Evaluation of the effectiveness of the national student assistance program: the case of UFVJM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v18i49.9611

Keywords:

public educational policies, student aid, academic achievement

Abstract

The objective of the article is to analyze the effectiveness of the National Student Assistance Program at UFVJM – Janaúba campus. To this end, a case study of a quantitative nature is used, comparing the performance of scholarship holders and those not covered by scholarship between the years 2014 and 2019. The results indicate that the beneficiaries of the assistance obtained better academic performance, evaded in smaller number and had higher graduation rates in relation to the others. It is concluded that the student assistance policy presents a positive correlation between aid and academic performance, which indicates its possible effectiveness. However, it is important to consider other indicators that measure the program, as well as the impacts of the pandemic and recent budget declines in student aid.

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Eugênio Nunes Silva Brito, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri - Brasil

Mestre em Educação, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Servidor Administrativo da UFVJM. Integrante do Grupo Interinstitucional de Avaliação de Políticas Educacionais. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição. - http://lattes.cnpq.br/8176370815199311

Daniel Calbino, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri - Brasil

Doutor em Administração, Universidade Federal de Minas Gerais. Docente do Programa de Mestrado em Educação (PPGED-UFVJM). Integrante do Grupo Interinstitucional de Avaliação de Políticas Educacionais. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição.  - http://lattes.cnpq.br/4784709340714266

Cinthya Rocha Tameirão, Universidade Federal do Vale do Jequitinhonha e Mucuri - Brasil

Doutora em Administração, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Docente do Programa de Mestrado em Educação (PPGED-UFVJM). Integrante do Grupo Interinstitucional de Avaliação de Políticas Educacionais. Contribuição de autoria: Escrita – Revisão e Edição. http://lattes.cnpq.br/1803639070330678

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Published

2022-08-18

How to Cite

BRITO, E. N. S.; CALBINO, D.; TAMEIRÃO, C. R. Evaluation of the effectiveness of the national student assistance program: the case of UFVJM. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. e9611, 2022. DOI: 10.22481/praxisedu.v18i49.9611. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9611. Acesso em: 22 jul. 2024.