RESEARCH IN EDUCATION OF YOUNG AND ADULT PEOPLE: THE JUVENILIZATION PHENOMENON

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7334

Keywords:

Education of Young and Adult People, State of Knowledge, Youthfulness

Abstract

This article aims to present a study characterized as state of knowledge, analyzing the main discussions and the results of Brazilian research on the phenomenon of youthfulness in the Education of Young and Adult People (EJA). Methodologically, bibliographic research was used in the study, as proposed by Romanowski and Ens (2006), whose survey was carried out in three databases of relevance to the educational area, namely: CAPES Thesis and Dissertations Catalog, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and in the Education Working Group of Young, Adult and Elderly People of ANPEd (in national meetings). The results were analyzed based on the content analysis techniques established by Bardin (1995). The searches identified in these databases were categorized into four categories: Subjects; Schooling and Inclusion, Public Policies and Teacher Training. With different objectives, all research emphasized the importance of considering young people as protagonists in the teaching and learning process and, above all, the discussions pointed to the need to listen to young subjects in order to better understand the phenomenon of youth, as well as pointing out for the promotion of specific public policies, in order to promote, in addition to schooling, the effective inclusion of these young students.

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Author Biographies

Adriana Regina Sanceverino, Universidade Federal da Fronteira Sul – Brasil

Doutora em Educação/UNISINOS/Pós Doutora em Educação/UFSC. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional/PPGPE/UFFS; Líder do Grupo de Pesquisa em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas – GEPEJAI/UFFS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos – EPEJA/UFSC.

Emeline Dias Lódi, Universidade Federal da Fronteira Sul – Brasil

Mestra em Educação, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Brasil – Erechim – RS; Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação; Grupo de Pesquisa em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas – GEPEJAI/UFFS. Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos – EPEJA/UFSC.

Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Universidade Federal de Santa Catarina – Brasil

Pós-doutora pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC) e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (EPEJA/UFSC) e da Pesquisa interinstitucional “Fundamentos e Autores Recorrentes do Campo da Educação de Jovens e Adultos no Brasil” (CNPq).

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Published

2020-10-01

How to Cite

SANCEVERINO, A. R.; LÓDI, E. D.; LAFFIN, M. H. L. F. RESEARCH IN EDUCATION OF YOUNG AND ADULT PEOPLE: THE JUVENILIZATION PHENOMENON. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 42, p. 21-47, 2020. DOI: 10.22481/praxisedu.v16i42.7334. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7334. Acesso em: 22 jul. 2024.