THE CHEMICAL POTENTIAL DEFINITION IN DIDACTIC SOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8003

Keywords:

Chemical Potential, Chemical Equilibrium, Potential Functions of Thermodynamics, Teaching of Thermodynamics

Abstract

This article aims to present analyzes of approaches to Chemical Potential in textbooks, dictionaries, encyclopedias and Internet sites, as well as to investigate the presentation of definition, conservation, its maximum and minimum values and variation of the his intensity. The Analysis Category of definitions is referenced in Aristotle's historical approach and syllogism. It was observed that some researched sources have established as a premise the relationship between Chemical Potential and Chemical Energy to compare with the relationship between Temperature and Thermal Energy. It was also observed the superficiality in the approaches and the priority to a mathematic treatment to associate Chemical Potential to Chemical Equilibrium, in detriment of an epistemological approach or history. Due to the lack of harmony between the definitions presented in the researched sources, we have come up with a definition for the Chemical Potential. Although Chemical Potential is not a potential quantity per se, like Internal Energy, Enthalpy, Entropy, Helmholtz Potential and Gibbs Potential, we understand that defining it is still a challenge. As a future perspective, this research group aims to disseminate the conclusions of its research on the definitions in didactic sources of the thermodynamic potentials for open systems.

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Author Biographies

Jornandes Jesús Correia, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Possui graduação em Física - Licenciatura (1983) e Bacharelado (1984) pela Universidade Federal da Bahia, em Salvador-BA; Especialização em Matemática Superior pela Fundação Educacional Severino Sombra, em Vassouras-RJ; Mestrado em Meteorologia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (1990), em Viçosa-MG, na área de Radiação Solar e Terrestre; e Doutorado em Física pela Universidade Federal de São Carlos (1999), em São Carlos-SP, na área de Física Atômica e Molecular. É Professor Pleno e Decano do Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas (DCET) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), tendo ingressado na UESB em setembro de 1985. É pesquisador do Museu Pedagógico Casa Padre Palmeira.

Gabriel Fonseca Guimarães, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, Bahia, Brasil

Graduando em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, campus de Vitória da Conquista, Bahia. Atualmente é bolsista CAPES no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência da UESB ? PIBID/UESB. Participou do Programa de Bolsas de Iniciação Científica - UESB orientado pelo professor Doutor Jornandes Jesús Correia no projeto "Os Conceitos em Livros Didáticos de Física - problemas relacionados as definições de fenômenos físicos". Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física, atuando principalmente nos seguintes temas: livros didáticos, Termodinâmica, Energia Livre de Helmholtz, Energia Livre de Gibbs, Potencial Químico, definições e leis da termodinâmica.

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Published

2021-06-07

How to Cite

Correia, J. J., & Fonseca Guimarães, G. (2021). THE CHEMICAL POTENTIAL DEFINITION IN DIDACTIC SOURCES. Revista Binacional Brasil-Argentina: Dialogue Between the Sciences, 10(01), 412-438. https://doi.org/10.22481/rbba.v10i01.8003

Issue

Section

Artigos de Fluxo Contínuo