“CHILDHOODS” AND THE RIGHT TO THE CITY IN SÃO GONÇALO: INVESTIGATING THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN THE CITY”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6895

Abstract

This article is the result of a research that has been carried out under the perspective of a broader project, called “’Childhoods’ and the city: investigating territorial components of educational processes of children in the city of São Gonçalo” (TAVARES, 2010, 2016, 2018). In this research we question if the territorial components of the city of São Gonçalo have an impact on educational processes of children from the working classes in the municipality. The research has been complexifying those relationships which involve the childhood and the right to the city, thinking of the children and including them in the debates that have been intensified, not only in the Social Sciences, but in the field of education as well, especially in the studies of Sociology of Education and Social Studies of the Childhood, focusing on the problem of the childhood in the city in a more substantial way. So, as we investigate the urban trajectories and the circuits of educability of children who come from those neighborhoods delimited by the research, we find out the existence of an undetermined zone that crosses the entanglement of social life, reverberating both in the practices and in the circuits of a broader urban life, and not only in the school equipment. From the point of view of an epistemological horizon, we think it is necessary to thoroughly analyse the concept of research as an experience of knowledge. In our study, we deepened the idea that the city, more than a concept, is a field of practices. It is worth mentioning that, children’s practices of knowledge, readings, representation and ownership of the urban space imply the elaboration of a more open research plan which, by producing multiple lines of power, might continue to urge us to think of the issue of “childhoods” in the city in a pluralistic way.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Tereza Goudard Tavares, Universidade do Estado do Rio de Janeiro – Brasil

Pós-Doutora em Educação pela UNICAMP, Professora Associada da Faculdade de Formação de Professores da UERJ – Rio de Janeiro - Brasil; Programa de Pós-Graduacão em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais -PPGedu/UERJ; Coordenadora do Grupo de estudos e pesquisas das infâncias, formação de professores e diversidade cultural (GIFORDIC).


