Ludicity in initial training: conceptions of students in the Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.15782Keywords:
Ludicity, Initial Training, PedagogyAbstract
This study aimed to analyze the conception(s) of playfulness present in initial Pedagogy training and how this/these are underlying the perception of students from UFRB/CFP and UESB/Itapetinga. It was carried out based on a qualitative and exploratory research that had as participants 46 students from the Federal University of Recôncavo da Bahia and the State University of Southwest Bahia who answered a questionnaire with open and closed questions. The data produced in 2021 were analyzed based on content analysis, based on units of analysis. We found that students from both institutions conceive of ludicity as games and play, but also as something that gives pleasure. We showed that they relate playfulness to learning, creativity, imagination, spontaneity, freedom, emotion, pleasure, fun, and recreation. Thus, we affirm the importance of ludicity in teacher training and that we need to move forward to promote a potentially playful training.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 70. Ed. Lisboa, Portugal: LDA, 2010.
BARDUNI FILHO, J.; GONÇALVES, B. M.; FERREIRA, L. G. Pedagogia é “coisa de mulher”? estereótipos de gênero e masculinidades na docência com crianças. MARGENS - Revista Interdisciplinar. v. 16, n. 26, jun. p. 238-259, 2022.
DABOÍN, M. M. G.; RIBEIRO, M. L. O perfil dos estudantes ingressantes no curso de Pedagogia. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 30, n.1, p. 312-326, mar./dez., 2019.
D´ÁVILA, C.; FERREIRA, L. G.; ZEN, G. C. Educação e Ludicidade: um histórico das pesquisas no GEPEL. In: SILVA, M. C. de P. S. (org.). Grupos de Pesquisa e Produção do Conhecimento em Educação, Sociedade e Práxis Pedagógica no PPGE FACED UFBA. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 118-129.
FERRAZ, R. de C. S. N.; FERREIRA, L. G. Vivência e ludicidade: dialogando com a formação docente?. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11806, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11806. Acesso em: 6 jan. 2024.
FERRAZ, R. de C. S. N.; FERREIRA, L. Vivência e ludicidade: diálogos possíveis numa perspectiva histórico-cultural. In: Encontro Nacional e Encontro Internacional de Educação e Ludicidade (ENELUD), 9, 2021, Salvador-BA. Anais [...]. v. 9, Salvador-BA, UFBA, 2021, p. 448-452.
FERRAZ, R. C. S. N.; FERREIRA. L. G. O ato de ensinar como estado de ludicidade. In: ANDRADE, D. M. M.; ABREU, R. (org.). Formação de professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis. Curitiba: CRV, 2019. p. 77-86.
FERRAZ, R. D.; FERREIRA, L. Práticas exitosas no ensino superior: um diálogo com a ludicidade. In: Encontro Nacional e Encontro Internacional de Educação e Ludicidade (ENELUD), 9, 2021, Salvador-BA. Anais [...]. v. 9, Salvador-BA, UFBA, 2021, p. 372-377.
FERREIRA, L. G. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 1, n. 2, p. 410-431, out./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 13 jan. 2021.
FERREIRA, L. G. Os Ateliês Biográficos de Projeto e os processos formativos de professores: diálogos, (auto) biografia e ludicidade. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, Ano IX, n. 15, p. 99-110, 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/2458. Acesso em: 13 out. 2016.
FRANÇA, M. de S. Desenvolvimento Profissional Docente de não-licenciadas(os) de um sertão do IFBA: rastreando possíveis condições de docência em ludicidade. 2024. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2024.
GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GUIMARÃES, R. S.; FERREIRA, L. G. Concepções de ludicidade: o que as professoras apresentam sobre o tema? Revista Tempos e Espaços em Educação. v. 15, n. 35, e17446, 2022a. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/17446. Acesso em: 13 jul. 2022.
GUIMARÃES, R. S.; FERREIRA, L. G. Práticas Pedagógicas e Ludicidade: uma conexão com a sala de aula. Revista Exitus, Santarém, v. 12, n. 1, p. 1-25, 2022b. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1860. Acesso em: 20 out. 2022.
GUIMARÃES, R. S.; FERREIRA, L. G. Formação potencialmente lúdica: um diálogo possível com a educação. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 48, e022018, p. 1-29, 2022c. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/reu/article/view/4941. Acesso em: 23 abr. 2023.
