Conjuncturel and structural crisis of capitalism: fight for the common national base in the formation of ANFOPE teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8919

Keywords:

Teacher Training, ANFOPE, National Common Base

Abstract

The initial and continued formation of teachers maintains relationships and relations with the structural crisis of capitalism and the specificity of the conjuncture crisis in Brazil. Capitalism, in its current imperialist phase, further deepens the real subsumption of life and work to capital (LÊNIN, 2007), has as results new forms of exploitation of work, affecting material reproductive dimensions as immaterial, by mediations, this destruction is expressed in the commodification of life and regression of social and labor rights and the destruction of democracies. In particular the educational policy in the precariousness of work and teacher education. This text highlights some mediations, which are contained in the dispute of the directions of teacher training project and defends a critical proposition overreview presented by ANFOPE. Initially we present elements about the crisis, then we designate some mediations and, finally, we defend the proposal of the Common National Base (BNC) for the training of teachers as proposed by the National Association for the Training of Education Professionals (ANFOPE).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Celi Nelza Zulke Taffarel, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Pós-doutora em Educação Física pela Universidade de Oldenburg- Alemanha; Docente na Universidade Federal da Bahia (UFBA)- Brasil; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação; Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL/FACED/UFBA); Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Marize Souza Carvalho, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Docentena Universidade Federal da Bahia (UFBA)-Brasil;Coordenadora do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo (GEPEC/FACED/UFBA).

References

ALMEIDA, S. Prefácio. In: HAIDER, A. A Armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo, Veneta, 2019.

ANDRADE, D. R. Uberização da Educação Física. 2019. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/uberizacao-da-educacao-fisica/. Acesso em: 20 ago. 2020.

ANPED. Militarização de escolas públicas – Solução? Disponível em: https://anped.org.br/news/militarizacao-de-escolas-publicas-solucao. Acesso em 20 ago. 2020.

ANFOPE - BIBLIOTECA. Políticas de formação do Magistério: ANFOPE em Movimento. Formação em movimento – a revista da ANFOPE. Goiânia: Ed. Espaço Acadêmico, 2018.Disponível em:http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV. Acesso em 20 de ago. de 2020.

BELTRÃO; J. A. Novo ensino médio: o rebaixamento da formação, o avanço da privatização e a necessidade de alternativa pedagógica crítica na educação física. Salvador/Bahia, Tese (doutorado). UFBA, Faculdade de Educação, 2019.

CBCE. GTT Atividade Física e saúde lança Carta de repúdio ao programa Brasil em Movimento do Governo Federal. Disponível em: http://www.cbce.org.br/noticias- detalhe.php?id=1405. Acesso em: 20 ago. 2020.

CEGALINI, V. L.; FLEURY, F.; CARDOSO, M.V. A implementação da meritocracia como plataforma de desempenho em uma entidade esportiva de alto rendimento. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review (UNINOVE)Vol.5, N. 3 Setembro/Dezembro. 2016. Disponível em: www.podiumreview.org.br. Acesso em 15 de nov. de 2020.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 2012.

COLEMARX. Em defesa da Educação Pública comprometida com a igualdade social. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020a.

COLEMARX. Universidades Públicas e aulas remotas: Nenhum estudante pode ser excluído. Rio de Janeiro: UFRJ, 2020b.

DA EMPOLI, Giuliano. Engenheiros do caos: Como as fakes news, as teorias da conspiração e os algoritmos estão sendo utilizados para disseminar ódio, medo e influenciar eleições. São Paulo, Vestígio, 2020.

DUARTE, N. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS; Ligia M. DUARTE; N. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, 2010.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”. Campinas/SP, Autores Associados, 2004. ENGELS, F. Política. In: FERNANDES F. (Coordenador); PAULO NETTO, J.

FRIEDERICH ENGELS: Política. São Paulo: Ática, 1981.

ENGELS, Friederich. A situação da classe trabalhadora na Inglaterra. São aulo: Boitempo, 2008.

FREITAS, Luis Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

FREITAS, L.C. Projeto histórico, ciência pedagógica e “didática”. Educação & Sociedade. 1987, no 27, p. 123-140. Disponível em: educação e sociedade - v.10 - n.27 - 1987 (cev). Acesso em 15 de nov. de 2020.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

GOULARTDT, F; FLORENTINO, G. Covid-19: drogas e armas – os impactos da proibição de operações policiais nas favelas. Disponível em: https://dmjracial.com/2020/06/29/covid- 19-drogas-armas-os-impactos-da-proibicao-de-operacoes-policiais-nas-favelas/. Acesso em: 15 nov. 2020.

HACK, C. Formação de professores e professoras de Educação Física no Brasil e o embate de projetos no campo de conhecimento da Saúde: contribuições da Teoria Pedagógica Histórico-Crítica. 235 f. 2017. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2017.

HAIDER, A. A armadilha da identidade: raça e classe nos dias de hoje. São Paulo, Veneta, 2019.

JINKINGS, Ivana et al. (Org.). Por que gritamos golpe. São Paulo: Boitempo, 2016.

LENIN, V. I. O Imperialismo, fase superior do capitalismo. Brasília: Nova Palavra, 2007.

