NOTES ON UNIVERSITY YOUTH: THE CASE OF THE CATHOLIC UNIVERSITY OF SALVADOR, BAHIA, BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i42.7346Keywords:
Study, University youth, Work, ValuesAbstract
The article analyzes partial results of a worldwide investigation of university youths, carried out in the second semester of 2016 by filling out an online questionnaire and reports data on young people up to 30 years old enrolled in undergraduate courses at the Catholic University of Salvador - UCSAL. The selected data allowed to trace the students' socio-biographical profile, their relationship with work, activities and personal interests, satisfaction with life and self-esteem, important aspects of life and identity and their perspectives for the future. The analysis of these data revealed the diversity of the socioeconomic situation of young people and their families, to which the scholarship and public financing programs contribute for access to a private university for young people in families with little or no ability to pay for school fees tuition. The responses suggest a strong expectation of young people regarding professional success in their area of training and the introjection of individualistic values, central to the construction of subjects in times of neoliberal hegemony, as well as the little importance attributed to traditional political participation.
Downloads
Metrics
References
ABRAMO, H. W.; BRANCO (2005) (org.). Retratos da juventude brasileira. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.
BORGES, A. Deficits juvenis ou deficits de lugares? Revista da ABET (Impresso), v. VII, p. 167-188, 2008.
BORGES, A. Jovens e trabalho: questões a partir da análise dos mercados de trabalho metropolitanos do Brasil. In: NEFFA, J.C. GARZA TOLEDO, E. TERRA, L. (Org.). Trabajo, empleo, calificacionesprofesionales, relaciones de trabajo y identidades laborales. 1. ed. Buenos Aires: CLACSO, 2009, v. II, p. 217-247.
BORGES, A. Jovens em mercados de trabalho em mudança: Indicações a partir da trajetória de dois grupos geracionais. Última década, v. 24, p. 195-225, 2016.
BRASIL. Lei 12. 852/2013- Estatuto da Juventude, disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852.htm acesso em 5-05-2020.
BOURDIEU, P. et all A miséria do mundo. Petrópolis: Editora Vozes, 2001. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1896313/mod_resource/content/1/Remi_Lenoir.pdf Acesso em 15-06-2020.
CASSAB, C. Contribuição à construção das categorias jovem e juventude: uma introdução. Locus: revista de história, Juiz de Fora, v. 17, n.02 p. 145-159, 2011. Disponível em http://www.ufjf.br/nugea/files/2010/09/Locus.pdf acesso em 10-05-2020.
CASTEL, R. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
CASTEL, R. El Ascenso de lãs incertidunbres: trabajo, protecciones e estatuto do indivíduo, Buenos Aires; Fondo de Cultura Económica, 2010.
DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007.
FERES, F.Jr. “O ‘discurso freyreano’ sobre as cotas raciais: origem, difusão e decadência”, in PAIVA, A.R. (org.) Ação afirmativa em questão: Brasil, Estados Unidos, África do Sul e França. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2013.
FIUC. Las culturas de lós jóvenes em las universidades católicas: Um estúdio mundial. Madrid, Espanha: Federación Internacional de Universidades Católicas, Centro Coordinador de la Investigación, 2016.
HOBSBAWM, Eric. Era dos direitos: o breve século XX- 1914-1991. S. Paulo: Companhia das Letras, 1994.
GUIMARÃES, N. A. “Trabalho: uma categoria chave no imaginário juvenil?” In: ABRAMO, H. W.; BRANCO. (org.). Retratos da juventude brasileira. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2005.
IBGE. “Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil”, 2018. Disponível em : https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf , acesso em 10-06-2020.
MONTALI, L. Rearranjos familiares de inserção, precarização do trabalho e empobrecimento. In: XIV Encontro Nacional de Estudos Populacionais, Caxambu, MG, ABEP, 2004.
NOVAES, R. C. et al (org.). Política nacional da juventude: diretrizes e perspectivas. S. Paulo: Conselho Nacional de juventude - Fundação Friedrish Ebert, 2006. Disponível em https://library.fes.de/pdf-files/bueros/brasilien/05611.pdf acesso em 9/05/2020.
PAIVA. A.R. “Políticas públicas, mudanças e desafios no acesso ao ensino superior”, in PAIVA, A.R. (org.) Ação afirmativa em questão: Brasil, Estados Unidos, África do Sul e França. Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2013.
PIALOUX, M; BREAUD, S. Permanentes e temporários. In: BOURDIEU, P. (org.). A miséria do Mundo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
POCHMANN, M. A Batalha pelo Primeiro Emprego. São Paulo: SP: Publicher, 2000.
RIBEIRO, J.J et al. (org.). Juventudes na Universidade: olhares e perspectivas. Porto Alegre: Redes Editora, 2014. Disponível em http://www.pucrs.br/pastoral-prov/wp-content/uploads/sites/234/2019/06/juventudas-na-universidade-olhares-e-perspectivas.pdf Acesso em 7-05-2020.
SANTOS, J. R. de J. Juventude, universidade e conhecimento: o agir prático das juventudes nos fazeres da universidade – Tese (Doutorado), UFBA, 2016.
SENNETT, R. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. São Paulo: Record, 1999.
SOUZA, T. G. O Jovem no Brasil: Orientações da Unesco para as políticas de juventude. Disponível em http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo4_THA%C3%8DS-GODOI-DE-SOUZA.pdf Acesso em 9/5/2020.
SOUZA, C; PAIVA, I. L. de. Faces da juventude brasileira: entre o ideal e o real. In: Estudos de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte Estudos de Psicologia, 17(3), setembro-dezembro/2012, 353-360, p. 254, https://www.scielo.br/pdf/epsic/v17n3/02.pdf. Acesso em 17/05/2020
SPÓSITO, M. Muito mais que aluno. Juventude: crise, identidade e escola. Disponível em https://www.academia.edu/28820482/Muito_mais_que_aluno_Juventude_crise_identidade_e_escola. Acesso em 18/05/2020
SPÓSITO, M. O Estudo da Arte sobre a Pós-graduação Brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). Vol 1 e 2. Belo Horizonte, MG: EditoraArgumentum, 2009.
SUTTLES. G. D.The social order of the slum: ethnic and territory in the immer city. USA: The Universityof Chicago Press, 1968.
TRANCOSO, A. E. R.; OLIVEIRA, A. A. S. Aspectos do conceito de juventude nas ciências humanas e sociais: análises de teses, dissertações e artigos produzidos de 2007 e 2011. In: Pesquisas e Práticas Psicossociais, 11(2), São João del-Rei, julho a dezembro 2016. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v11n2/02.pdf acesso em 17-5-2020.
WHYTE, W. F. Street corner society: the social structure of an Italian slum. USA: The University of Chicago Press, 1943.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.