Reflections on the indicative method and its use in graduate programs in history and education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12937

Keywords:

Carlo Ginzburg, indicative method, history of education, postgraduate programmes

Abstract

Since immemorial times, man has sought to understand and act upon the world around him. To this end, he uses several ways to explore his surroundings, seeking an explanation for the phenomena, be they natural or not. One of these ways is based on the attention to elements that may seem insignificant, or irrelevant, but that carry essential information. These elements are called clues, that is, traces that can be spun for the construction of history. This article aims to analyze the conceptualization and historicization of the so-called indicia method using as reflexive support the text: "Signs: roots of an indicia paradigm”, by Ginzburg (1989), at the same time as it inventories the academic production that uses the indicia method in the history of education in graduate programs in History and Education, seeking to understand if this is a theoretical-methodological paradigm viable to the historian of education.  The search for the production took place on the Oasisbr Portal using the descriptor "indicial method". This is, therefore, a literature review and document analysis study. The results indicate that most of the research carried out with procedures of the indicative method comes from post-graduation programs in Education. Another important aspect concerns the possibilities of diversification of the research themes, which problematize the body, the woman, pedagogical practices, and educational policies using official sources.

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Author Biographies

Nara Lidiana Silva Dias Carlos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integrante do grupo História da Educação, Literatura e Gênero.

Contribuição de autoria: Metodologia. Redação – rascunho original. Redação – revisão e edição.

Joelma Tito da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – Brasil

Doutora em História Social pela Universidade Federal do Ceará. servidora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Integrante do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas.

Contribuição de autoria: Metodologia. Redação – rascunho original.

Lenina Lopes Soares Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – Brasil

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação, Ciência, Tecnologia e Trabalho (Necttra).

Contribuição de autoria: Concetualização. Supervisão. Redação – revisão e edição.

Olívia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder do grupo História da Educação, Literatura e Gênero.

Contribuição de autoria: Concetualização. Supervisão. Redação – revisão e edição.

References

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Published

2023-09-08

How to Cite

CARLOS, N. L. S. D.; SILVA, J. T. da; SILVA, L. L. S.; MEDEIROS NETA, O. M. de . Reflections on the indicative method and its use in graduate programs in history and education in Brazil. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12937, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12937. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12937. Acesso em: 22 nov. 2024.

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