The pernambuco educational evaluation: modernization through the logics of fantasy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12894

Keywords:

educational evaluation, unconscious fantasies, ideology, poststructural discourse theory

Abstract

This article is an extract from broader research carried out at the Public Policy, Curriculum and Teaching Research Laboratory at the Federal University of Pernambuco. By understanding the educational field as a political field, we problematize the educational evaluation used by the public school system in Pernambuco, anchored in the post-structuralist political ontology formulated by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe (2019) with the approach proposed by Jason Glynos and David Howarth (2018), focusing on the logics of fantasy, or phantasmatic. In this extract, our objective is to expose the precarious and contingent reasons by which evaluative regimes and practices of the Pernambuco educational system, can (or cannot) adhere to individuals. We work with discursive objects and conditions that make standards or routine articulations possible in view of the hegemony of the educational evaluation proposed by the Program for the Modernization of Public Management - Goals for Education in Pernambuco. Our results point to the existence of mythical discursive constructions that intend a hegemony over the meaning of what constitutes the function of the school, quality of teaching, and curricular production. The ideological control over the discourse of Pernambuco's educational evaluation has offered a narrative of plenitude, operating on the promise to cover the constitutive lack. However, what it promises to supply is what it reproduces, perpetuating the subject's condition of desire.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Divane Oliveira de Moura Silva, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutoranda em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco;  Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Conceitualização; Curadoria de dados; Investigação; Metodologia; Análise formal; Redação original.

Karla Wanessa Carvalho de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutoranda em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco;  Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Metodologia; Redação – revisão e edição; Validação. 

Kátia Silva Cunha, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Pós-Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco; Docente Associada na Universidade Federal de Pernambuco; Brasil; Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Líder do Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Investigação; Metodologia; Análise formal; Redação – revisão e edição; Validação; Supervisão.

References

AMANCIO, Frederico da Costa. O que o país tem a aprender com a educação de Pernambuco. [Entrevista cedida a], Eduardo Marini. Revista Educação. [S. l.], RFM Editores, jan./2020. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2020/01/12/educacao-pernambuco-sec/. Acesso em: 20 jul. 2024.

BARROS, Thomás Zicman de. Identität, jouissance und Demokratie. Eine psychoanalytische Annäherung an den demokratischen und antidemokratischen Populismus. In: KIM, Seongcheol; AGRIDOPOULOS, Aristotelis. Populismus, Diskurs, Staat. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2020. p. 29-50.

BRASIL. Ministério da Economia. I Plano Nacional de Desenvolvimento da Nova República-1986-1989 - IPND. Brasília, DF: Ministério da Economia, 1986. Disponível em: https://bibliotecadigital.economia.gov.br/handle/777/25. Acesso em 19 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. INEP discute contribuições do Pisa durante reunião da Associação Brasileira de Avaliação Educacional. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/acoes-internacionais/inep-discute-contribuicoes-do-pisa-durante-reuniao-da-associacao-brasileira-de-avaliacao-educacional. Acesso em: 20 jul. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica - Ciclo 1990. Projeto BRA/92/002. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento – PNUD. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais – INEP. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1992.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. O desafio do planejamento governamental. Brasília, DF: Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão, 2002.

BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. Ebook. p. 28-42.

BUTLER, Judith; LACLAU, Ernesto; ŽIŽEK, Slavoj. Contingency, hegemony, universality: Contemporary dialogues on the left. London/New York: Verso, 2000.

CAEd. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação. Pernambuco: Avaliação e Monitoramento da Educação Básica. Minas Gerais: UFJF, 2024. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentopernambuco.caeddigital.net/#!/pagina-inicial. Acesso em: 20 jul. 2024.

DE CLEEN, Benjamin; GOYVAERTS, Jana; CARPENTIER, Nico; GLYNOS, Jason; STAVRAKAKIS, Yannis. Moving discourse theory forward: A five-track proposal for future research. Journal of Language and Politics, v. 20, n. 1, p. 22-46, 2021. DOI: https://doi.org/10.1075/jlp.20076.dec. Disponível em: https://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/jlp.20076.dec. Acesso em: 20 jul. 2024.

DERRIDA, Jacques. De la Grammatologie. Paris: Les Editions de Minuit, 1967.

GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice; OLIVEIRA, Anna; OLIVEIRA, Gustavo. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p. 53-103.

GOLDEMBERG, José. O repensar da educação no Brasil. Estudos Avançados. v. 7, n. 18, p. 65–137, 1993. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-40141993000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/p4ZrFKSYwCg69jg8zqtxyJB/?lang=pt. Acesso em: 19 jul. 2024.

GONÇALVES, Crislainy de Lira; ALMEIDA, Lucinalva Andrade Ataíde de; LEITE, Carlinda Maria Ferreira Alves Faustino. Práticas avaliativas e profissionalização nos cotidianos: uma análise de produções acadêmicas. Revista Teias, [S. l.], v. 19, n. 54, p. 209–225, 2018. DOI: 10.12957/teias.2018.36135. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/36135. Acesso em: 20 jul. 2024.

