The pedagogue, by Clemente de Alexandria: unique features of christian education in the ancient world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8850

Keywords:

Clement of Alexandria, Pedagogue, Education in Christian antiquity

Abstract

The article seeks to analyze the educational perspective that emerges in Christian antiquity, in order to find in the concepts of pedagogue and pedagogy a case capable of exemplifying the influence, but also the displacement, of the reach of the Greek pedagogical model in that matrix. In this sense, Clement of Alexandria and his work The Pedagogue are strategic to understand the innovative guidelines that guided one of the most successful ways of the formation of the Christian man, namely, the pedagogy of conversion. In this sense, Clement of Alexandria is, nevertheless, a relevant chapter in the history of Christian education, as he was one of the first to conceive of Christianity as a complete training program and as a method of moral improvement crowned by a genuine conception of pedagogy and pedagogue.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edmilson Menezes, Universidade Federal de Sergipe – Brasil

Doutor em Filosofia pela Unicamp. Professor Titular do Departamento de Filosofia da Universidade Federal de Sergipe. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Filosofia, ambos naquela mesma universidade. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia da História e Modernidade (NEPHEM/UFS).  

Maria Lenilda Caetano França, Universidade Federal de Sergipe – Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe, Brasil (PPGED/UFS/BRASIL). Participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia da História e Modernidade (NEPHEM/UFS). Correio eletrônico:

References

AGOSTINHO. De Doctrina Christiana. In: Opera Omnia (Patrologiae Latinae, 34). Paris: J-P Migne, 1865.

BOEHNER, Ph.; GILSON, E. História da Filosofia Cristã. Trad. de Raimundo Vier. Petrópolis: Vozes, 2012.

CLEMENTE DE ALEXANDRIA. Paedagogus. In: Opera Omnia (Patrologiae Graecae, VIII). Paris: J-P Migne, 1857 (a).

CLEMENTE DE ALEXANDRIA. Stromata. In: Opera Omnia (Patrologiae Graecae, VIII, IX). Paris: J-P Migne, 1857 (b).

DAUDE, C. Discours et conversion chez Clément d'Alexandrie. In: Discours religieux dans l'Antiquité. Actes du Colloque de Besançon, 27-28 janvier 1995. Besançon: Université de Franche-Comté, 1995.

DE FAYE, E. De l'Originalité de la philosophie chrétienne de Clément d'Alexandrie. In: École pratique des hautes études. Section des sciences religieuses. Annuaire 1919-1920, pp. 1-20.

DURKHEIM, Emile. Sociologia, Educação e Moral. Trad. de Evaristo Santos. Porto: Rés Editora. 1984.

EUSÉBIO DE CESARÉIA. Historiae Ecclesiasticae [I, 2,]. In: Opera Omnia (Patrologiae Graecae, 20). Paris: J-P Migne, 1857.

HADOT, Pierre. Clément d’Alexandrie, conversion et progrès morale: “Le Protreptique”, “Le Pédagogue”, Encyclopædia Universalis [en ligne], consulté le 13 janvier 2021. URL: https://www.universalis.fr/encyclopedie/clement-d-alexandrie

ISOCRATES. Panégyrique (50). Trad. de Aimé-Marie-Gaspard. Paris: Librairie de Firmin Didot Frères, 1862.

JERPHAGNON, L. Saint Augustin. Le pédagogue de Dieu. Paris: Gallimard, 2002.

MARROU, H-I. Histoire de l’éducation dans l’Antiquité [T. I]. Paris: Seuil, 1948 I.

MARROU, H-I. Histoire de l’éducation dans l’Antiquité [T. II]. Paris: Seuil, 1948 II.

MARROU, H-I. Humanisme et christianisme chez Clément d'Alexandrie d'après le Pédagogue. In: Christiana tempora. Mélanges d'histoire, d'archéologie, d'épigraphie et de patristique. Rome: École Française de Rome, 1978.

MARROU, H-I. Introduction. In: CLÉMENT D’ALEXANDRIE. Le Pédagogue. Trad. de M. Harl. Paris: Les Éditions de Cerf, 1960. (Collection Sources Chrétiennes).

NUNES, Ruy A. C. História da Educação na Antiguidade Cristã. São Paulo: Kírion, 2018.

ORIGENES. Commentariorum in epistolam B. Pauli ad Romanos [VIII, 12]. In: Opera Omnia (Patrologiae Graecae,14). Paris: J-P Migne, 1862.

PLATÃO. O Banquete. In: Diálogos. Trad. José Cavalcante de Souza. São Paulo: Abril Cultural, 1987. (Coleção “Os Pensadores”).

PLATON. Lysis. In: Premiers Dialogues. Trad. de Émile Chambry. Paris: Flammarion, 1967.

PLUTARCO. Sur l’éducation des enfants. In: Oeuvres Morales (Tome I). Trad. de D. Richard. Paris: Lefevre Éditeur, 1844.

RATZINGER, J. Audiência geral sobre Clemente de Alexandria, 18 de abril de 2007. In: CLEMENTE DE ALEXANDRIA. O Pedagogo. Trad. de José Eduardo Carneiro. Campinas: Ecclesiae, 2014.

SUETONIUS. De grammaticis et rhetoribu. Lipsae: Teubner, 1963.

THEOBALD, C. La dimension spirituelle de l'éducation, Revue Projet, n° 276, 2003, pp.85-93.

VALLET, O. Le pédagogue est un esclave, Mots, n°61, décembre 1999, p. 157-159.

Published

2021-07-01

How to Cite

MENEZES, E.; FRANÇA, M. L. C. The pedagogue, by Clemente de Alexandria: unique features of christian education in the ancient world . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 252-274, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8850. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8850. Acesso em: 22 jul. 2024.