WIDE SCALE EVALUATION IN CEARÁ AND ACCOUNTABILITY POLICIES - THE PROTAGONISM OF SPAECE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.6954

Keywords:

Educational assessment, Educational quality, Accountability policies

Abstract

External assessments are instruments that aim to measure the educational quality offered by education networks and underpin countless accountability policies. This article aims to analyze data collected from the assessments application that serve to verify the educational quality evolution of the governmental network of Ceará and of groups from Ceará schools with different performances. For this, legal documents and scientific production from specialists in the area was used that could support the data analysis and contribute to a critical view of the assessments as instruments that promote the market needs. Such analyzes showed that government education in Ceará has been advancing, however, inequalities between schools persist, which reinforces the idea that improvement policies should take into account a series of factors and specificities of schools and networks beyond the assessments results.

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Author Biographies

Luciano Nery Ferreira Filho, CEARA STATE UNIVERSITY

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professor da Secretaria da Educação Básica do Estado do Ceará (SEDUC/CE) – Fortaleza/CE-Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/UECE).

Eloisa Maia Vidal, Ceara State University

Doutora em Educação; Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE); Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Fortaleza/CE-Brasil; Vice-lider do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Aprendizagem (GPPEGA/UECE).

José Airton de Freitas Pontes Junior, CEARA STATE UNIVERSITY

Doutor em Educação; Professor do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) – Fortaleza/CE-Brasil; Líder do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA).

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Published

2020-12-01

How to Cite

FILHO, L. N. F. .; VIDAL, . E. M. .; PONTES JUNIOR, J. A. de F. . WIDE SCALE EVALUATION IN CEARÁ AND ACCOUNTABILITY POLICIES - THE PROTAGONISM OF SPAECE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 452-471, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.6954. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6954. Acesso em: 20 jun. 2024.