Ebós of knowledge: crossing pedagogy and opening paths to decoloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.12963

Keywords:

auto(oris)ethnography, colonial loads, decoloniality, ebos of knowledge, pedagogy of terreiro

Abstract

In this article we reflect on the aspects of a sensitive pedagogy when crossing crossroads and opening paths to knowledge and values connected to traditions of African matrices, thought here as the pedagogies of the terreiro and the implications of these with the training of teachers at the university, glimpsing perspectives of worldviews historically denied, made invisible and silenced in the process of teacher education and in teaching. The research incorporated a qualitative methodology through an auto(orís)ethnography, which evoked orís and bodies that are constituted in the terreiro and build knowledge arising from our ancestry in teachings and learnings founded on the collectivity, on what is experienced, lived and felt. We understand that occupying the university is the way to build pluri-epistemic pedagogical practices that disrupt coloniality in teacher training, enhancing our knowledge that emerges from our terrestrial belonging, seen and understood as subaltern and continually denied in social and educational spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Belijane Marques Feitosa, Universidade Federal de Campina Grande - Brasil

Belijane Marques Feitosa.
Doutora em Educação/UFS, Pedagoga Professora da Unidade Acadêmica de Educação do Centro de Formação de Professores da Universidade Federal de Campina Grande.
Contribuição de autoria: concepção e conceitualização, aquisição, análise e interpretação dos
dados, redação do artigo e revisão crítica.

References

ARIAS, Patricio Guerrero. Hilando sueños, luchas, esperanza y ternura para tejer la vida por una red de sabidurías y ciências sociales de abya-yala. In: Corazonar. Una antropología comprometida con la vida - Miradas otras desde Abya-Yala para la decolonización del poder, del saber y del ser. Ecuador: Ediciones Abya-Yala Quito, 2010.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2013. (Coleção Primeiros Passos).

CANDAU, Vera. Maria. A diferença está no chão da escola. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 4; COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 8., 2008, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança – um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2020.

GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2022.

OLIVEIRA, Eduardo. Epistemologia da Ancestralidade – Preâmbulo. 2009. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/eduardo_oliveira_-_epistemologia_da_ancestralidade.pdf Acesso em: 12 jul. 2020.

RIBEIRO, Djamila. Quem tem medo do feminismo negro? São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: MV Editora, 2018.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: A Ciência encantada das macumbas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, estado, sociedade: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar y Ediciones Abya Yala, 2008.

WALSH, Catherine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria. Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

WALSH, Catherine. Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminhos. In: WALSH, Catherine (ed.) Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013.

Published

2023-09-29

How to Cite

FEITOSA, B. M. Ebós of knowledge: crossing pedagogy and opening paths to decoloniality. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e12963, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.12963. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/12963. Acesso em: 22 jul. 2024.