FRAYED RURALITIES AND CHILDREN'S WAYS OF WRITING THE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8019

Keywords:

Ruralities, Children's narratives, Rural school, Elementary School

Abstract

The text results from an investigation carried out in a rural community in the backlands of Bahia. To this end, it moved from the following question: what do the children tell about the experience of inhabiting Old Canudos? Throughout the study we seek to understand how children weave their experiences, assign meanings to places and graph spaces lived. From the methodological point of view, the study was based on assumptions of (auto)biographical research, in the narrative research aspect, using oral narratives from three students of the Early Years of Elementary School and observations. The research revealed that, in the investigated context, the experience of living in rural areas is marked by processes of social exclusion and marginalization, associated with the denial of rights and the absence of public policies that ensure better living conditions for the subjects. This scenario, which shows the thinning of the rural, presents emblematic elements to think about the role of the state and policies that act to transform this reality, specifically in relation to school / education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mariana Martins de Meireles, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – Brasil

Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação do Campo-PPGEDUCAMPO - Linha 3 - Cultura, Raça, Gênero e Educação do Campo. Doutora e Mestre em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Licenciada em Geografia pela UNEB. Pesquisadora do GRAFHO (Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral). Pesquisadora do Observatório em Educação do Vale do Jiquiriçá-OBSERVALE/UFRB.

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Pesquisador 1C CNPq. Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Coordenador do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO/UNEB). Pesquisador associado do Laboratorie EXPERICE (Université de Paris 13-Paris 8). Tesoureiro da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica (BIOgraph). Diretor Financeiro da ANPEd (2013-2015) Membro do Conselho de Administração da Association Internationale des Histories de Vie en Formation et de Recherche Biographique en Education (ASIHIVIF-RBE).

References

ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. 2ª ed., Rio de Janeiro: Guanabara: 1973.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. 13 ed., Petrópolis-RJ: Ed. Vozes, 2011.

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

BARROS, Manoel. de. Memórias Inventadas para as crianças: A Segunda Infância. São Paulo: Planeta do Brasil, 2006.

BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: Benjamin, W. Magia e Técnica, Arte e Política - ensaios sobre literatura e história da cultura (197-221). Tradução de Sergio Paulo Rouanet. Obras escolhidas, volume I, 4ª edição, São Paulo: Editora Brasiliense, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB 1, 2002.

CERISARA, Ana Beatriz. Em busca do ponto de vista das crianças nas pesquisas educacionais: primeiras aproximações. In SARMENTO, Manuel Jacinto. CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Lisboa: Asa editores, 2004, p. 35-54.

CERTAU, Michel de. A invenção do cotidiano 1: Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 1994.

CORSARO, William.A. Sociologia da infância. 2. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Tradução de Anne-Marie Milon Oliveira. Revista Brasileira de Educação, 17(51), 523-536, 2012. http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf

FERNANDES, B.M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, M.G; CALDART, R.S.; MOLINA, M.C. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 133- 145.

GENTILI, Pablo; MC COWAN, Tristan (Org.). Reinventar a Escola Pública: política educacional para um novo Brasil. Petrópolis: Vozes, 2003. GONÇALVES. G.B.B. (2010). Nucleação das escolas rurais. In Oliveira, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação. http://gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Tradução: Eurize Caldas Pessanha e Marta Banducci Rahe. Revisão técnica: Elizabeth Macedo. Revista Brasileira de Educação. 12(35), 241-252, 200. http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf

GRAZIANO DA SILVA, J. O novo rural brasileiro. Campinas: Unicamp/Instituto de Economia, 1998.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo – parte I. (trad. Marcia Sá C. Schuback) 12 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Censo Escolar: resumos técnicos. Brasília: MEC/INEP, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2014/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2014.pdf

PASSEGGI, Maria; NASCIMENTO, Gilcilene; OLIVEIRA, Roberta de. As narrativas autobiográficas como fonte e método de pesquisa qualitativa em Educação. Revista Lusófona de Educação, 33, 111-125, 2016. Disponível em: File:///C:/Users/Elizeu/Downloads/5682-Texto%20do%20artigo-17958-1-10-20161205.Pdf

SARMENTO, Manuel Jacinto & PINTO, Manuel. As crianças e a infância: Definindo conceitos, delimitando o campo. En PINTO, M. y SARMENTO, M. J. (orgs.): As crianças: Contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança, Universidade do Minho, 1997, p. 9-30.

PINTO, M. & SARMENTO, M. J. (Org.). As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando campos. In: As crianças: contexto e identidades. Braga, Portugal: Centro de Estudos da Criança,

RICOEUR, Paul. Teoria da interpretação. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1976.

ROLNIK, Raquel. Guerra dos lugares: a colonização da terra e da moradia na era das finanças. São Paulo, Biotempo, 2015.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. São Paulo: EdUSP, 1994.

SCHALLER, Jean Jacques.. (2008). Lugares aprendentes e a inteligência coletiva: rumo à constituição de um mundo comum. In PASSEGGI, M.C. e SOUZA, E.C. (Orgs.). (Auto)Biografia: formação, territórios e saberes. Natal, EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2018, p. 67-84.

SILVA, Ana Paula Soares da; FELIPE, Eliana da Silva; RAMOS, Márcia Mara. Infâncias do Campo. In: CALDART, Roseli Salete [et al] (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo: Escola, Expressão Popular, 2012, p. 417-424.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Tradução Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.

Published

2021-02-01

How to Cite

MEIRELES, M. M. de .; SOUZA, E. C. de . FRAYED RURALITIES AND CHILDREN’S WAYS OF WRITING THE SCHOOL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 114-130, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8019. Acesso em: 24 aug. 2024.