Sergipe curriculum and neoliberal governmentality: bringing souls, producing coached subjects
DOI:
https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13001Keywords:
curriculum, subject, governmentality, socioemotional skillsAbstract
Based on memories of one of the authors, we analyze how the Sergipe Curriculum (CSE) points out prescriptions to produce subjects. Thus, we weave analyses, here called matutances, problematizing documents and technologies that produce what we call curriculum-coach, understanding the functioning and mechanisms by which subjectivities are produced, and the souls of individuals are accessed, making them subject-coached . We analyzed the CSE and activities related to it: teacher training courses, WhatsApp conversations and Life Project notebooks. We showed how the curriculum prescribes the need for everyone in the school to be self-caregivers, with the versatility to deal with emotional factors. The neoliberal government, through strategies based on the strength of documental norms, accesses the soul of the subjects, making them believe that this is the best way to go about their lives. In addition, professors are invited and enter into this rationality, without questioning, operating truths in themselves, acting as multipliers of this process of coaching subjects.
Downloads
Metrics
References
AQUINO, Júlio Groppa; RIBEIRO, Cyntia Regina. Processos de Governamentalização e a
Atualidade Educacional: a liberdade como eixo problematizador. Educação & Realidade, Porto Alegre , v. 34, n. 02, p. 57-71, ago. 2009 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-31432009000200005&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 10 jan. 2023
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192
Acesso em: 10 jan. 2023
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site Acesso em: 10 jan. 2023
CLAPAREDE, Edouard. La educación funcional. Madrid: Biblioteca Nueva, Ministerio de educación y Ciencia, 2007.
CANDIOTTO, César. A governamentalidade política no pensamento de Foucault. Filosofia Unisinos, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 33–43, 2010. DOI: 10.4013/fsu.2010.111.03. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/4632. Acesso em: 10 jan. 2023
CARDOSO, Lívia de Rezende. Queremos saber, queremos viver: governo do cotidiano no currículo experimental. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 3, p. 943-962, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/cardoso.pdf Acesso em: 15 dez. 2022
DAMASCENO, Bianca dos Santos. A sociedade contemporânea e seus meios de competência: uma crítica ao coaching à luz da teoria psicanalítica. Trivium - Estudos Interdisciplinares, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 131-132, dez. 2011. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912011000200020&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 06 jul. 2023.
FOUCAULT, Michael. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.
FOUCAULT, Michael. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
FOUCAULT, Michael. Em defesa da sociedade. São Paulo. Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michael. História da Sexualidade I: a vontade de saber. São Paulo: Graal, 2010.
FREITAS, Josí Aparecida; BUENO, Marisa Fernanda da Silva. Reforma do Ensino Médio: uma política neoliberal para o (auto)governo da educação brasileira. Teoria e Prática da Educação, [s. l.], v. 21, n. 2, p. 71–83, 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/45350. Acesso em: 10 dez. 2022
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica 2009.
GADOTTI, Moacir. Novas perspectivas para a educação. Revista Pátio, Porto Alegre: Grupo A, n. 41, fev./abr, 2011.
GARCIA, Maria M. A. Pedagogias Críticas e Subjetivação: uma perspectiva foucaultiana. Petrópolis: Vozes, 2002.
MARÍN-DIAZ, Verônica. La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza
creativa. Digital Education Review [s.l.], n. 27, jun. 2015. Disponível em: https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/13433 Acesso em: 01 dez. 2022
NASCIMENTO, Clarice Antunes do. Do governo dos homens ... e das almas. Revista Brasileira de Educação [s.l.], n. 23, e230014, 2018. DOI: 10.1590/S1413-24782018230014 Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/RXggjDQmV36VRSXNzMhpgKs/#ModalHowcite Acesso em: 01 dez. 2022
PARAÍSO, Marlucy Alves. Política da subjetividade docente no currículo da mídia educativa brasileira. Educação e Sociedade. [s. l.], v. 27, n. 94, p. 91–115, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302006000100005&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 20 nov. 2022
PICOLI, Bruno Antônio. Base Nacional Comum Curricular e o canto da sereia da educação
normalizante: a articulação neoliberal-neoconservadora e o dever ético-estético da resistência. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [s. l.], v. 5, p. 1–23, 2020. DOI: 10.5212/retepe.v.5.15036.007 Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/retepe/article/view/15036. Acesso em: 20 nov. 2022
PORVIR. Secretaria de Estado da Educação. Currículo de Sergipe. Rede Estadual do Estado de Sergipe/ Secretaria de Estado da Educação. SEED-SE. Aracaju, 2018.
REIS, Homero. Coaching ontológico: a doutrina fundamental. Brasília: Thesaurus, 2011.
RESENDE, Haroldo de. Michael Foucault: a arte neoliberal de governar e a educação – São Paulo: Intermeios; Brasília: Capes/CNPq, 2018.
SARAIVA, Karla. Formação de professores nas tramas da rede: uma prática de governamentalidade neoliberal. Em Aberto, Brasília: INEP, v. 23, n. 84, p. 123-137, nov, 2010. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2471. Acesso em: 20 nov. 2022
SERGIPE. Currículo de Sergipe Etapa Ensino Médio. Versão para consulta pública. Observatório de Educação – Instituto Unibanco. Julho a agosto, 2020. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/ Acesso em: 20 dez. 2022
WOLK, Leonardo. A arte de soprar brasas em ação. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008.
YUTANG, Lin. A importância de compreender. São Paulo: Ciclo do Livro, 2004. 458p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Práxis Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.