References

AGAMBEN, G. Infância e história: destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
ANDRADE, C.D. de. O Outro. IN: Poesia e Prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguillar, 1979.
ARENDT, H. A Condição Humana. São Paulo: Forense Universitária, 1995.
ARENDT, H. Reflexões sobre Little Rock. In: ARENDT, H. Responsabilidade e Julgamento. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1959. p. 261-281.
ARENDT, H. A crise na educação. In: Between past and future: six exercises in political thought, Nova York, 1961. 173-196. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/otp/hanna_arendt_crise_educacao.pdf>.
BARBIER, R. A Pesquisa-Ação na Instituição Educativa. Rio de janeiro: Zahar, 1985.
BARBOSA, M, C, S. A ética na Pesquisa etnográfica com crianças: primeiras problematizações. Revista Práxis Educativa, Ponta Grossa, V. 9, N.1, P.235-245, jan./jun., 2014.
BENJAMIN, W. Infância em Berlim. IN: Obras escolhidas II: Rua de Mão Única. São Paulo: Brasiliense, 2000.
BENJAMIN, W. Charles Baudelaire - um lírico no auge do capitalismo. Obras escolhidas III. São Paulo: Brasiliense, 1995.
CANEVACCI, M. A Cidade Polifônica. Ensaio sobre a antropologia da Comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.
CASTRO, L. R. Subjetividade e Cidadania: um estudo com crianças e jovens em três cidades brasileiras. Rio de janeiro: Sete Letras, 2001.
CORSARO, W. Reprodução Interpretativa e Cultura de pares. IN: MULLER, F.; CARVALHO, A. M. (Orgs.). Teoria e Prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
FARIA, A.L. G.; FINCO, D. (Orgs.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.
FREINET, C. Para uma escola do povo: guia prático para a organização material, técnica e pedagógica da escola popular. Lisboa: Presença, 1973.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P. A importância do Ato de Ler em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1986.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. São Paulo: Paz e Terra, 1990.
FREIRE. P. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1993.
GALEANO, E. O Livro dos Abraços. 2ª Edição. Porto Alegre: L&PM,2008.
GRAUE, M. E.; WALSH, D, J. A investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÌSTICA (IBGE). Censo Demográfico Nacional. Rio de Janeiro, 2010.
LABBUCCI, A. Caminhar, uma revolução. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
LEFEBVRE, H. O Direito à Cidade. São Paulo: Editora Moraes, 1991.
LÓPEZ, N. A Escola e o Bairro: Reflexões sobre o caráter territorial dos processos educacionais nas cidades. IN: RIBEIRO, L.C.Q.; KAZTMAN, R. (Org.). A Cidade contra escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital, FAPERJ, 2008.
MALAGUZZI, L. Ao contrário, as cem existem.IN: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G.(Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emília na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.
MARCHI, R. Os sentidos (paradoxais da infância nas ciências sociais: uma abordagem da sociologia da infância sobre a “não criança” no Brasil.{s.d.}: UFSC, 2007(Tese de doutorado). Florianópolis.
MATOS, O.C.F. Benjaminianas: Cultura capitalista e Fetichismo contemporâneo. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
MASSCHELEIN, J. O mundo “mais uma vez”: andando sobre linhas.IN: MARTINS, F.F.R.; NETTO, M.J.V.; KOHAN, W.O. (orgs.). Encontrar Escola. Rio de Janeiro: Lamparina/FAPERJ, 2014.
OBSERVATÓRIO DE SEGURANÇA DO RIO DE JANEIRO. Rio de Janeiro, Relatório, Dezembro, 2019.
SANTOS, B. S. A Crítica da Razão Indolente. Contra o desperdício da experiência. Porto: Afrontamentos, 2000.
SANTOS, M. Técnica espaço tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1997.
SANTOS, M. O Espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1996.
SARAMAGO, J. Ensaio sobre a Cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
SARMENTO, M.J.; GOUVEA, M.C.S. (orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.
SARMENTO, M.J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V.M.; SARMENTO, M.J. (Org.). Infância (in)visível. São Paulo, Junqueira Marin, 2007.
TAVARES, M.T.G. A Infância e a Cidade: investigando componentes territoriais de processos formativos de crianças na cidade de São Gonçalo. Projeto de Pesquisa Prociência -UERJ/FAPERJ, Rio de Janeiro, 2016.
TAVARES, M.T.G. A(s) Infância(s) e a cidade: discutindo processos formativos de crianças nos territórios gonçalenses. Projeto de Iniciação Científica, UERJ, Rio de Janeiro, 2010.
TAVARES, M.T.G. Os “pequenos”, a Escola da Infância e o Direito à cidade. IN: LOPES, J.J.M. e MELLO, M. B. de. “O Jeito de que nós crianças pensamos sobre certas coisas”: Dialogando com lógicas infantis. Rio de Janeiro: Rovelle, 2009.
TAVARES M.T.G. Os Pequenos e a cidade: O papel da Escola na construção de uma alfabetização cidadã. (s.d.):UFRJ, 2003(Tese de Doutorado), Rio de Janeiro, 2003.
TAVARES, M.T.G.; LUCCHESI, J. C. A cidade como um livro de espaços: lendo e pensando a cidade com a(s) infâncias(s)de creches comunitárias do Rio de Janeiro. IN: CARREIRO, H.J.S.; TAVARES, M.T. G.(orgs.). Estudos e Pesquisas com o Cotidiano da Educação das Infâncias de Periferias Urbanas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018.

Published

2020-07-01

How to Cite

TAVARES, M. T. G. “CHILDHOODS” AND THE RIGHT TO THE CITY IN SÃO GONÇALO: INVESTIGATING THE PARTICIPATION OF CHILDREN IN THE CITY”. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 164-183, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i40.6895. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6895. Acesso em: 3 jul. 2024.