HOEDEMAEKERS, Casper. Lacan and organization: An introduction. In: CEDERSTRÖM, Carl; HOEDEMAEKERS, Casper. Lacan and organization. London: MayFlyBooks, 2010. p. 1-12.

HOWARTH, David. Ernesto Laclau: post-Marxism, populism and critique. London: Routledge, 2015.

LACAN, Jacques. O Seminário, Livro 8: A Transferência. Tradução: Dulce Duque Estrada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Coordenação e revisão técnica geral: Alice Casimiro Lopes e Elizabeth Macedo. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hégémonie et stratégie socialiste: vers une radicalisation de la démocratie. Paris: Fayard/Pluriel, 2019.

LOPES, Alice Casimiro. A Teoria da Atuação de Stephen Ball: E se a Noção de Discurso Fosse Outra? Education Policy Analysis Archives, [S. l.], v. 24, p. 25, 2016. DOI: 10.14507/epaa.24.2111. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/2111. Acesso em: 20 jul. 2024.

NAZARETH, Henrique Dias Gomes de. Escolas charter, contratos de gestão e avaliação externa: o IDEB como cláusula contratual. Olhar de Professor, v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15211.209209224521.0424. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15211. Acesso em: 20 jul. 2024.

OLIVEIRA, Veronica Borges de; LOPES, Alice Casimiro. Por que o afeto é importante para a política? Implicações teórico-estratégicas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 114-135, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.8939. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8939. Acesso em: 19 jan. 2023.

PERNAMBUCO. Conselho Estadual de Educação. Entrega do Novo Currículo do Ensino Médio - CEE/PE. YouTube, 27 nov. 2020. 1 vídeo (50min55s), 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=quosb9eBU8w&t=17s. Acesso em: 20 jul. 2022.

PERNAMBUCO. Governo do Estado. Divulgação do Resultado do IDEPE. YouTube, 23 set. 2020. 1 vídeo (1h34min55s), 2020a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=I_7_Ymc0ZMc. Acesso em: 20 jul. 2022.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: ensino

médio. Recife: Secretaria de Educação e Esportes, 2021b. Disponível em: https://portal.educacao.pe.gov.br/ensino-medio/. Acesso em: 19 jul. 2024.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Educação e Esportes - Balanço 2020. Recife: Secretaria de Educação e Esportes, 2021a. Disponível em: https://www.lai.pe.gov.br/see/wp-content/uploads/sites/122/2021/04/BALANCO-2020_Secretaria-de-Educacao-e-Esportes_compactado.pdf. Acesso em: 19 de jul. 2024.

PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Pernambuco alcança melhor ensino público do Brasil. Recife: Secretaria de Educação e Esportes, 2016. Disponível em: https://web.archive.org/web/20161116193448/http://www.educacao.pe.gov.br/portal/?pag=1&cat=18&art=3103. Acesso em: 5 nov. 2022.

REIS, Vitor Augusto Werner dos; SILVA, Fábio Lopes da. Uma análise do caso Dora à luz dos quatro discursos lacanianos. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica, v. 23, p. 109-117, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44142020002012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/agora/a/rtqD4XVT6P5PkqFb96PCcBP/?lang=pt.Acesso em: 20 jul. 2024.

RONDEROS, Sebastián; BARROS, Thomás Zicman de. Populismo e antipopulismo na política brasileira: Massas, Lógicas Políticas e Significantes em Disputa. Aurora, v. 12, n. 36, p. 31-48, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/v12n36_dossie2. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/aurora/article/view/45848. Acesso em: 15 dez. 2023.

SILVA, Divane Oliveira de Moura. Emaranhados sociais, políticos e fantasmáticos no sistema avaliativo educacional pernambucano: nas assombrações constitutivas, o que deixamos de enxergar? 2023. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, 2023.

SODRÉ, Maiara Tavares; HESPANHOL, Rosangela Aparecida de Medeiros. Limits of post-development in the critique of development. Mercator, Fortaleza, v. 21, v. 21, p. e21001, 2022. https://doi.org/10.4215/rm2022.e21001. Disponível em: http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/e21001. Acesso em 18 jan. 2023.

SOUTHWELL, Myriam. Em torno da construção de hegemonia educativa: contribuições do pensamento de Ernesto Laclau ao problema da transmissão da cultura. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo. Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EDPUCRS, 2018. Ebook, p. 95-110.

STAVRAKAKIS, Yannis. Symbolic authority, fantasmatic enjoyment and the spirits of capitalism: Genealogies of mutual engagement. In: CEDERSTRÖM, Carl; HOEDEMAEKERS, Casper. Lacan and organization. London: MayFlyBooks, 2010. p. 59-100.

Published

2024-07-23

How to Cite

SILVA, D. O. de M.; ALMEIDA, K. W. C. de; CUNHA, K. S. The pernambuco educational evaluation: modernization through the logics of fantasy. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12894, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12894. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12894. Acesso em: 31 aug. 2024.