GUIDO, Liguori; VOZA, Pasquale. Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2017.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução deGaetano Lo Monaco. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2001

MALANCHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da pedagogia histórico critica. Campinas-SP: Autores Associados, 2016.

MARTINS, L. M.; DUARTE, M. (Org). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo. Boitempo, 2007. MASCARO, A. Estado e forma política. 1aed. São Paulo: Boitempo, 2013. MASCARO, A. Crise e Golpe. São Paulo: Boitempo, 2018.

MBEMBE, A. Necropolitica: biopoder, soberania, estado de exceção, política de morte. São Paulo: M-1 Edições, 2020.

MEIRELES, A. C.; SANTOS, A. R. Estudantes, Uni-vos! A ameaça aos grêmios estudantis pelo movimento Escola sem Partido. 2020 (No prelo).

MEJIA; E. A. Papel del deporte em la irrupción Fascista em Brasil 2018: Como el deporte fue convertido em elemento importante de la campaña de Bolsonaro? De que forma el Mundial de Fútbol y Juegos Olímpicos contribuyeron com la destitución de Dilma Rouseff, el punto de quiebre de la democracia? ATHLOS: Revista Internacional de Ciencias Sociales de la Actividad Física, el juego y el Deporte. Vol XVI – Ano VIII, Enero, 2019.

MEJIA, E. A. Deporte, sociología, ideología, política, poder y globalización. Lima Peru. Centro Experimental De Estudios Latinoamericanos “Dr. Gastón Parra Luzardo”. Universidad Del Zulia Maracaibo-Venezuela Asociación Panamericana De Juegos Y Deportes Autóctonos Y Tradicionales. 2020

MNCR. 10 anos na luta pela regulamentação do trabalho. 2010. (Mimeo).

MONTORO, X. A. Capitalismo y Economía Mundial: bases teóricas y análisis empírico para la comprensión de los problemas económicos del siglo XXI. Madrid: Instituto Marxista de Economía, 2014.

MORSCHBACHER, M. Formação de Professores: proposições para a formação para o trabalho científico na Licenciatura em Educação Física. Salvador/Bahia. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação, 2016.

MORSCHBACHER, M. Reformas curriculares e a formação do (novo) trabalhador em Educação Física: a subsunção da formação à lógica privada/mercantil. Pelos/RS. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. UFPEL, 2012.

RAMOS, Marise. Escola sem Partido: A criminalização do Trabalho Pedagógico. 2016. Disponível em: https://anped.org.br/news/escola-sem-partido-criminalizacao-do-trabalho- pedagogico. Acesso em: 20 de dez. de 2020.

SACOMANI, D. et al. O discurso meritocrático e o esporte. 2016. Disponível em: https://eticadebolso.com.br/o-discurso-meritocratico-e-o-esporte-no-brasil/. Acesso em: 8 ago. 2020.

SAVIANI, D. Prefácio. In: MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Tradução de Newton Ramos de Oliveira. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavirus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020063, 2020. DOI: 10.24065/2237- 9460.2020v10n1ID1463. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463. Acesso em: 20nov. 2020.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Critica: primeiras aproximações. Campinas-SP: Autores Associados, 2013.

SAVIANI. D. Educação: Do senso comum a consciência filosófica. Campinas/SP: Autores Associados, 2009.

TAFFAREL, C; SANTOS JÚNIOR, C. Política nacional do esporte: as consequências do Desmonte do Ministério do Esporte. Motrivivência, Florianópolis: v. 31, n. 60, p. 01-33, outubro/dezembro, 2019. Universidade Federal de Santa Catarina. DOI:10.5007/2175- 8042.2019e66105. Disponível

em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175- 8042.2019e66105.Acesso em: 15 nov. 2020.

TAFFAREL, C. HACK, C. MORSCHBACHER, M. Sistema de proteção do trabalho, do trabalhador e da trabalhadora da Educação Física: Porque somos contra a regulamentação da profissão. Salvador/BA, 2020 (No prelo).

TAFFAREL, C. Z.; ESCOBAR, M. O. A cultura corporal e os dualismos necessários para a ordem do capital, 2009. Disponível em:http://www.rascunhodigital.faced.ufba.br/ver.php?idtexto=277. Acesso em: 11 jul. 2018.

TAFFAREL, C. Formação de professores de educação física: diretrizes para a formação unificada. Kineses, v.30, n.1, p. 95-133, jan./jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/kinesis/article/view/5726/3395.Acesso em: 19 de dez. de 2020.

ALBUQUERQUE, Joelma de Oliveira; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Projeto Histórico e Projeto de Escolarização: Contribuições das Teorias Histórico-Cultural, Pedagogia Histórico- Crítica e Abordagem Crítico- Superadora do Ensino da Educação Física. Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, [S.l.], v. 14, n. 25, p. 52-70, ago. 2020. ISSN 2179-2534. Disponível em: <http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/8965/5299>. Acesso em 20 de ago. de 2020.

VALIM, Rafael. Estado de Exceção: A forma jurídica do neoliberalismo. São Paulo: Editora contracorrente,2017.

Published

2021-07-01

How to Cite

TAFFAREL, C. N. Z.; CARVALHO, M. S. Conjuncturel and structural crisis of capitalism: fight for the common national base in the formation of ANFOPE teachers . Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 105-126, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i46.8919. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8919. Acesso em: 21 nov. 2024.