The pernambuco educational evaluation: modernization through the logics of fantasy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12894

Keywords:

educational evaluation, unconscious fantasies, ideology, poststructural discourse theory

Abstract

This article is an extract from broader research carried out at the Public Policy, Curriculum and Teaching Research Laboratory at the Federal University of Pernambuco. By understanding the educational field as a political field, we problematize the educational evaluation used by the public school system in Pernambuco, anchored in the post-structuralist political ontology formulated by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe (2019) with the approach proposed by Jason Glynos and David Howarth (2018), focusing on the logics of fantasy, or phantasmatic. In this extract, our objective is to expose the precarious and contingent reasons by which evaluative regimes and practices of the Pernambuco educational system, can (or cannot) adhere to individuals. We work with discursive objects and conditions that make standards or routine articulations possible in view of the hegemony of the educational evaluation proposed by the Program for the Modernization of Public Management - Goals for Education in Pernambuco. Our results point to the existence of mythical discursive constructions that intend a hegemony over the meaning of what constitutes the function of the school, quality of teaching, and curricular production. The ideological control over the discourse of Pernambuco's educational evaluation has offered a narrative of plenitude, operating on the promise to cover the constitutive lack. However, what it promises to supply is what it reproduces, perpetuating the subject's condition of desire.

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Author Biographies

Divane Oliveira de Moura Silva, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutoranda em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco;  Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Conceitualização; Curadoria de dados; Investigação; Metodologia; Análise formal; Redação original.

Karla Wanessa Carvalho de Almeida, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutoranda em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco;  Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Metodologia; Redação – revisão e edição; Validação. 

Kátia Silva Cunha, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Pós-Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco; Docente Associada na Universidade Federal de Pernambuco; Brasil; Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea. Líder do Grupo de pesquisa: Laboratório de Pesquisa em Políticas Publicas, Currículo e Docência - LAPPUC.

Contribuição de autoria: Investigação; Metodologia; Análise formal; Redação – revisão e edição; Validação; Supervisão.

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Published

2024-07-23

How to Cite

SILVA, D. O. de M.; ALMEIDA, K. W. C. de; CUNHA, K. S. The pernambuco educational evaluation: modernization through the logics of fantasy. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12894, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12894. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12894. Acesso em: 21 dec. 2024.