Conceptions of early childhood education in pictures: performance teaching and pedagogical activism on Facebook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.12899

Keywords:

early childhood education, pedagogical practices, pedagogical activism, media

Abstract

The aim of the article is to question the intensification of teaching in Early Childhood Education rooted in a performative model, dedicated to disseminating activities developed with children via social networks, which we call pedagogical activism. The qualitative and quantitative research assumes a bibliographical, exploratory and documental nature, and focuses on the analysis and description of a set of images that represent educational practices published on the official Facebook pages of almost ¼ of all educational institutions in a mid-sized city in the state of Paraná/Brasil. This phenomenon, present in our time, refers to the need to grant too much visibility and proof of actions and practices, which analyzed under a critical bias reveal the concepts that permeate the pedagogical work. They also point out that practices make children and teachers invisible and silence, who become hostages of the productivism which constrains the creative and imaginative processes of both teaching and children.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aliandra Cristina Mesomo Lira, Universidade Estadual do Centro-Oeste - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste/Unicentro, Guarapuava/PR. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/Gepedin/Unicentro/CNPq.
Contribuição de autoria: Construção da escrita, geração e análise dos dados; revisão crítica de conteúdo intelectual, aprovação final da versão a ser publicada

Diego Paiva Bahls, Universidade Estadual do Centro-Oeste - Brasil

Doutorando em Educação na Universidade Estadual do Centro-Oeste/Unicentro. Mestre em Educação pela UFPR. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil/Gepedin/Unicentro/CNPq.
Contribuição de autoria: Construção da escrita, geração e análise dos dados; revisão crítica de conteúdo intelectual, aprovação final da versão a ser publicada.

Leandra Souza Machado, Universidade Estadual do Centro-Oeste - Brasil

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual do Centro-Oeste/Unicentro. Mestre em Educação pela Unicentro. Professora da rede municipal de Guarapuava/PR.

Contribuição de autoria: Construção da escrita, geração e análise dos dados; revisão crítica de conteúdo intelectual, aprovação final da versão a ser publicada.

References

ABRAMOWICZ, Anete; COSTA, Alan Victor Pimenta de Almeida Pales. O fotógrafo, a educação infantil e a pandemia. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 08, n. 33, p. 290-300, abr. 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4212. Acesso em 22 ago. 2022.

ALVES, Rubem. A Escola Ideal. Entrevista com Rubem Alves. 2014. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/educacao/2014/07/portal-brasil-resgataentrevistacom-rubem-alves. Acesso em: 29 ago. 2022.

ARAÚJO, Ellen Tallita Hill; ALMEIDA, Camila Aparecida Pinheiro Landim; VAZ, Jaiana Rocha; MAGALHÃES, Edilane Jales Leite; ALCANTARA, Carlos Henrique Lima; LAGO, Eliana Campêlo. Utilização de redes sociais para coleta de dados em produções científicas na área da saúde: uma revisão integrativa da literatura. Aquichan, Colombia, v. 19, n. 2, p. 1-12, maio 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7073151. Acesso em: 04 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, dez. 2017.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão da Identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Como vai a arte na Educação Infantil? Apoteke, Florianópolis, v. 5, n. 3, ano 5, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16827. Acesso em: 14 fev. 2024.

DAVID, Priscila Barros; FILHO, Edgar Marçal de Barros; CARVALHO, Windson Viana de; MENDES, Débora Lúcia Lima Leite. Ensino remoto emergencial na educação infantil: experiência em escolas privadas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, n.p., 2021. DOI: 10.18222/eae.v32.8335. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/8335. Acesso em: 10 ago. 2022.

DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1974.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. DOI: 10.1590/S0100-15742001000300009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0100-15742001000300009&script=sci_arttext. Acesso em: 15 jun. 2020.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. Curso no Collège de France (1977-1978). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MARCELLO, Fabiana de Amorim. Cinema e educação: da criança que nos convoca à imagem que nos afronta. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 38, p. 343-357, maio/ago. 2008. DOI: 10.1590/S1413-24782008000200011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4rvJC6K3bJxWbnTmXP4cQvS/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 22 ago. 2022.

