FRAYED RURALITIES AND CHILDREN'S WAYS OF WRITING THE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8019

Keywords:

Ruralities, Children's narratives, Rural school, Elementary School

Abstract

The text results from an investigation carried out in a rural community in the backlands of Bahia. To this end, it moved from the following question: what do the children tell about the experience of inhabiting Old Canudos? Throughout the study we seek to understand how children weave their experiences, assign meanings to places and graph spaces lived. From the methodological point of view, the study was based on assumptions of (auto)biographical research, in the narrative research aspect, using oral narratives from three students of the Early Years of Elementary School and observations. The research revealed that, in the investigated context, the experience of living in rural areas is marked by processes of social exclusion and marginalization, associated with the denial of rights and the absence of public policies that ensure better living conditions for the subjects. This scenario, which shows the thinning of the rural, presents emblematic elements to think about the role of the state and policies that act to transform this reality, specifically in relation to school / education.

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Author Biographies

Mariana Martins de Meireles, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – Brasil

Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação do Campo-PPGEDUCAMPO - Linha 3 - Cultura, Raça, Gênero e Educação do Campo. Doutora e Mestre em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Licenciada em Geografia pela UNEB. Pesquisadora do GRAFHO (Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral). Pesquisadora do Observatório em Educação do Vale do Jiquiriçá-OBSERVALE/UFRB.

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia – Brasil

Pesquisador 1C CNPq. Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Coordenador do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO/UNEB). Pesquisador associado do Laboratorie EXPERICE (Université de Paris 13-Paris 8). Tesoureiro da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica (BIOgraph). Diretor Financeiro da ANPEd (2013-2015) Membro do Conselho de Administração da Association Internationale des Histories de Vie en Formation et de Recherche Biographique en Education (ASIHIVIF-RBE).

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Published

2021-02-01

How to Cite

MEIRELES, M. M. de .; SOUZA, E. C. de . FRAYED RURALITIES AND CHILDREN’S WAYS OF WRITING THE SCHOOL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 44, p. 114-130, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i44.8019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8019. Acesso em: 21 nov. 2024.