PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL AND PORTUGAL: RELATIONSHIP WITH THE PRODUCTIVE SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6948Keywords:
Professional education, Productive sector, Comprehensive trainingAbstract
The purpose of the text is to reflect on the relationship between the Professional Education Policy and the productive sector based on normative documents from Brazil and Portugal. Professional Education is a teaching modality that, over the decades, presents itself as a challenge, since, on the one hand, there is a group of researchers who defend the integral formation of man and on the other there are the normative documents that legitimize this training process aimed at qualifying the workforce to meet the demands of the productive sector in different historical contexts. This polarity has been observed for several centuries in the researchers' discourse and in the record contained in the normative documents dealing with the theme. This article had as methodological procedures the bibliographic and documentary research. The main results point out that even though Professional Education reinforces the purpose of the capitalist system in meeting the demands to accompany the production, distribution and commercialization of goods, services and products, it is possible to offer comprehensive training for students observed in both countries.
Downloads
Metrics
References
BASTOS, Pedro Paulo Zahluth. Qual era o projeto econômico varguista?. Estud. Econ., São Paulo, v. 41, n. 2, p. 345-382, jun. 2011.
Brasil. Decreto nº. 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Disponível: <http://www2.camara.leg.br/ legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 18 abr. 1997. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm>. Acesso em: 2 jun. 2015.
BRASIL. Decreto nº 20.158, de 30 de junho de 1931. Organiza o ensino comercial, regulamenta a profissão de contador e dá outras providências. Disponível em: <http://www2.camara.gov.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-20158-30-junho-1931-536778-publicacaooriginal-34450-pe.html>. Acesso em: 12 jan. 2020.
BRASIL. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o art. 36 e os artigos 39 a 41 da Lei nº 9394/1996. Senado Federal. Subsecretaria de Informações. Disponível em: <http://www6.senado.gov.br/sicon>. Acesso em: 28 jan. 2020.
BRASIL. Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, p. 18, 26 jul. 2004ª. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm>. Acesso em: 10 mai. 2015.
BRASIL. Decreto-lei nº 4.073, de 30 de janeiro de 1942. Lei Orgânica do Ensino Industrial. Coleção de Leis do Brasil, Rio de Janeiro, p.1, 31 dez. 1942. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4073-30-janeiro-1942-414503-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 2 jun. 2015.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes de bases da Educação Nacional, e dá outras providencias. Diário Oficial da União. Brasília, 20 dez., 1961. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/leis/L4024.htm>. Acesso em: 3 jun. 2015.
BRASIL. Lei Federal nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L5692.htm>. Acesso em: 2 abr. 2015.
BRASIL. Lei nº 12.513, de 26 de outubro de 2011. Diário Oficial da União, Brasília, p. 1, 27 out. 2011a. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12513.htm>. Acesso em: 20 jan. 2015.
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 21 dez., 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 20 mai. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.892/2008. Diário Oficial da União, Brasília, p. 1, 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm>. Acesso em: 10 jun. 2015.
CAMPOS, Paulo C. de Oliveira; QUINTÃO, Guilherme; TORRECUSO, Paolo. Ensino profissionalizante e sistema de certificação na França: o exemplo do VAE. In: PACHÁ, Carlos; PICCHETTI, Vanessa C. Mundo Afora. Ministério das Relações Exteriores, Brasília, Brasil.
CARNEIRO, R. A educação primeiro. Vila Nova de Gaia: FML, 2004.
CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil: Dualidade e Fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 5, n. 8, p. 27-41, jan./jun. 2011.
CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino Médio e Educação Profissional no Brasil – dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v.5, n. 8, p. 27-41, 2011.
CIAVATTA, Maria. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e identidade. 2005. Disponível em: <http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN_03/TN3- CIAVATTA.pdf>. Acesso em: 21 dez. 2017.
DECRETO nº 0 20420, de 4 de outubro de 1931. In: Diário do Governo, I.a Serie, n. 0 243, 2. 0 Sup., de 21 de outubro de 1931.
DECRETO nº 8268 de 18 de junho de 2014. Altera o Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004, que regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
FERRETI, Celso João. Empresários, Trabalhadores e Educadores – Diferentes olhares sobre as relações trabalho e educação no Brasil nos anos recentes. In: LOMBARI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval; SANFELICE, José Luis, (org.) Capitalismo, trabalho e educação: Campinas: Autores Associados, HISTEDBR, 2002 (Coleção Educação Contemporânea).
FONSECA, Sonia Maria. O ensino profissional no Brasil colônia: a proposta de três planos de estudos e ensino-Nóbrega, Pombal e Lebreton. In: Eraldo Leme Batista e Meire Terezinha Muller (Orgs). A Educação Profissional no Brasil: história, desafios e perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Alínea, 2013.
FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. (2009). Equipas educativas: Para uma nova organização da escola. Porto: Porto Editora.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino Médio Integrado – concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.
FRIGOTTO, Gaudencio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.
