The (new) high school in the students' view: traces of neoliberal rationality
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9086Keywords:
Neoliberal rationality, Public school, High schoolAbstract
The article examines the relationship between contemporary education and neoliberal rationality. In particular, it analyzes students' statements about school and high school, in view of the implementation of the New High School Program (PNEM). The theoretical framework comes from concepts discussed by Michel Foucault, Masschelein and Simons and Dardot and Laval. The empirical part took place in a state public education institution in a city in the metropolitan region of Porto Alegre – RS, in 2018. The screened material consists of questionnaires answered by students who attended high school. The analytical strategy used to operate on the material was guided by discourse analysis, as understood by Foucault. The examination showed that neoliberal rationality has led school conduct today. Among the traces captured, the following stand out: employability as the focus of high school;
competitiveness and performativity thought as prerogatives to achieve the best results and the need for urgent reform, both institutional and individual. Thus, it is concluded that the contemporary game marked by neoliberal logics produces school life forms supported by the principles of competition, improvement and self-promotion, making students become entrepreneurs responsible for their success or failure.
Downloads
Metrics
References
BALL, Stephen James. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.
BALL, Stephen James. Educação Global S. A: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.
BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Cultura da performatividade, expertise e os desencaixes da escola. In: SARAIVA, Karla.; MARCELLO, Fabiana de Amorim (Org.). Estudos Culturais e educação: desafios atuais. Canoas: Ed. ULBRA, 2012. p.157-171.
BRASIL. Lei nº 13.145, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2017.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – Um percurso pelos temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
CHAER, Galdino.; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, v. 7, n. 7, p. 251-266, 2011.
DARDOT, Pierre.; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2016.
FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos II – Arqueologia das ciências e histórias dos sistemas de pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Portugal: Edições 70, 2010.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
NOGARA JUNIOR, Gilberto. Articulações entre o Banco Mundial e a reforma do Ensino Médio (Lei 13.415/2017). Teias, v.20, n.56, p. 346-351, jan/mar. 2019.
OLIVEIRA, Ramon. A reforma do Ensino Médio como expressão da nova hegemonia neoliberal. Educação Unisinos, v.24, p. 1-20, 2020.
PEIXOTO, Paulo. Ética e regulação da pesquisa nas Ciências Sociais na sociedade do consentimento. Educação, v. 40, n. 2, p.150-159, maio/ago. 2017.
REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.
SALES, Shirlei. Etnografia+netnografia+análise do discurso: articulações metodológicas para pesquisar em Educação. In: MEYER, Dagmar Estermann.; PARAÍSO, Marlucy Alves (Org.). Metodologias Pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014. p. 214-229.
SCHUTZ, Jenerton Arlan; COSSETIN, Vânia Lisa Fischer. Orfandade instituída e legalmente amparada: reflexões críticas sobre o ‘novo’ Ensino Médio brasileiro. Educação Unisinos, v. 23, p. 209-224, abr/jun. 2019.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; SILVA, Marcelo Soares Pereira. Docência, reformas curriculares e formação docente no Ensino Médio. Linhas, v. 20, n. 43, p. 161-183, maio/ago. 2019.
SILVA, Roberto Rafael Dias; SILVA, Denilson.; VASQUES, Rosane de Fátima. Políticas curriculares e financeirização da vida: elementos para uma agenda investigativa. Revista de Estudos Curriculares, v. 9, nº 1, p.5-23, 2018.
SOUZA NETO, Alaim. Ensino Médio em disputa: tensões engendradas em torno do currículo. Revista e-Curriculum, v.17, n.3, p. 1263-1287 jul./set. 2019.
VEIGA-NETO, Alfredo Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.