Action research in Education: a theoretical-methodological mosaic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v20i51.13564

Keywords:

action research, educational research, education, scientific methodology, research methodology

Abstract

This article seeks to reflect on training experiences in a doctoral course and a research group, articulating them with theoretical bases and studies at the postgraduate level carried out by members of the group, in order to build a theoretical-methodological mosaic of action research in education. This theoretical-reflective study problematizes theory based on experiential and empirical elements. The tesserae that made up the mosaic were identified, emphasizing teachers' practices as a significant object of study for action research with teachers and/or students in socio-educational contexts, fostering the re-signification of practices. This research option breaks with (neo)positivist principles and is based on pragmatist and dialectic principles, enabling investigative praxis in cyclical, reflective and formative trajectories. It is therefore understood from a plural, critical, collaborative, (trans)formative and emancipatory perspective.

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Author Biographies

Douglas Pereira da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Brasil

Doutor em Educação pela UFPI. Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Integrante do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de Profissionais da Educação (NIPPC/UFPI).

Contribuição de autoria: conceituação, curadoria de dados, análise formal e escrita.

Maria da Glória Carvalho Moura, Universidade Federal do Piauí - Brasil

Doutora em Educação pela UFRN. Docente na UFPI, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFPI). Líder do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas Curriculares e Formação de Profissionais da Educação (NIPPC/UFPI).

Contribuição de autoria: conceituação, supervisão e validação.

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Published

2024-10-24

How to Cite

COSTA, D. P. da; MOURA, M. da G. C. Action research in Education: a theoretical-methodological mosaic. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 20, n. 51, p. e13564, 2024. DOI: 10.22481/praxisedu.v20i51.13564. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/13564. Acesso em: 15 nov. 2024.