GUIMARÃES, R. S.; FERREIRA, L. G. Formação lúdica: processos de construção da docência. In: CASTRO, J. T.; GALVÃO FILHO, T.; LUNA, A.V. A.; GALVÃO, N. C. S. S. Educação Científica, Inclusão e Diversidade. Cruz das Almas, BA: EDUFRB, 2020. p. 171-182.
HAN, B-C. Vita Contemplativa: ou sobre a inatividade. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis-RJ: Vozes, 2023.
HAN, B-C. A Agonia de Eros. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis-RJ: Vozes, 2017.
KISHIMOTO, T. M. o jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, T. M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo, Cortez, 2017. p. 13-43.
LEMOS, E. de S. Saberes ludo-sensível e saberes prático-poiéticos. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 6, p. 1-20, out./dez., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9778. Acesso em: 20 jan. 2022.
LUCKESI, C. C. Educação, Ludicidade e Prevenção das neuroses futuras: uma proposta pedagógica a partir da Biossíntese. Ludopedagogia. GEPEL, Programa de Pós-Graduação em Educação, Salvador-BA: v. 1, p. 9-42, 2000.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Educação e Ludicidade – Ensaios 02. GEPEL, Salvador: Programa de Pós-Graduação em Educação, FACED/UFBA, p. 22-60, 2002.
LUCKESI, C. C. Estados de consciência e atividades lúdicas. In: PORTO, B. Educação e ludicidade. GEPEL, Programa de Pós-Graduação em Educação, Salvador-BA: 2004.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e desenvolvimento humano. In: D’ ÁVILA, C. (Org.) Educação e Ludicidade. Ensaios 4. GEPEL, Programa de Pós-Graduação em Educação, Salvador-BA: 2007.
LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas na prática educativa: compreensões conceituais e proposições. São Paulo: Cortez, 2022.
LUCKESI, C. Ludicidade e Formação de Educador. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 13-23, jul./dez. 2014.
LUCKESI, C. C. Brincadeiras, Jogos e Ludicidade. In: D´ÁVILA, C.; FORTUNA, T. R. Ludicidade, cultura lúdica e formação de professores. Curitiba: CRV, 2018, p. 135-142.
LUCKESI, C. C. Ludicidade: vamos falar sobre isso? Projeto de Lives da GEPEL, 27 de novembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=et23h85WvKs&feature=youtu.be. Acesso em: 27 nov. 2020.
MINEIRO, M. Ludicidade: conceitos, paradigmas e concepções no ensino superior. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13947, 2024. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13947. Acesso em: 01 dez. 2024.
MINEIRO, M. O essencial é invisível aos olhos: a concepção dos estudantes sobre a mediação didática lúdica na Educação Superior. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.
MINEIRO, M. Ludicidade no Ensino Superior: representações sociais discentes. In: FERREIRA, L. G.; MINEIRO, M.; SILVA, M. A. A. (orgs.). Ensino, diversidade e formação docente. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 183-202.
MINEIRO, M.; FERREIRA, L. G. Ludicidade e Neoliberalismo: compreendendo interrelações pela perspectiva de B. C. Han. 1. ed. Campinas, SP: Pontes, 2024.
MINEIRO, M.; MOREIRA, M. S. Mapas Mentais e ludicidade na sala de aula universitária: criatividade, razão e sensibilidade no caminho da aprendizagem. In: FERREIRA, L. G.; MINEIRO, M.; SILVA, M. A. A. Docência universitária e formação docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. 2020, p. 109-127.
MINEIRO, M.; D’ÁVILA, C. M. Ludicidade: compreensões conceituais de pós-graduandos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, e208494, 2019.
PEREIRA, A. S.; FERREIRA, L. G. Ludicidade no processo formativo: aprendizagens de estudantes de Pedagogia. Teoria e Prática em Educação, v. 26, n. 1, e64398, p. 1-13, 2023. Disponível: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64398/751375155946. Acesso em: 20 maio. 2023.
PEREIRA, A. S. Concepções de ludicidade presentes na formação inicial de graduandos em Pedagogia: perspectivando práticas formativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
PORTO, B. de S.; PINTO, G. A. de T. A liberdade não tira férias: brincar livre, ludicidade e educação infantil. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, Itapetinga, v. 2, n. 6, p. 1-23, out./dez., 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/10109. Acesso em: 13 mar. 2022.
SILVA, M. A. A.; FERREIRA, L. G.; SILVA, J. G. Ludicidade e/ou lúdico no ensino de química: uma investigação nos trabalhos apresentados no ENEQ. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n. 4, p. 39-57, 2020. Disponível em: encurtador.com.br/dizHK. Acesso em: 12 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.