro Aparecida Cabral; OLIVEIRA, Arlene Araújo
Domingues. Redes e Fluxos na Iniciação à Docência: o WhatsApp® Messenger como
espaçotempo de formação no Programa Institucional de Iniciação à Docência. p. 109-
126. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Org.). App-learning:
experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016.
OLIVEIRA NETO, Antonio Alves de; VERSUTI, Andrea; VAZ, Wesley F. Perspectivas
para o uso do WhatsApp® Messenger no estímulo à aprendizagem dos sujeitos. p. 227-
244. In: COUTO, Edvaldo; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa(Org.). App-learning:
experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016.
PORTELA, Girlene Lima. Abordagens teórico-metodológicas. Projeto de Pesquisa no
ensino de Letras para o Curso de Formação de Professores da UEFS, 2004. Disponível
em: <http://www.girleneportela.com> Acesso em 12 mai. 2020.
PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio; CHAGAS, Alexandre (Org.) Whatsapp e educação:
entre mensagens, imagens e sons. Salvador: EDUFBA, 2017.
RECUERO, Raquel. Curtir, compartilhar, comentar: trabalho de face, conversação e
redes sociais no Facebook. Revista Verso e Reverso. Vol. XXVIII, n. 68, Maio-Agosto,
2014, p. 114-124.
SANTOS, Edméa. Mídias sociais e Mobilidade em Tempos de Cibercultura: Educando
na Escola, nas Cidades e no Ciberespaço. p.49-61. In: RAMAL, Andréa; SANTOS, Edméa
(Org.). Mídias e tecnologias na educação presencial e a distância. 1ª ed. Rio de Janeiro: LTC,
2016.
SILVA, Ana Elisa Drummond Celestino; COUTO, Edvaldo. Cultura da mobilidade:
relações de professores com o smartphone. p. 121-138 .In: PORTO, Cristiane (org) et al.
Pesquisa e Mobilidade na cibercultura: itinerâncias docentes. Salvador: Edufba, 2015.
WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org). Metodologia da pesquisa qualitativa em
educação – Teoria e prática.2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
WHATSAPP. WhatsApp® Inc. 2018. Disponível em: <http://www.whatsapp.com>. Acesso
em: 25 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.