GOMES, Hélica Silva Carmo. Os modos de organização e produção do trabalho e a Educação Profissional no Brasil: uma história de dualismos e racionalidade técnica. In: Eraldo Leme Batista e Meire Terezinha Muller (Orgs). A Educação Profissional no Brasil: história, desafios e perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Alínea, 2013.
JUSTINO, José Davi. Lei de Bases do Sistema Educativo: balanço e prospetiva – Volume I. Coleção: Seminários e Colóquios. (Orgs.) Ana Canelas et al. Conselho Nacional de Educação. Portugal.
KUENZER, A. Ensino médio e profissional: as políticas do estado neoliberal. v. 63, 4. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.
MACHADO, Joaquim. Organização e currículo: em busca de um modelo alternativo. In: Construir a autonomia e a flexibilização Curricular: os desafios da escola e dos professores. Universidade Católica editora Porto, 2017.
MARTINS, António Maria; PARDAL, Luís António; DIAS, Carlos. Ensino técnico e profissional: natureza da oferta e da procura. Interações. Disponível: < https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/283. Acesso em: 20 jan. 2020.
MARTINS, Ernesto Candeias; MARTINS, Susana I. Bártolo. A visão do ensino técnico profissional português: evolução histórica das medidas e rupturas. B. Téc. Senac, Rio de Janeiro, v. 42, n. 2, p. 6-31, maio/ago. 2016.
MATTOS, Marilúcia dos Santos. Educação e Projetos de Desenvolvimento no Brasil: a expansão da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica no início do século XXI. Dissertação de Mestrado. UFES. Vitória. 2013.
MINISTERIO DA EDUCAÇÃO. Despacho Normativo 194-A/1983. Cursos técnico profissionais, incluindo em regime pós-laboral. PORTUGAL, 1983.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. LEI DE BASES DO SISTEMA EDUCATIVO. Lei nº 49/2005 de 30 de agosto, Portugal.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Aulas régias: luz que emana do trono. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 20, n. 1, p. 73-89, abr. 2018.
MOURA, Dante Henrique. Educação básica e Educação profissional: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, Ano 23, v. 2, 2007.
PACHÁ, Carlos; PICCHETTI, Vanessa C. Mundo Afora. Ministério das Relações Exteriores, Brasília, Brasil.
PORTUGAL. Alvará régio de 1759. Lisboa, 1759a. Disponível em: <http://193.137.22.223/fotos/editor2/RDE/L/S18/1751_1760/1759_06_28_alvara.pdf>. Acesso em: 17 fev. 2020.
PORTUGAL. Constituição da República Portuguesa (CFP) de 1976. Diário da República Eletrónico. Acesso em: 1 out. 2018.
PORTUGAL. Decreto de 1852-12-30: cria o ensino industrial. Diário do Governo, Lisboa, n. 1-2, 1/2 jan. 1853.
PORTUGAL. Decreto nº 5.029. Organização do ensino industrial e comercial. Diário do Governo, Lisboa, n. 263, 5 dez. 1918. 1. Série, p. 2067-2112.
PORTUGAL. Decreto-Lei 55/2018. Diário da República, n.º 129, 6 de julho de 2018.
PORTUGAL. Ministério da Educação. Lei n.º 85/2009 de 27 de Agosto. Diário da República, 1ª série, nº 166, 27 de agosto de 2009.
PORTUGAL. Reforma do Ensino Técnico e Estatuto do Ensino Profissional, Industrial e Comercial: Decreto-lei nº 37.028 e nº 37.029. Coimbra: Coimbra Ed., 1948.
REPÚBLICA DOS ESTADOS UNIDOS DO BRASIL. Constituição (1937). Brasília: Planalto do Governo. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao37.htm>. Acesso em: 17 jan. 2020.
RODRIGUES, Liliana. O ensino técnico-profissional em Portugal. Revista da Faculdade de Educação, Ano VIII, nº 14, jul./dez. 2010.
ROLDÃO, Maria do Céu (2009). Estratégias de ensino: o saber e o agir do professor. Gaia: Fundação Manoel Leão.
SAVIANI, Dermeval. 2003. O choque teórico da politecnia. Trabalho, educação e saúde, v. 1, n. 1, p. 131-152.
SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do “longo século XX” brasileiro. In: SAVIANI, Dermeval et al. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004.
SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SCHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria Bousquet; COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. Editora da Universidade de São Paulo e Editora Paz e Terra, 2000.
SECO, Ana Paula; AMARAL, Tania Conceição Iglesias do. Marquês de pombal e a reforma educacional brasileira. HISTEDBR, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/periodo_pombalino_intro.html>. Acesso em: 20 jan. 2020.
VIAMONTE, Pérola Fátima V. Simpson. Ensino profissionalizante e ensino médio: novas análises a partir da LDB 9394/96. Educação em Perspectiva, Viçosa: v.2, n. 1, p. 28-57, jan./jun. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.