FROM THE INITIAL EDUCATION OF THE TEACHER TO THE INTERNSHIP: THE DIFFERENT VIEWS ON SCIENTIFIC PRODUCTION IN LATIN AMERICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6838

Keywords:

Initial teacher training, Latin America, Supervised internship

Abstract

The preparation of this study was guided by the question: What does the scientific production developed in the countries of Latin America say about the conceptions and criteria of initial teacher training and internship in undergraduate courses in the period from 2009 to 2019? With the objective of making a survey in the search banks on the initial teacher training and the internship; To know and analyze the scientific production on the initial training of teachers and the internship of 

undergraduate courses in the period from 2009 to 2019; Map the conceptions and criteria of initial teacher training and the stage of undergraduate courses in Latin American countries. The investigation is of a qualitative nature, supported by the methodological procedures of the bibliographic research using the software STArt. From this survey, it was obtained that the mandatory supervised internship in undergraduate courses already has traits that measure the development of this training activity associated with research, although without any regularity in the pedagogical plan of the courses. On the other hand, between the lines also allows us to see that the internship has been carried out in the predominance of technical rationality, since it is more evident the absence of teaching training practice connected with research as a structuring element of the training itself. In view of the above, it is considered that teacher education needs educational policies capable of structuring and establishing conditions for the internship to take place via research, thus creating a formative scenario in which teacher educators and trainees are attracted by the act of constituting themselves as subjects of knowledge, but with epistemological attitudes that allow them to understand and understand the formative processes and the construction of the professional teaching identity in the cognitive and humanitarian logic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Evandro Ghedin, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professor Titular-Livre da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Possui Pós-doutorado em Didática pela Faculdade de Educação da USP (2010). É Doutor em Filosofia da Educação pela USP (2004). Mestre em Educação pela UFAM (2000). Especialista em Antropologia da Amazônia pela UFAM. Especialista em Filosofia e Existência pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Graduado em Filosofia pela UCB (1995). Professor Permanente no PPGECEM - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Professor Permanente no PPGE-UFAM. Professor Permanente no PGEDA - Doutorado em Educação na Amazônia - EDUCANORTE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Didática e Formação de Professores; Metodologia da Pesquisa em Educação; Epistemologia; Educação em ciências; Filosofia da Educação. Atuou na Educação Básica da Rede Pública e Privada por 5 anos.

Maria Leogete Joca da Costa, Universidade Federal de Roraima – Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM); Professora da Universidade Federal de Roraima (UFRR), Brasil; Integrante do Laboratório de Neurodidática e Formação de Professores.

Patrik Marques dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas – Brasil

Doutorando em Educação em Ciência e Matemática no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Rede Amazônica em Educação em Ciências e Matemática (Reanec); Professor no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Amazonas (IFAM) – Brasil.

References

CAIMI, Flávia Eloisa. A aprendizagem profissional do professor de história: desafios da formação inicial. Fronteiras, Dourados, MS, v. 11, n. 20, p. 27-42, jul./dez. 2009. Disponível em; http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/352. Acesso em 20 DE MAIO DE 2020.
CALDERANO, Maria da Assunção. O estágio curricular e docência compartilhada: na perspectiva do realismo. 1.ª ed. Curitiba. Appris, 2017.
DOURADO, L. F. Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica: novas diretrizes e perspectivas. Comunicação & Educação, a. 21, n. 1, p. 29, 2016.
FREIRE, Ana Maria. Concepções orientadoras do processo de aprendizagem do ensino de estágios pedagógicos. Colóquio: modelos e práticas de formação inicial de professores, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa, Portugal, 2001. Disponível em http://www.educ.fc.ul.pt/recentes/mpfip/pdfs/afreire.pdf. Acesso em 02 de janeiro de 2020.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores no Brasil: impasse e desafios. Brasília: Unesco, 2009. P. 294.
GATTI, Bernardete et al., Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, UNESCO: 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/search/3729ae6b-f73a-457a-8a65-bad95098af50. Acesso em 27 de dezembro de 2020.
GHEDIN, E. A articulação entre estágio-pesquisa na formação do professor-pesquisador e seus fundamentos. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas – ciências e políticas. São Paulo: UNESP, 2006
GHEDIN, Evandro, OLIVEIRA, Elisangela S. de; ALMEIDA, Whasgthon A. de Almeida. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.
GIMENES, Camila Itikawa, O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a formação de professores de Ciências Naturais: possibilidade para a práxis na formação inicial?. São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em http://flacso.org.br/files/2017/07/CAMILA_ITIKAWA_GIMENES.pdf. Acesso em 03 de janeiro de 2020.
GRANVILLE, M. A. (Org.). Teorias e práticas na formação de professores. In: Sala de aula: ensino e aprendizagem. 2. ed. Campinas: Papirus, 2008. p. 67.
HABERMAS, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus Ediciones, S. A. (Trabalho original em alemão publicado em 1968).
LISTON, D. P., ZEICHNER, K. M. Teacher education and the social conditions of schooling. New York, NY: Routledge, 1991.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7.ª ed. São Paulo. São Paulo. Cortez, 2014.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria do Socorro Lucena. Estágios supervisionados e o Programa de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda?. Revista Brasileira de Educação, v 24. 2019.
SARAVIA, L. M. La formación inicial docente. In: SARAVIA, L. M.; FLORES, I. La formación de maestros en América Latina: estudio realizado en diez países. Peru: Ministerio de Educación, DINFOCAD, PROEDUCA-GTZ, 2005.
SARAVIA, L. M.; FLORES, I. La formación de maestros en América Latina: estúdio realizado en diez países. Peru: Ministerio de Educación, DINFOCAD, PROEDUCAGTZ, 2005.
SILVESTRE, Magali aparecida; PLACCO, Vera Maria Nigro de Sousa. Modelos de formação e estágios curriculares, Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, v 5, n.º 5, agos/dez. 2011. Disponível em https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/44/34. Acesso em 27 de dezembro de 2020.
ZEICHNER, K. M. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e por que elas afetam vários países no mundo. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

Published

2020-12-01

How to Cite

GHEDIN, E.; COSTA, M. L. J. da .; SANTOS, P. M. dos . FROM THE INITIAL EDUCATION OF THE TEACHER TO THE INTERNSHIP: THE DIFFERENT VIEWS ON SCIENTIFIC PRODUCTION IN LATIN AMERICA. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 69-91, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6838. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6838. Acesso em: 22 jul. 2024.