ORIENTARSE EN LOS HORIZONTES EPISTEMOLÓGICOS DE LA EXPERIENCIA: PROBLEMATIZACIÓN Y ETHOPOIESIS EN MICHEL FABRE

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v15i34.5507

Palabras clave:

Philosophy of Education, Pedagogy and education, Pedagogical systems

Resumen

This paper presents the pedagogy of the problem in Michel Fabre, educational normativity model centered on experience. The problematization of this experience connects two guidance tools, metaphorically represented in the compass and the map, as an attempt for education to meet the challenges of a troubled world. The map represents the historical and cultural construct, the knowledge built by humanity. The compass represents the openness and polarization of cognitive scope in the experience organization. Education plays the role of providing the students with these two tools, helping them to seek and build their own path from a prudential and non-injunctive educational reason.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas

Cargando métricas ...

Biografía del autor/a

Ibrahim Camilo Ede Campos, Universidade Federal de Alagoas - Brasil

Doutorando pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), no Programa de Pós-Graduação em Educação. Linha de pesquisa: Processos educativos. Grupo de pesquisa: Filosofia e Educação e Ensino de Filosofia. Professor universitário.

Walter Matias Lima

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), no Programa de Pós-Graduação em Educação. Linha de pesquisa: Processos educativos. Grupo de pesquisa: Filosofia e Educação e Ensino de Filosofia.

Publicado

2019-08-26

Cómo citar

CAMPOS, I. C. E.; LIMA, W. M. ORIENTARSE EN LOS HORIZONTES EPISTEMOLÓGICOS DE LA EXPERIENCIA: PROBLEMATIZACIÓN Y ETHOPOIESIS EN MICHEL FABRE. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 34, p. 232-245, 2019. DOI: 10.22481/praxisedu.v15i34.5507. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5507. Acesso em: 23 nov. 2024.