PRÁTICAS DE PROFESSORAS ALFABETIZADORAS

APRENDIZAGENS DA DOCÊNCIA E PROCESSOS DE FORMAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9773

Keywords:

Teaching, Teacher training, Literacy teachers

Abstract

Studies on the pedagogical practices/teachers of teachers must compose current agendas, due to the theme and its relationship with contemporary demands, and dialogue with knowledge. From this perspective, we carried out an investigation that aimed to understand the teaching learning and training aspects present in the pedagogical practices of three literacy teachers from two public schools in the city of Itapetinga-BA. Thus, we carried out a research with a qualitative approach and exploratory character, using the narrative interview for data production. Content analysis was the technique of choice for analyzing the research corpus, which considered two categories: 1) teaching learning in professional initiation; 2) formative processes and teaching learning. The results showed that teaching learning emerges in professional performance when entering the career and also from initial and continuing education. Even though the training is not meeting the needs and demands of the literacy challenge. Thus, the research showed that the gaps impose the need for a better understanding of formal pedagogical knowledge for better performance in the condition of literacy teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucimar Gracia Ferreira, Universidade Federal da Bahia (Ufba)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (Ufba). Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UfsCar). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Realizou estágio pós-doutoral na Universidade Federal da Bahia (Ufba) e na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (Uesb).

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Diário Oficial da União [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2014.

BRITO, Antônia Edna. Formação do docente alfabetizado: revelando as exigências e os desafios. In: IV Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI, 2006, Teresina/PI. Anais [...]. Teresina: Ed UFPI, 2006. p. 01-10. v. 1.

CARDOSO, Luciana Cristina; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional na Educação Infantil – aproximações no contexto escolar. Educação. Porto Alegre, v, 39, n. 2, p. 220-230, maio-go. 2016. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20243. Acesso em: 18 mai. 2018.

ESTEVES, José Manoel. A terceira revolução educacional: a educação na sociedade do conhecimento. São Paulo: Moderna, 2004.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional. 2014. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos/SP, 2014.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional e carreira docente: diálogos sobre professores iniciantes. Acta Scientiarum. v. 39, Jan.-Mar., 2017, p. 79-89. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/29143. Acesso em: 03 dez. 2017.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Cartas que revelam a vida: histórias de professores iniciantes da zona rural. Práxis Educacional, v. 14, n. 30, p. 229-246, 2018. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/4369/3496. Acesso: 22 ago. 2019.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Cartas que revelam a vida: histórias de professores iniciantes da zona rural. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, vol. 6, ahead of print, 2018, p. 121-137, 2018. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/5699. Acesso: 20 set. 2019.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Memórias e a formação para a docência: trajetórias de escolarização de professores rurais iniciantes. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 1, 2020. p. 57-71. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7449. Acesso em: 13 out. 2020.

FERREIRA, Lucia Gracia. Desenvolvimento profissional docente: cotidiano e aprendizagem da docência de professores iniciantes. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p.58-80, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/508/255. Acesso em: 20 out. 2021.

FERREIRA, Lúcia Gracia; OLIVEIRA, Thays Marinho; XAVIER, Caroline Ferreira Leal; SILVA, Joádson Alves. Trabalho docente: dificuldades e aprendizagens no desenvolvimento profissional de professoras iniciantes. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento (Org.). Educação, subjetividade e trabalho docente. Editus: Ilhéus-BA, 2021. p. 137-161.

FERREIRA, Lúcia Gracia; ABREU, Roberta Melo de Andrade. Características e desafios dos/nos anos iniciais do ensino fundamental: vozes de estagiários. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, 2021. p. 1-31. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/9557. Acesso em: 20 out. 2021.

FERREIRA, Lucimar Gracia. Trajetórias de professoras alfabetizadoras: (des)encontros e (des)encantos no processo de formação. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação). Vitória da Conquista: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, 2019.

FERREIRA, Lucimar Gracia; FERREIRA, Lúcia Gracia; ZEN, Giovana Cristina. Alfabetização em tempos de pandemia: perspectivas para o ensino da língua materna. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. 2020. P. 283-299. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7453. Acesso em: 20 mar. 2021.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v. 31, n. 113, 2010, p. 1355-1379. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/edicao/77. Acesso em: 15 ago. 2017.

ILHA, Franciele Roos da Silva; HYPOLITO, Álvaro Moreira. O trabalho docente no início da carreira e sua contribuição para o desenvolvimento profissional do professor. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 10, n. 17, jun./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/781. Acesso em: 30 set. 2020.

IMBERNÓN. Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Educação (Santa Maria), Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 33-49, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3838. Acesso em: 16 maio 2018.

MOURA, Nalim; ZEN, Giovana. Professoras alfabetizadoras: desafios, experiências e práticas. fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 2. p. 719-741, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/7294. Acesso em: 20 set. 2021.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa, Ed. Educa,

OLIVEIRA, Thays Marinho; FERREIRA, Lúcia Gracia. Iniciação profissional de docentes da Educação Infantil: docência, aprendizagens e dificuldades. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 6, e202035, 2020. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/interespaco/article/view/12101. Acesso em: 27 dez. 2020.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Cerchi; PEDROSO, Cristina Cinto Araujo; PINTO, Umberto de Andrade. Os cursos de licenciatura em Pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/128191. Acesso em: 10 dez. 2017.

PIRES, Maria das Graças Porto. FERREIRA, Lúcia Gracia; LIMA, Daniel Fernandes. Alfabetização, professor alfabetizador e prática pedagógica. Revista Letra Magna. Ano 06, n. 13, 2º Semestre de 2010. p. 3-27. Disponível em: http://www.letramagna.com/Artigo10_13.pdf. Acesso em: 12 set. 2018.

POERSCH, José Marcelino. Pode-se alfabetizar sem conhecimentos de lingüísticas? TASCA, Maria; POERSCH, José Marcelino. (Orgs.). Suportes Lingüísticos para a alfabetização. 2. ed. Porto Alegre: Sagra, 1990. p. 9-41.

SANTOS, Francisca das Chagas Cardoso do Nascimento; BRITO, Antônia Edna. Práticas de professores alfabetizadores: sobre a produção do saber e do saber-ensinar. XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Anais [...]. UNICAMP – Campinas, 2012, Livro 3 – p. 7247.

SANTOS, Jurema Rosendo dos; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Professores iniciantes em situação de ausência de bem-estar: perspectivas sobre dilemas no desenvolvimento profissional. Revista Cocar. Edição Especial N.8. Jan./Abr./ 2020 p.347-370. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3063. Acesso em: 22 mar. 2020.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 8 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

XAVIER, Caroline Ferreira Leal; FERREIRA, Lúcia Gracia. The difficulties faced by the teachers of child education in the beginning of career. Journal of Research and Knowledge Spreading, v. 1, n. 1, e11757. p. 1-23. 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/jrks/article/view/11757. Acesso em: 30 mar. 2021.

ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2022-03-19

How to Cite

Ferreira, L. G., Barreto, D. A. B., & Ferreira, L. G. . (2022). PRÁTICAS DE PROFESSORAS ALFABETIZADORAS : APRENDIZAGENS DA DOCÊNCIA E PROCESSOS DE FORMAÇÃO. fólio - Revista De Letras, 13(2). https://doi.org/10.22481/folio.v13i2.9773

Issue

Section

VERTENTES & INTERFACES II: Estudos Linguísticos e Aplicados