The space of visual arts in childhood education: the municipal curriculum base of Guanambi – BAnicipal curriculum base of Guanambi – BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13508

Keywords:

child education, public school, visual arts, pre school

Abstract

This article is the result of the research “Between conversations and visualities: practices in Visual Arts in Early Childhood Education in public institutions in the city of Guanambi-BA”, developed in the Associated Postgraduate Program in Visual Arts UFPB/UFPE, in the research line Educational Processes in Visual Arts, defended in 2023. The clipping, presented here, focuses on the documentary analysis of the Municipal Curriculum Base of Guanambi (BMCG), published in 2020, prepared in accordance with the current national and state public policies, in addition to a careful consultation with the local community. In this analysis, it was specifically observed the notes referring to the Visual Arts in Kindergarten/preschool and it was verified that the document recognizes the Visual Arts as one of the children's languages, bearer of its own contents, however, in its text , it is still possible to perceive gaps, which need to be better understood, to which we reaffirm the indispensable and continuous aesthetic/artistic nourishment of the faculty and managers of the institutions, in order to allow the empirical actions to be established as propositions, which enhance the presence of the Visual Arts in establishments in a critical way that meets the creative needs of children and also the adults who are there.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Cláudia de Oliveira Freitas, Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Mestra em Artes Visuais/UFPB; Docente da UNEB - Campus XII, coord. do Centro de Ext. e Pesq. Artístico Cultural. Integrante dos Grupos: NEPE/UNEB; GPECAE/UFPB; GPAP/Mackenzie.

Contribuição de autoria: autora principal

Fabiana Souto Lima Vidal, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Docente de Artes Visuais do Colégio de Aplicação/UFPE e do PPGAV UFPE/UFPB. Doutora e Mestre em Educação/UFPE. Licenciada em Educação Artística/Artes Plásticas - UFPE. Editora-chefe da Rev. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica. Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Culturais e Arte/Educação e integrante da Rede de Representantes da FAEB – PE.

Contribuição de autoria: coautora

References

ALBANO, Ana Angélica. Agora eu era o herói: imaginação e expressão artística na primeira infância. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 11, n. 2, p. 09 – 19, mai./ago. 2018. DOI: 10.5902/1983734833895 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33895. Acesso em: 17 fev. 2022.

ALBANO, Ana Angélica. Por uma pedagogia da infância através da arte. In: CAMPOS, Káti a Patrício Benevides, OLIVEIRA, Maria das Graças, BOITO, Crisliane (org.). Infância, arte e produção cultural. Estância Velha: Z Multi, 2021. p. 17 – 31. Disponível em:

https://www.zmultieditora.com.br/flipbook/deploy/pdf/e02f01362ec1ce32eacd882ba2dfcdb110da2678.pdf Acesso em: 17 fev. 2022.

BAHIA. Documento curricular referencial da Bahia para educação infantil e ensino fundamental. Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Rio de Janeiro: FGV, 2019.

BARBIERI, Stela. Interações: onde está a arte na Infância? São Paulo: Blucher, 2012.

BARBOSA, Ana Mae Tavares; CUNHA, Fernanda Pereira da (org.). A Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FERRAZ, Maria Heloisa Correa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Metodologia do Ensino de Arte. São Paulo: Cortez, 1993.

FREITAS, Ana Cláudia de Oliveira; VIDAL, Fabiana Souto Lima. Entre Olhares... As imagens que habitam nossas escolas!. Existências In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP. 31., 2022, Recife. Anais [...]. Recife: on-line, 2022. p. 1-21. Disponível em: http//www.evem3.com.br/anais/31ENANPAP2022/4975593-ENTRE-OLHARES-AS-IMAGENS-QUE-HABITAM-NOSSAS-ESCOLAS. Acesso em: 21 nov. 2022.

GUANAMBI. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação. Centro de Treinamento Pedagógico. Base Municipal Curricular de Guanambi para Educação Infantil, Ensino Fundamental e Modalidades de Ensino – Departamento de Ensino e Apoio Pedagógico. Guanambi: Secretaria Municipal de Educação, 2020.

GUIMARÃES, Leda. Arte, design e cultura visual do povo: uma conversa entre mulheres. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 117 – 129, jan./abr. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/74969. Acesso em: 01 out. 2021.

IAVELBERG, Rosa. Arte, infância, formação docente e cultura na escola. In: CUNHA, Susana Rangel vieira da, CARVALHO, Rodrigo Sabala de (org.). Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando. 2. ed. ver. e ampl. Porto Alegre: Zouk, 2022. p. 115-124.

LANIER, Vincent. Devolvendo arte à arte-educação. In: BARBOSA, Ana Mae Tavares (org.). Arte-educação: leitura no subsolo. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 43-55.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação - Abordagens Qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2018.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Formação, pesquisa e prática docente pelos territórios da arte: (re)conectar sensibilidades, (re)inventar linguagens. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda; SILVA, Greice Duarte de Brito; BIBIAN, Simone (org.). Educação Infantil, formação e prática docente nas tramas da arte: diálogos com Anna Marie Holm e Vea Vecchi. Curitiba: Appris, 2021, p. 23-35.

PEREIRA, Marcos Villela. O limiar da experiência estética: contribuições para pensar um percurso de subjetivação. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1, v. 67, p. 183-195, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/sQFMpDZ3pfqhFYjwQVmLVQL/?lang=pt. Acesso em: 02 ago. 2021.

STACCIOLI, Gianfranco. Infância e suas linguagens. In: GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Apezzatto (org.). Infâncias e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2015, p. 95-126.

Published

2024-07-18

How to Cite

FREITAS, A. C. de O.; VIDAL, F. S. L. The space of visual arts in childhood education: the municipal curriculum base of Guanambi – BAnicipal curriculum base of Guanambi – BA. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13508, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13508. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13508. Acesso em: 21 nov. 2024.