MAZZEI, Victor Reis; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; NETO, Amarílio Ferreira; MELLO, André da Silva. “Com olhos de criança”: a escolarização da infância nas charges de Francesco Tonucci. Imagens da Educação, Maringá, v. 10, n. 3, p. 143-161, set./dez., 2020. DOI: 10.4025/imagenseduc.v10i3.48726. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/48726. Acesso em: 10 ago. 2022.

MELO, Vanessa Galindo Alves de; ALMEIDA, Juliana Silva; SALLES, Conceição Gislaine Nóbrega Lima de. “Porque se sujar faz mais alegria! A hospitalidade dos dizeres das crianças e da infância para pensar o currículo. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. 34, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p21-36. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13406. Acesso em: 14 fev. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAES, Dirce Foletto; MELLO, Diene Eire. O ensino de conceitos na universidade: o Facebook como instrumento de mediação didática colaborativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 361-384, abr./jun. 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15i2.12391. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12391. Acesso em: 19 abr. 2023.

MOREIRA, José António; JANUÁRIO, Susana. Redes sociais e educação: reflexões acerca do Facebook enquanto espaço de aprendizagem. In: PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa Oliveira dos (org.) Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar. Campina Grande: EDUEPB, 2014. p. 67-84. Disponível em: https://books.scielo.org/id/c3h5q/05. Acesso em: 19 abr. 2023.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Do cinzento ao multicolorido: linguagem oral, linguagem escrita e prática pedagógica na educação infantil. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda; LEITE, Maria Isabel (org.). Arte, infância e formação de professores. Campinas: Papirus, 2004. p. 79-95.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil: mais que a atividade a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2012. p. 175-200.

PASTORE, Marina Di Napoli. Infâncias, crianças e pandemia: em que barco navegamos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, São Carlos, v. 29, p 1-14, 2021. DOI: 10.1590/2526-8910.ctoEN2116. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadbto/a/YH4Ln7JjzzQn3CdhCskYpCz/abstract/?lang=en. Acesso em: 10 ago. 2022.

PEREIRA, Fabio Hoffmann. Campos de experiência e a BNCC: um olhar crítico. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 22, n. 41, p. 73-89, jan./jul. 2020. DOI: 10.5007/1980-4512.2020v22n41p73. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2020v22n41p73/43045. Acesso em: 08 ago. 2022.

SANTOS, Natália Scheuermann dos; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Educação Infantil, docência e arte contemporânea: encontros entre crianças e instalações efêmeras de jogo. Pró-Discente: Caderno de Produção Acadêmico-Científica, Vitória, v. 29, n. 1, p. 32-51, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/prodiscente/article/view/42985. Acesso em: 15 fev. 2024.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Alô, quem fala? Por mapa da infância brasileira. In: Quem está na escuta? Diálogos, reflexões e trocas de especialistas que dão vez e voz às crianças. Mapa da Infância Brasileira (MIB), 2016. Disponível em: http://primeirainfancia.org.br/wp-content/uploads/2016/11/T300000001836-0-Mapa_infancia-000.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

SILVA, Marcelo Oliveira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; LOPES, Amanda de Oliveira. Os manuais e a pedagogização da docência na Educação Infantil. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 2, p. 177-191, maio/ago. 2021. DOI: 10.17058/rea.v29i2.14327. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14327. Acesso em: 19 ago. 2022.

TONUCCI, Francesco. Entrevista. Los niños han echado de menos a sus amigos y han acabado hartos de deberes, jun. 2020. Disponível em: https://eldiariodelaeducacion.com/2020/06/18/los-ninos-han-echado-de-menos-a-sus-amigos-y-han-acabado-hartos-de-deberes/. Acesso em: 26 ago. 2020.

Published

2024-06-17

How to Cite

LIRA, A. C. M.; BAHLS, D. P.; MACHADO, L. S. Conceptions of early childhood education in pictures: performance teaching and pedagogical activism on Facebook. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e12899, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.12899. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12899. Acesso em: 22 jul. 2024.