Notes for an omnilateral education in Marx and Engels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9034

Keywords:

education, marxism, omnilateral formation

Abstract

The analysis of the contributions of Karl Marx and Friedrich Engels to education and polytechnic training is the objective proposed in this work. There is aconsensus among different Marxist researchers in the field of work and education that the concept of a polytechnic formation was originally delineated by Marx. Based on Marxian methodological postulates, we understand that education and teaching cannot beseparated from the mode of production that forged them. In order to achieve the proposed objectives, the article analyzes the reasons that prevent the emancipation of workers under capitalist relations, considering in this process the educational projectsof the nineteenth century and the actuality of the principle between teaching and work in education. Finally, it is concluded that, historically, the proposal of polytechnic education in education, according to Marxian thought, can contribute to the formation of a critical attitude towards capitalist relations. Education alone is not responsible for overcoming capitalism, however, it is impossible to think of revolution without it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marco Antônio de Oliveira Gomes, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutor em História e Filosofia da Educação pela Unicamp. Docente na UEM. Líder do Grupo de Pesquisa “Fundamentos Históricos da Educação” – UEM/CNPq. Contribuição de autoria: escrita e análise do texto final.

Ana Paula Aires Rodrigues, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutoranda em Educação pela UEM. Docente na Unespar – Campus de Campo Mourão. Contribuição de autoria: Levantamento de bibliografias, escrita e acompanhamento do texto.

Mônica Vasconcelo, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutoranda em Educação pela UEM. Bolsista da CAPES. Contribuição de autoria: Levantamento de bibliografias, escrita e acompanhamento do text.

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

BEMVINDO. Vitor. A concepção socialista de educação politécnica: contribuições dos socialistas utópicos, libertários e científicos. Revista Histedbr Online, Campinas, n. 70, p. 138-162, dez. 2016. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8649213/15749>. Acesso: 20 de agosto de 2021.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora da UNESP, 1999.

FONTES, Virgínia. Capitalismo, crises e conjuntura. Serviço Social, São Paulo, 130, p. 409-425, set./dez. 2017. Disponível em:<https://www.scielo.br/j/sssoc/a/D6NmRJcx4Z98gmSSp4cCwLy/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 16 de março de 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. O trabalho como princípio educativo no projeto de educação integral de trabalhadores – Excertos. In: COSTA, Hélio da; CONCEIÇÃO, Martinho da. Educação Integral e Sistema de Reconhecimento e certificação educacional e profissional. São Paulo: Secretaria Nacional de Formação – CUT, 2005.

HOBSBAWM, Eric John. A era do capital: 1848-1875. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

LOMBARDI, José Claudinei. Educação e ensino em Marx e Engels. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Londrina, v. 2, n. 2, p. 20-42; ago. 2010. Disponível em:<https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9581/7005>. Acesso em: 14 de março de 2020.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. 2. ed. Campinas: Alínea editora, 2010.

MARX, Karl. O Capital. Livro I, v. 2. São Paulo: Difel, 1985.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2006.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre Educação e ensino. 4. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista e Teses de Abril. São Paulo: Boitempo, 2017.

MÉSZÁROS, István. O século XXI: socialismo ou barbárie? São Paulo: Boitempo, 2003.

PONCE, Aníbal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez, 2001.

SADER, Emir. Apresentação. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da Politecnia. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v.1, n. 1, p.131-152, 2003. Disponível em: <https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes>Acesso em: 10/03/2020.

SMITH, Adam. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Nova Cultural, 1996. Vol. I.

Published

2022-10-17

How to Cite

GOMES, M. A. de O.; RODRIGUES, A. P. A.; VASCONCELO, M. Notes for an omnilateral education in Marx and Engels. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9034, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9034. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9034. Acesso em: 21 nov. 2024.