THE PERCEPTIONS OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR IN VIEW OF THEIR PROFESSIONAL ROLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rpe.v16i43.7200

Keywords:

Educational coordination, Experience , Social roles

Abstract

This work tries to present, through reports of experiences of educational coordinator, the understanding of these on the importance of the coordinator in the school. We took as a methodology the qualitative approach, which happened from focus groups in order to obtain depth in the questions worked, where six pedagogical coordinators of the Municipal Network of Teaching of Itaperuna / RJ participated in three moments in group, based on wheels of directed conversations, aiming to gather data focused on the discussion of specific topics. Through the reports of the coordinators we can verify that they have a good perception of their work, expressing through their statements how much they consider their essential work in schools, however we could perceive feelings of anguish, immediacy and incompetence for not meeting all the demands schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liliane Silva, Prefeitura Municipal de Volta Redonda / Universidade Federal Fluminense – Brasil

Mestra em Ensino pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora na EJA/Prefeitura Municipal de Volta Redonda. Coordenadora Pedagógica do Centro Educacional Tiradentes em Volta Redonda.

 

Amanda Oliveira Rabelo, Universidade Federal Fluminense – Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Aveiro. Professora Associada da Universidade Federal Fluminense (UFF) e do PPGEn do INFES.

References

ALARCÃO, Isabel. Professor-investigador: Que sentido? Que formação. Formação profissional de professores no ensino superior, v. 1, p. 21-31, 2001.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas - Magia e técnica, arte e política; ensaios sobre literatura e história da cultura. 3ª Ed. São Paulo: Brasiliense, 1985

BREAKWELL, Glynis M. et al. Métodos de pesquisa em psicologia. In: Métodos de pesquisa em psicologia. Artmed, 2010.

BRZEZINSKI, Iria. Formação de professores para a educação básica e o Curso de Pedagogia: a tensão entre instituído e instituinte. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 23, n. 2, 2007.

CLEMENTI, Nilba. A voz dos outros e a nossa voz: alguns fatores que intervêm na atuação do coordenador. O coordenador pedagógico e o espaço da mudança, v. 3, p. 53-66, 2006.

DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. 1ª Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2014.

DUTRA, Elza. A narrativa como uma técnica de pesquisa fenomenológica. Estudos de psicologia, v. 7, n. 2, p. 371-378, 2002.

FOREST, Nilza Aparecida; WEISS, Silvio Luiz Indrusiak. Cuidar e Educar–Perspectivas para a prática pedagógica na educação infantil. ICPG. Disponível em (www. icpg. com. br), Santa Catarina, 2012.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, 2008.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação (Bauru), v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.

GEGLIO, Paulo César. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola, v. 3, p. 113-119, 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. Goiânia: MF Livros, 2008.

LIMA, Paulo Gomes; DOS SANTOS, Sandra Mendes. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere et Educare, v. 2, n. 4, p. 77-90, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

NASCIMENTO, Anelise et al. Educar e cuidar: muito além da rima. Profissionais de educação infantil: gestão e formação. São Paulo: Ática, p. 55-65, 2005.

PLACCO, Vera Maria Nigro De Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan De; ALMEIDA, Laurinda Ramalho De. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cad. Pesqui., São Paulo , v. 42, n. 147, p. 754-771, Dec. 2012.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 12, n. 34, p. 94-103, Apr. 2007.

Published

2020-12-01

How to Cite

SILVA, L.; RABELO, A. O. THE PERCEPTIONS OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR IN VIEW OF THEIR PROFESSIONAL ROLE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 639-655, 2020. DOI: 10.22481/rpe.v16i43.7200. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7200. Acesso em: 24 aug. 2024.