The problem solving in the São Paulo mathematical curriculum and in the caderno do aluno

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.7060

Keywords:

Mathematics teaching, Problem solving, Curriculum

Abstract

In this paper we stablished an analysis about the treatment given to Problem Solving in the Mathematics Curriculum of the State of São Paulo and the material Caderno do Aluno, in High School. For the analysis of the Curriculum we used the methodology of Documentary Analysis and for the analysis of the Caderno do Aluno we performed a survey of the problems that compose the material and then we used the Matrix of Process Assessment to establish a qualitative analysis on the given approach to solving problems in this material. The data obtained show that, although the São Paulo State Curriculum emphasizes the importance of the development of problem solving skills and emphasizes problematization as a good teaching strategy for the development of certain personal competences, the Caderno do Aluno material presents few problems and, consequently, offers few opportunities that in fact allow the development of the capacity to inquire and ask.

 

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Author Biographies

Daniela Zanardo Rossetto, Universidade Estadual Paulista – Brasil

Mestre em Ensino e Processos Formativos, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Matemática da UNESP de Ilha Solteira.

Inocêncio Fernandes Balieiro Filho, Universidade Estadual Paulista – Brasil

Doutor em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor do Departamento de Matemática da UNESP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos da UNESP. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Ensino de Matemática da UNESP.

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Published

2021-04-01

How to Cite

ROSSETTO, D. Z.; BALIEIRO FILHO, I. F. The problem solving in the São Paulo mathematical curriculum and in the caderno do aluno. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 428-450, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.7060. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7060. Acesso em: 22 jul. 2024.