Historical-dialectic materialism: reflections on the method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11958

Keywords:

foundations theoretical-epistemological, historical-dialectical materialism, Marx

Abstract

This text presents reflections that underpin the debate on the historical-dialectical materialism method. The objective of the work is to understand the production of knowledge in Marx and his contributions to the epistemological field. For this, bibliographical research is adopted as a methodology seeking to identify, from the works of Marx (Marx, 2013; 2011; 2008; 2004) and other authors (Tonet, 2013; Chasin, 2009; Netto, 2009; Duarte 2008; Marx; Engels, 2007; Kosik, 2002), the difficulties of addressing the methodological resolution in Marxian production and present the basic assumptions that allow us to understand that there is a type of theoretical-epistemological production in Marxian and Marxist works. It discusses the ontological question of Being, the method and the production of knowledge in Marx. It is concluded that there is no explanatory path on the method, but theoretical-methodological indications that expose a consistent and articulated framework around the understanding of reality and Being. This analytical framework clarifies not only the ontology of Being and its relationship with reality, but also transforms the way of thinking and doing science in modernity. Thus, it is understood that Marxian theory represents a great qualitative leap for the production of scientific knowledge, since it advances in important points for the progress of criticism of speculation, as well as for the understanding of central categories that explain the problematic of knowledge and its relationship with social practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ilda Gonçalves Batista, Universidade Estadual de Ponta Grossa - Brasil

Doutoranda em Educação pela UEPG. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional e Avaliação (GEPPEA) e o Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias Digitais no contexto Educacional Amazônico (CONECTA). Bolsista Capes. Contribuição de autoria: autor.

Maria Sueli Correa dos Prazeres, Universidade Federal do Pará - Brasil

Doutora em Educação pela UEPG. Docente da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário do Tocantins - Cametá. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura da UFPA (PPGEDUC). Coordenadora da Linha de Políticas e Sociedades do PPGEDUC/UFPA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tecnologias Digitais no contexto educacional amazônico (CONECTA Amazônia). Contribuição de autoria: coautor.

References

CHASIN, José. Método dialético. Aulas ministradas durante o curso de Pós-Graduação em Filosofia Política, promovido pelo Departamento de Filosofia e História da Universidade Federal de Alagoas, de 25/01 a 06/02/1988. [s. l.], 2010. Disponível em: https://orientacaomarxista.blogspot.com/2010/10/metodo-dialetico-jose-chasin.html?m=1. Acesso em: 23 mar. 2023, 17:04.

CHASIN, José. Marx: estatuto ontológico e resolução metodológica. São Paulo: Boitempo, 2009.

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2002.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro I. O processo de produção do Capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, Karl. Grundisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauere Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.

NETTO, José Paulo. Introdução ao método da teoria social. In: ABEPSS. Serviço social: direitos e competências profissionais. Brasília: CFESS/ABEPSS, 2009. p. 667-696.

TONET, Ivo. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

Published

2023-08-03

How to Cite

BATISTA, I. G.; PRAZERES, M. S. C. dos. Historical-dialectic materialism: reflections on the method. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11958, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11958. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11958. Acesso em: 22 jul. 2024.